ОД НОВЕ ГОДИНЕ ВОЖЊА У ЈАВНОМ ПРЕВОЗУ ИЗ БУЏЕТА: Шта значи одлука градоначелника Александра Шапића?

Аница Клисурић

21. 12. 2024. у 07:00

ОД почетка следеће године јавни превоз у Београду биће бесплатан. Колико год ова мера, позната у појединим мањим европским градовима, добро звучала, ипак изазива одређене недоумице.

ОД НОВЕ ГОДИНЕ ВОЖЊА У ЈАВНОМ ПРЕВОЗУ ИЗ БУЏЕТА: Шта значи одлука градоначелника Александра Шапића?

Фото Н. Скендерија

Једна од првих свакако је да ли ће грађани и даље добијати надокнаду за превоз. Затим, да ли су повлашћене категорије путника заправо изгубиле привилегије, јер ће сада и они плаћати превоз кроз градски буџет. Ко ће да плати евентуални губитак у спору са турским предузећем "Кенткарт"? Град Београд је, подсећамо, раскинуо уговор о јавно-приватном партнертству са овом фирмом, потом увео нови систем, којем већ одбројавамо дане. Не зна се ни каква је судбина градског предузећа "Наплата превозне услуге", основаног пре две године, мада "Новости" имају сазнања да ће опстати.

Да ће градски превоз у новој години бити бесплатан за све, у среду је обелоданио градоначелник Београда Александар Шапић. Како је рекао, Београд ће бити једини град у Европи са више од пола милиона становника који има бесплатан превоз. Издвајања из градске касе за ове намене износиће око 40 милиона евра.

Фото: М. Анђела/Профимедиа

Како ће овај терет градска каса да поднесе тешко је рећи, јер засад нема детаља о функционисању и финансирању новог система. Претходни, у којем је појединачна карта за једну вожњу коштала свега 50 динара, а месечна "маркица" 2.200 динара, потрајао је мање од две године.

Увођењу јефтине карте уз велику кампању претходио је, у априлу 2023. године, раскид јавно-приватног партнерства са турском компанијом "Кенткарт". Скупштина града је усвојила одлуку да се уговор једнострано раскине десет година пре истека уговора. Међутим, у априлу ове године уследила је пуна реакција "Кенткарта", који је поднео тужбу Међународном центру за решавање инвестиционих спорова Светске банке. Они захтевају одштету од 17 милиона евра због једностраног раскида уговора, на шта је Шапић рекао да "не могу да добију више од милион евра, а можда ће бити и обрнуто, јер ми имамо доказе да су уназадили систем".

Обучити контролоре

У ЈКП "Наплата превозне услуге" ради око 100 запослених, а будући да се фирма бави мониторингом и логистиком, они ће вероватно задржати своја места. Међутим, питање контролора изгледа отворено. Представници мањинских синдиката ГСП предлажу да се контролори обуче за диспечере и отправнике.

- Постоји велика потреба за диспечерима и отправницима, било би добро да ти људи не остају без посла, већ да се обуче. Они заиста ништа нису криви, а већ по други пут им се дешава да се опет све преломи на њима - каже Банковић.

Дакле, још није познато колико ће Град коштати једнострани раскид уговора, а изненада се опраштамо од система уведеног после њега.

Према већ познатим подацима, за инфо-табле на стајалиштима, опрему која стоји код возача и апликације уведене после раскида јавно-приватног партнерства Град је издвојио 4,5 милијарди динара. Иако је у плану увођење динамичког реда вожње, није познато да ли ће ова опрема бити искоришћена или ће бити нових улагања.

- Будући да превоз кошта без обзира на то што грађани неће директно давати новац за карту, он ће се свакако плаћати - наводе у Центру за локалну самоуправу. - Имали смо повлашћене категорије грађана које нису плаћале превоз - пензионери, социјално угрожени, основци и средњошколци, али су запослени плаћали у њихово име. Међутим, финансирање из буџета значи да ћемо превоз фактички сада сви плаћати - наводе у Центру.

Из редова мањинских синдиката Градског саобраћајног предузећа не крију забринутост.

- Јавни градски превоз је скуп, плашим се да ће се на овај начин смањити средства за одржавање која се добијају од наплате - каже Иван Банковић из Синдиката "Центар". - Неопходно је обезбедити средства за трошкове одржавања, за погоне, набавку енергената, опреме за трамваје и набавке специјализованих возила која су изузетно скупа. Све је ово заиста скупо. Када грађани плаћају карте, могу да захтевају и одређени стандард. Осим тога, грађане који користе градски превоз не привлачи цена карте колико уштеда времена. Поједини сматрају да ће више грађана користити превоз јер је бесплатан, али ако не обезбедите да грађани брзо стигну на своје одредиште и имају комодитет, број путника се неће повећати - сматра наш саговорник.

Фото: D. Milovanović

Што се предузећа за "Наплату превозне услуге тиче", према изворима "Новости", оно ће наставити да ради, јер је, осим за наплату карата задужено за логистику и мониторинг.

На следећој седници Скупштине града пред одборницима ће бити и предлог пословања овог предузећа за 2025. годину. Било би корисно и сазнање какав је проценат наплате карата био откад је карта наплаћивана 50 динара.

У Талину за житеље, у Женеви за туристе

У Европи има градова у којима је превоз бесплатан. Негде је овакав систем успео и опстао, негде не. У главном граду Естоније Талину вожња без карте спроводи се од 2013. године. У Скопљу је било покушаја, али цена горива била је кривац за повратак на старо.

У Талину право на бесплатан превоз имају они који у њему живе. У Женеви туристи имају право да користе градски превоз бесплатно. Гости овог швајцарског града могу да се возе аутобусом, трамвајем, возом, па чак и чамцем ако попуне образац и добију транспортну картицу.

Током 2020. године Луксембург је прва држава која је увела бесплатан јавни превоз, како би се смањиле саобраћајне гужве.

У белгијском граду Хаселт превоз је био бесплатан од 1997. до 2013. године, али градски челници увидели су да буџет не може да поднесе ове трошкове.

У румунском граду Клуж-Напока грађани могу бесплатно да се возе градским превозом петком. Ова одлука донета је како би се побољшала мобилност и да се смањи утицај на животну средину. У француском граду Обањ бесплатан је трамвајски превоз, који могу да користе и мештани и туристи.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

ЛЕПЕ ВЕСТИ СТИЖУ ИЗ АТИНЕ: Лесор успешно оперисан након тешке повреде ноге