POZORIŠNA KRITIKA - PUBLIKA KAO RANJENI VOJNIK: "Suprotno", Borisa Nikitina
PET klovnova, koji pokušavaju da sačine neofašističku predstavu, sa idejom o ranjenom vojniku, koji mora da veruje u dobre vesti o svom preživljavanju je klasičan "smeh pod vešalama".
Pominjanje publike u ulozi tog vojnika, na samom početku predstave "Suprotno" ("Nasprotje stvari", prevod Tanja Petrič, Urška Dali) uvodi, ako ne fizički ranjenu, a ono ranjivu neofašizmom liberalnog kapitalizma publiku u dve iluzije - da će biti žestoko, i da će se teatralnost boriti sa stvarnim životom.
I zaista, Slovensko mladinsko gledališče je, u Bitef teatru odigralo posvećen, apsolutni teatar, sirov, surov, ogoljen, autentičan, ritualan u avangardnom smislu. Traktat o slobodi u scenskoj formi, što je poruka govora o neofašizmu, bio bi negledljiv i zamoran, da reditelj Boris Nikitin (dramaturg Goran Injac) nije našao tačan ključ da nekadašnju skarednost Žarijevog Kralja Ibija pretoči u politički kič prisutnog neofašizma, privlačan i zamaman, kao svaki kič što je.
Klovnovi, horor koji hoda (kostim i maska Vanja Djuran, Lea Bratušek), što je više puta upotrebljeno u filmu i literaturi (S. King, na primer) - Primož Bezjak, Janja Majzelj, Ivan Peternelj, Blaž Šef, Stane Tomazin - svoje avangardizovane (ne zaista i avangardne) spodobe su oblikovali kao danas često viđene multimedijalne zabavljače, spretne, ali nedovoljno, da bi im to bio i životni poziv.
Tako, izvesna laž provejava njihovim nastupom, on je raštimovan, kao u lošem snu. Ali je zato njihova interpretacija imanentnog zla neofašizma izvrsna, preteća i, povremeno, emotivna. To čini da im publika poveruje i da bude uvučena u empatiju, nespojivu sa fašizmom, što rezultira osvešćenjem, vraćanjem u svoju egzistenciju, zasićenom represijom u svakom segmentu modernog neokolonijalizma.
Boris Nikitin predstavu "Suprotno" smešta na scenu nekog morbidnog benda, muzika je njen važan deo (reditelj i Jan Krmelj). Sve je stvarno, ali je, u isto vreme, sve i "fejk", tako da je namera Borisa Nikitina, zahvaljujući i preciznoj interpretaciji, vidljiva - porozne su granice istine i laži, originalnog i učitanog, života i smrti.
I sve to u satiri, ironizovano do onog smeha pod vešalama. Ko koga stvara, klovnovi predstavu o neofašizmu, ili iluzija njih definiše, pitanje je do kraja dvosatnog performansa, u kome sve vreme vidimo svetleći natpis, da se fašizam ne nalazi tu. A gde to?...
Ono što Nikitinova predstava postiže, da se smeh kroz strah iznese iz sale, po završetku, govori da je to u nama samima, i to je naša kazna, a groteska, proizašla iz voljnog pristanka da empatijom učestvujemo u disputu, posebna je pokora. U predstavi "Suprotnost", fašizam, igrom zamene teza i isticanjem njegove antropomorfnosti ima, nažalost, ljudsko lice. Uz klovnovski iskrivljen, preteći osmeh... U svakoj šali ima i malo šale, kaže se.
MAKRON SVE IZNENADIO: Evo šta kaže o pregovorima sa Putinom
FRANCUSKI predsednik Emanuel Makron rekao je da ne isključuje mogućnost pregovora sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom „kada kontekst dozvoljava“.
17. 11. 2024. u 21:03
ŠTA JE ATACMS KOJIM ĆE UKRAJINA UDARITI NA RUSIJU? Američka raketa ima domet 300 km, koristi se za gađanje ovih ciljeva
ADMINISTRACIJA američkog predsednika Džozefa Bajdena ukinula je danas ograničenja koja su dosad Ukrajini blokirala upotrebu američkog oružja za napade duboko na rusku teritoriju.
17. 11. 2024. u 19:48
"TERALI SU ME DA RADIM JUTARNjI PROGRAM, NASILNO - PO KAZNI": Olivera Kovačević o karijeri na RTS-u
VODITELjKA Olivera Kovačević je o svojim počecima, izazovima u poslu, o tome zašto ponekad poželi da bude vikinška ratnica, kao i o svemu što joj daje snagu i inspiraciju.
17. 11. 2024. u 09:28
Komentari (0)