ŠARENA NAUKA: Mušice "bezgrešno" rađaju

A. V. V.

14. 08. 2023. u 11:58

BRITANSKI naučnici u najnovijem eksperimentu otkrili su kako da mutacijom gena naprave čitavu generaciju ženki voćnih mušica koje se samostalno razmnožavaju, bez kontakta sa mužijacima! Ovaj poduhvat prestavlja novi korak ka otkrivanju misterije fenomena poznatog pod nazivom partenogeneza, odnosno, embrionalno razviće organizma iz neoplođene jajne ćelije.

ШАРЕНА НАУКА: Мушице безгрешно рађају

Vikipedija

"Nevini" porođaji se ne dešavaju prirodno kod vrste voćnih mušića uključenih u istraživanje, objasnio je koautor studije Aleksis Sperling i razvojni biolog sa britanskog Kembridža.

Dok se ovakvi porođaji dešavaju prirodno kod mnogih životinjskih vrsta i indukovani su kod drugih - uključujući miševe - uz pomoć manipulacije ćelija, ovo istraživanje je prvi put pokazalo da su naučnici izolovali specifične gene kako bi partenogeneza postala trajna i nasledna osobina u organizmu koji inače nije sposoban za ovu vrstu reprodukcije.

- Iako podvig može da izgleda kao stvar naučne fantastike, imajte na umu to nije preteča nevinih rođenja kod ljudi. Postoji više razloga koji sprečavaju partenogenezu kod sisara. Potrebna nam je genetska raznolikost - rekao je Sperling.

Ovaj rad, doduše, označava ključni napredak u razumevanju reprodukcije širom životinjskog carstva. Partenogeneza je, inače, prirodno uočena kod različitih vrsta zmija, ptica, guštera, kornjača, ajkula i krokodila. No, istraživači kažu da pošto su uspeli da indukuju partenogenezu kod voćnih mušica, to nužno ne znači da se taj fenomen može manifestovalti i kod drugih životinja.

ISPROBAJTE IKEA KREATIV: Uz pomoć veštačke inteligencije i 3D tehnologije kreirajte svoj idealni životni prostor