OD STERIJE SE NIŠTA NIJE IZMENILO: Intervju - Aleksandar Đurica, glumac
STERIJINA "Pokondirene tikve" od sutra je na Sceni "Raša Plaović" Narodnog pozorišta: biće to osma dramska postavka (u režiji Ive Milošević) čuvenog dela u nacionalnom teatru, a isti naslov se čak tri puta našao i na njegovom operskom repertoaru.
U ulozi Feme ovog puta gledaćemo Natašu Ninković, dok je Svetozar Ružičić "pripao" Aleksandru Đurici. Stalni član ansambla kuće i "gospodin glumac" od onog najfinijeg kova, odavno je prepoznatljiv po rafiniranim sredstvima kojima gradi svaki svoj lik. Posle "Rodoljubaca" i uloge Gavrilovića koju je svojevremeno odigrao u somborskom pozorištu, premijerno će se okušati u novom liku i zadatku:
- Čini mi se da kod Sterije ima nečeg duboko mentalitetskog vezanog za Vojvodinu i ništa se do danas nije izmenilo u tom smislu - kaže Aleksandra Đurica u razgovoru za naš list. - Ja sam s tog podneblja i mogu lakše karakterno - mentalitetski da posmatram njegove likove nego neko drugi ko nije u Vojvodini boravio. I zato mi je vrlo značajno da igram Steriju.
o Svetozar Ružičić "pretrajava" u svim vremenima?
- Dosta je kompleksna ličnost, bar onako kako smo ga mi "čitali". Jedan je od žilavijih likova srpske dramske literature. Ružičić je zanesenjak i osobenjak, dečak u telu odraslog čoveka. Nije sasvim spreman za život, a opet, ima i nešto sitno u sebi, prevarantsko, komično i teatralno, s patosom iz prošlih vremena.
o Da li je njegova uglađenost samo privid ili mentalitetski odraz vojvođanskog podneblje?
- I jedno i drugo. Ima malo samoubrazilje, ali i tog vojvođanskog stava, varoško-građanskog načina razmišljanja i ophođenja. Rediteljkina ideja je da se "Pokondirena tikva" približi našem vremenu i pokuša da se kaže "da, to je to, sada". Koliko smo u tome uspeli, ne znam. Gledao sam nekoliko inscenacija, sada je pred Femom drugačiji predznak: nije izvrgnuta podsmehu, ona je samo neko ko želi napredak i pokušava da promeni nešto u svojoj učmaloj sredini. Da iz nje izađe, makar i na pogrešan način. Takvo čitanje samo se nameće u ovom vremenu. Prva asocijacija je da Fema možda nije sasvim pri sebi i na pravom putu, ali se ne miri sa stanjem u kome se nalazi i okruženjem u kojem živi. Na dobrom je tragu da nešto treba menjati, mada kako jedinka okružena ljudima koji drugačije misle, ne može ništa. Vuku je nazad, a ona napred ne može sama.Drugi pokušavaju da je osujete, u želji da se ništa ne menja i da se zaostaloj sredini i dalje živi kako nam je rečeno i unapred postavljeno.
o Postoje li u ovakvom čitanju, uopšte, paralela sa Živkom Ministarkom? Da li iz istih pobuda nastoje da budu ono što nisu?
- Mislim da ne. Kod Feme ne postoji želja za vlašću i pozicijom sa koje se može mnogo toga učiniti. Fema želi samo bolji život za sebe i ćerku. Ona ne može znati da li su ti ljudi, koji su po njenom mišljenju nosioci promena, ispravni ili nisu.Nema taj kapacitet, samo instinktivnu želju za boljim, lepšim, čistijim i drugačijim. Živka ima sve što Fema nema, ali želi vlast i moć koje one nose da bi ostvarila svoje ciljeve i manipulacije.
o Kakvu ulogu u ovim okolnostima ima vaš Ružičić?
- On, takođe, nema kapacitet da bude nosilac progresa i promena. Da ima, ne bi bio tu gde jeste. Ali je i on, na neki čudan način, vođen instinktom prepoznao značaj estetike, umetnosti, poezije i želje da se u tome oplemeni i uživa.
o Ko su savremeni Ružičići?
- Možemo na više načina da ih posmatramo. Da li je Svetozar neko od neshvaćenih umetnika ko pokušava da prezentuje svoju estetiku, a niko ga ne shvata ozbiljno? Šarlatan koji nastoji da prigrabi ovozemaljske i potpuno praktične koristi? Neko ko manipuliše ženama, sa pozicije iskusnijeg i obrazovanijeg, iskorišćavajući ih na taj način? Od svega pomalo. Razne su kopče sa sadašnjim vremenom. Ružičić nije jednoznačan, možemo ga posmatrati i kao čoveka koji nije baš "zdrav" u glavi i koji je zastranio u želji da stvori "svoju" poeziju.
o A Fema?
- Danas ih je mnogo. Svaka od onih koja pokušava da ode odavde i stvori budućnost i egzistenciju sebi i porodici, može biti Fema. To je onaj pozitivan predznak, dok s druge strane, Fema može biti i neko ko pokušava da imitara današnje javne ličnosti, prati modne i estradne diktate. Poseduje oba aspekta i nijedan se ne može isključiti. Propatila je u životu, od muža je dobijala i batine, što je bilo društveno prihvatljivo. Ako čitamo iz današnjeg vremena, reč je o zlostavljanju. Slično se ponaša i njen brat Mitar. Spočitava joj da se za muževljevog života nije čula, štavila je kože, a sad se odjednom pokondirala. Fema nema podršku sredine jer pokušava da se izdvoji i izdigne, da bude drugačija. U odnosu na vreme nastanka komada promenili su se odnosi, društveni konteksti, popustile stege. Trudili smo se da ih ima i dramskih elemenata, jer to jeste drama jedne žene.
o Niste često igrali u komedijama, a imate vrlo nijansirana komediografska sredstva?
- Nije moje da o tome pričam, ali slušajući kolege, očigledno imam neki specifičan humor i ukus što se toga tiče. Nije to onaj razbokoreni humor, vidljiv na prvu loptu. U Zvezdara teatru igram baš takve predstave: "Sportsko srce", "Pasivno pušenje", uskočio sam i u "Tre sorele". Sve tri su, u suštini, komedije. Tamo su me tako prepoznali.
o Trenutno na matičnoj sceni, Narodnom pozorištu, igrate u samo jednoj predstavi, "Derviš i smrt"?
- Da, samo što retko ide, možda jednom u tri meseca. Velika je podela i ljudima koji prave repertoar je omča oko vrata, jer ima i gostiju. Druga stvar je opterećenost scene Narodnog pozorišta - sa tri ansambla, državnim priredbama, raznim gostovanjima. Tako da za dramski repertoar ostaje samo deset termina mesečno. Dolaze i nove predstave koje treba da se igraju, pa matematički nema mnogo prostora.
o Da li teatar plaća cenu i angažmana članova ansambla u drugim medijima?
- Plaća cenu, ali su za to krivi ljudi koji bi trebalo da odlučuju o kulturnoj politici. Ako date glumcu platu od sto hiljada dinara, a kako sam nedavno pročitao prosečna plata u GSB je 120.000, dolazimo do toga da vozač ima veća primanja od glumca. Sa takvom platom ne može da živi jedna četvoročlana porodica... Zato i rade više stvari da bi stvorili neki budžet i prežive mesec.
o Postoji li za glumca "crvena linija", bez obzira na novac, preko koje ne može da pređe i igra u projektima ispod reputacije matične kuće?
- To je individualna stvar. Stvar ukusa, potreba i mogućnosti. A opet, postavlja se pitanje šta je to nivo Narodnog pozorišta? Šta je to standard ispod kojeg idemo?
o U kom smislu?
- U smislu nekih događaja, predstava, inventova koji se ovde održavaju. I to je upitno. Narodno pozorište trebalo bi da bude iznad svega. I kad nastupa i kad pregovara, treba da ima posebnu težinu. A često se prave kompromisi.
Ravnoteža u radu
o U KOJIM ćemo vas projektima gledati van teatra?
- Pre dve godine snimio sam seriju "Pasjača", uradili smo i četvrtu sezonu, ali još nije emitovana. Snimio sam i treću sezonu serije "Mama i tata se igraju rata", trebalo bi da se radi i nova serija Dejana Zečevića, pa treća sezona "Senki nad Balkanom". Igrao sam i u novom filmu Nikole Ljuce "Zvečarke"... Dobro je kad postoji ravnoteža - malo pozorišta, malo snimanja. Drugačije su i tehnologije, nekad prija jedno, nekad drugo.
PANIKA U PRIŠTINI: Kikl dobio mandat za formiranje nove austrijske vlade, za njega Kosovo nije država
LIDER krajnje desničarske Slobodarske partije Austrije (FPO) Herbert Kikl dobio je danas mandat za formiranje nove austrijske vlade, a njegova stranka uputila je prošle godine predlog rezolucije austrijskoj Skupštini kojom zahteva da se parlament izjasni protiv priznanja tzv. Kosova.
06. 01. 2025. u 19:41
OVO JE UBICA IZ JAGODINE: Vlasnik kafane i drugi muškarac ga tukli, on se vratio sa "škorpionom" i zapucao (FOTO)
NAPADAČ koji je večeras ubio vlasnika kafane u Jagodini Dejana Mihajlovića (55) i ranio još jedno lice je Saša Milosavljević Babac (47), koji ima debeo dosije, a osuđivan je za više krivičnih dela, pokušaj ubistva, nasilje u porodici.
06. 01. 2025. u 21:25
NIJE NI SLUTIO TRAGIČNU VEST: Memedović podelio sliku sa Miloradom dan pre njegove smrti (FOTO)
MILINKOVIĆ je otišao u crkvu na liturgiju gde mu je iznenada pozlilo.
07. 01. 2025. u 13:21
Komentari (0)