ОД СТЕРИЈЕ СЕ НИШТА НИЈЕ ИЗМЕНИЛО: Интервју - Александар Ђурица, глумац
СТЕРИЈИНА "Покондирене тикве" од сутра је на Сцени "Раша Плаовић" Народног позоришта: биће то осма драмска поставка (у режији Иве Милошевић) чувеног дела у националном театру, а исти наслов се чак три пута нашао и на његовом оперском репертоару.

фото Д.Миловановић
У улози Феме овог пута гледаћемо Наташу Нинковић, док је Светозар Ружичић "припао" Александру Ђурици. Стални члан ансамбла куће и "господин глумац" од оног најфинијег кова, одавно је препознатљив по рафинираним средствима којима гради сваки свој лик. После "Родољубаца" и улоге Гавриловића коју је својевремено одиграо у сомборском позоришту, премијерно ће се окушати у новом лику и задатку:
- Чини ми се да код Стерије има нечег дубоко менталитетског везаног за Војводину и ништа се до данас није изменило у том смислу - каже Александра Ђурица у разговору за наш лист. - Ја сам с тог поднебља и могу лакше карактерно - менталитетски да посматрам његове ликове него неко други ко није у Војводини боравио. И зато ми је врло значајно да играм Стерију.
о Светозар Ружичић "претрајава" у свим временима?
- Доста је комплексна личност, бар онако како смо га ми "читали". Један је од жилавијих ликова српске драмске литературе. Ружичић је занесењак и особењак, дечак у телу одраслог човека. Није сасвим спреман за живот, а опет, има и нешто ситно у себи, преварантско, комично и театрално, с патосом из прошлих времена.
о Да ли је његова углађеност само привид или менталитетски одраз војвођанског поднебље?
- И једно и друго. Има мало самоубразиље, али и тог војвођанског става, варошко-грађанског начина размишљања и опхођења. Редитељкина идеја је да се "Покондирена тиква" приближи нашем времену и покуша да се каже "да, то је то, сада". Колико смо у томе успели, не знам. Гледао сам неколико инсценација, сада је пред Фемом другачији предзнак: није извргнута подсмеху, она је само неко ко жели напредак и покушава да промени нешто у својој учмалој средини. Да из ње изађе, макар и на погрешан начин. Такво читање само се намеће у овом времену. Прва асоцијација је да Фема можда није сасвим при себи и на правом путу, али се не мири са стањем у коме се налази и окружењем у којем живи. На добром је трагу да нешто треба мењати, мада како јединка окружена људима који другачије мисле, не може ништа. Вуку је назад, а она напред не може сама.Други покушавају да је осујете, у жељи да се ништа не мења и да се заосталој средини и даље живи како нам је речено и унапред постављено.

фото М.Јанковић
о Постоје ли у оваквом читању, уопште, паралела са Живком Министарком? Да ли из истих побуда настоје да буду оно што нису?
- Мислим да не. Код Феме не постоји жеља за влашћу и позицијом са које се може много тога учинити. Фема жели само бољи живот за себе и ћерку. Она не може знати да ли су ти људи, који су по њеном мишљењу носиоци промена, исправни или нису.Нема тај капацитет, само инстинктивну жељу за бољим, лепшим, чистијим и другачијим. Живка има све што Фема нема, али жели власт и моћ које оне носе да би остварила своје циљеве и манипулације.
о Какву улогу у овим околностима има ваш Ружичић?
- Он, такође, нема капацитет да буде носилац прогреса и промена. Да има, не би био ту где јесте. Али је и он, на неки чудан начин, вођен инстинктом препознао значај естетике, уметности, поезије и жеље да се у томе оплемени и ужива.
о Ко су савремени Ружичићи?
- Можемо на више начина да их посматрамо. Да ли је Светозар неко од несхваћених уметника ко покушава да презентује своју естетику, а нико га не схвата озбиљно? Шарлатан који настоји да приграби овоземаљске и потпуно практичне користи? Неко ко манипулише женама, са позиције искуснијег и образованијег, искоришћавајући их на тај начин? Од свега помало. Разне су копче са садашњим временом. Ружичић није једнозначан, можемо га посматрати и као човека који није баш "здрав" у глави и који је застранио у жељи да створи "своју" поезију.
о А Фема?
- Данас их је много. Свака од оних која покушава да оде одавде и створи будућност и егзистенцију себи и породици, може бити Фема. То је онај позитиван предзнак, док с друге стране, Фема може бити и неко ко покушава да имитара данашње јавне личности, прати модне и естрадне диктате. Поседује оба аспекта и ниједан се не може искључити. Пропатила је у животу, од мужа је добијала и батине, што је било друштвено прихватљиво. Ако читамо из данашњег времена, реч је о злостављању. Слично се понаша и њен брат Митар. Спочитава јој да се за мужевљевог живота није чула, штавила је коже, а сад се одједном покондирала. Фема нема подршку средине јер покушава да се издвоји и издигне, да буде другачија. У односу на време настанка комада променили су се односи, друштвени контексти, попустиле стеге. Трудили смо се да их има и драмских елемената, јер то јесте драма једне жене.
о Нисте често играли у комедијама, а имате врло нијансирана комедиографска средства?
- Није моје да о томе причам, али слушајући колеге, очигледно имам неки специфичан хумор и укус што се тога тиче. Није то онај разбокорени хумор, видљив на прву лопту. У Звездара театру играм баш такве представе: "Спортско срце", "Пасивно пушење", ускочио сам и у "Тре сореле". Све три су, у суштини, комедије. Тамо су ме тако препознали.
о Тренутно на матичној сцени, Народном позоришту, играте у само једној представи, "Дервиш и смрт"?
- Да, само што ретко иде, можда једном у три месеца. Велика је подела и људима који праве репертоар је омча око врата, јер има и гостију. Друга ствар је оптерећеност сцене Народног позоришта - са три ансамбла, државним приредбама, разним гостовањима. Тако да за драмски репертоар остаје само десет термина месечно. Долазе и нове представе које треба да се играју, па математички нема много простора.
о Да ли театар плаћа цену и ангажмана чланова ансамбла у другим медијима?
- Плаћа цену, али су за то криви људи који би требало да одлучују о културној политици. Ако дате глумцу плату од сто хиљада динара, а како сам недавно прочитао просечна плата у ГСБ је 120.000, долазимо до тога да возач има већа примања од глумца. Са таквом платом не може да живи једна четворочлана породица... Зато и раде више ствари да би створили неки буџет и преживе месец.
о Постоји ли за глумца "црвена линија", без обзира на новац, преко које не може да пређе и игра у пројектима испод репутације матичне куће?
- То је индивидуална ствар. Ствар укуса, потреба и могућности. А опет, поставља се питање шта је то ниво Народног позоришта? Шта је то стандард испод којег идемо?
о У ком смислу?
- У смислу неких догађаја, представа, инвентова који се овде одржавају. И то је упитно. Народно позориште требало би да буде изнад свега. И кад наступа и кад преговара, треба да има посебну тежину. А често се праве компромиси.
Равнотежа у раду
о У КОЈИМ ћемо вас пројектима гледати ван театра?
- Пре две године снимио сам серију "Пасјача", урадили смо и четврту сезону, али још није емитована. Снимио сам и трећу сезону серије "Мама и тата се играју рата", требало би да се ради и нова серија Дејана Зечевића, па трећа сезона "Сенки над Балканом". Играо сам и у новом филму Николе Љуце "Звечарке"... Добро је кад постоји равнотежа - мало позоришта, мало снимања. Другачије су и технологије, некад прија једно, некад друго.

ПУТИН НА САСТАНКУ ИЗДАО НАРЕЂЕЊЕ ВОЈСЦИ: Заробљене у Курску третирајте као терористе, хитно ослободите читаву територију!
РУСКИ председник Владимир Путин одржао је састанак на једном од командних места групе Курск, рекао је новинарима портпарол Кремља Дмитриј Песков. Он је на састанак стигао у војној униформи.
12. 03. 2025. у 20:09

ШВАЈЦАРСКИ ВЕЛТВОХЕ О ПРЕСУДИ ДОДИКУ: Шмит користи квази диктатуру да би елиминисао непожељне политичаре
ШВАЈЦАРСКИ лист Велтвохе је у оквиру текста о актуелној ситуацији у БиХ, оптужио је Немца Кристијана Шмита да користи квази диктаторску моћ да би елиминисао непожељне политичаре и упозоравају Берн каква их судбина чека ако пристану на сарадњу са ЕУ.
12. 03. 2025. у 16:03

ТРАМПОВ УНУК ИМА СРПСКО ИМЕ: Носили га наши славни витезови и владари - има јаку симболику у породици председника САД
ДОНАЛД Трамп Млађи, син америчког председника, посетио је Београд ради састанка са председником Србије Александром Вучићем.
12. 03. 2025. у 10:36 >> 10:37
Коментари (0)