ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ПУБЛИКА КАО РАЊЕНИ ВОЈНИК: "Супротно", Бориса Никитина
ПЕТ кловнова, који покушавају да сачине неофашистичку представу, са идејом о рањеном војнику, који мора да верује у добре вести о свом преживљавању је класичан "смех под вешалама".
Помињање публике у улози тог војника, на самом почетку представе "Супротно" ("Наспротје ствари", превод Тања Петрич, Уршка Дали) уводи, ако не физички рањену, а оно рањиву неофашизмом либералног капитализма публику у две илузије - да ће бити жестоко, и да ће се театралност борити са стварним животом.
И заиста, Словенско младинско гледалишче је, у Битеф театру одиграло посвећен, апсолутни театар, сиров, суров, огољен, аутентичан, ритуалан у авангардном смислу. Трактат о слободи у сценској форми, што је порука говора о неофашизму, био би негледљив и заморан, да редитељ Борис Никитин (драматург Горан Ињац) није нашао тачан кључ да некадашњу скаредност Жаријевог Краља Ибија преточи у политички кич присутног неофашизма, привлачан и замаман, као сваки кич што је.
Кловнови, хорор који хода (костим и маска Вања Дјуран, Леа Братушек), што је више пута употребљено у филму и литератури (С. Кинг, на пример) - Примож Безјак, Јања Мајзељ, Иван Петернељ, Блаж Шеф, Стане Томазин - своје авангардизоване (не заиста и авангардне) сподобе су обликовали као данас често виђене мултимедијалне забављаче, спретне, али недовољно, да би им то био и животни позив.
Тако, извесна лаж провејава њиховим наступом, он је раштимован, као у лошем сну. Али је зато њихова интерпретација иманентног зла неофашизма изврсна, претећа и, повремено, емотивна. То чини да им публика поверује и да буде увучена у емпатију, неспојиву са фашизмом, што резултира освешћењем, враћањем у своју егзистенцију, засићеном репресијом у сваком сегменту модерног неоколонијализма.
Борис Никитин представу "Супротно" смешта на сцену неког морбидног бенда, музика је њен важан део (редитељ и Јан Крмељ). Све је стварно, али је, у исто време, све и "фејк", тако да је намера Бориса Никитина, захваљујући и прецизној интерпретацији, видљива - порозне су границе истине и лажи, оригиналног и учитаног, живота и смрти.
И све то у сатири, иронизовано до оног смеха под вешалама. Ко кога ствара, кловнови представу о неофашизму, или илузија њих дефинише, питање је до краја двосатног перформанса, у коме све време видимо светлећи натпис, да се фашизам не налази ту. А где то?...
Оно што Никитинова представа постиже, да се смех кроз страх изнесе из сале, по завршетку, говори да је то у нама самима, и то је наша казна, а гротеска, произашла из вољног пристанка да емпатијом учествујемо у диспуту, посебна је покора. У представи "Супротност", фашизам, игром замене теза и истицањем његове антропоморфности има, нажалост, људско лице. Уз кловновски искривљен, претећи осмех... У свакој шали има и мало шале, каже се.
МАКРОН СВЕ ИЗНЕНАДИО: Ево шта каже о преговорима са Путином
ФРАНЦУСКИ председник Емануел Макрон рекао је да не искључује могућност преговора са руским председником Владимиром Путином „када контекст дозвољава“.
17. 11. 2024. у 21:03
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.
17. 11. 2024. у 19:48
"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у
ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.
17. 11. 2024. у 09:28
Коментари (0)