CRVENA NIT OD MIRE DO MODILJANIJA: Dela naše slikarke u rodnom gradu genija, sa kojim je veže isti pariski atelje

M. KRALj

12. 10. 2022. u 07:50

ITALIJANSKI genije Amadeo Modiljani (1884-1920) svoje slavne "Karijatide" stvarao je na Monparnasu, u dvorištu ateljea u kome je radio ruski slikar Haim Sutin (1893-1943), a upravo je naša umetnica Mira Maoduš, taj prostor, u koga se uselila krajem sedamdesetih i tu decenijama stvarala, uspela da sačuva kao poslednju umetničku adresu u ovom pariskom kvartu.

ЦРВЕНА НИТ ОД МИРЕ ДО МОДИЉАНИЈА: Дела наше сликарке у родном граду генија, са којим је веже исти париски атеље

Foto Privatna arhiva

U Livornu, rodnom gradu Modiljanija, od 20. oktobra do 20. novembra, u Gradskom muzeju "Đovani Fatori", smeštenom u Vili Mibeli, biće priređena retrospektiva "Mira Maoduš, crvena nit Monparnasa", sa platnima naše umetnice, prepoznatljivim po ćiriličnim slovima. Izložba je jedina italijanska stanica na svetskoj turneji njenih dela, upriličenoj povodom 80 godina života umetnice. Kustos projekta "U slavu Mire Maoduš", započetog postavkama u Beogradu i Trebinju, a koji će se nastaviti u Japanu (Tokio) i Kanadi (Toronto) je Silvija Pampolini.

U najavi izložbe u Livornu, na kojoj je kao kustos radila i Veronika Karpita, italijanska štampa ističe da su na radove naše slikarke veliki uticaj imali stihovi slavnih pesnika - Artura Remboa, Pola Verlena, Aleksandra Puškina, Salvatorea Kvazimoda, Jovana Dučića.

Gradski muzej "Đovani Fatori", Foto Privatna arhiva

- Platnima Mire Maoduš poezija je dala ravnotežu i metriku - piše "Livornosera".

- Slova, reči, ideogrami, ćirilični znaci, brojevi, simboli prošlosti su na njenim slikama ponovo rođeni u snolikim formama i vibrantnim bojama.

Isti tekst osvrće se i na harmoniju kompozicija, podsećajući da je umetnica svoj rukopis stvarala školujući se u Frankfurtu, Veneciji i Parizu, ali i kako je odolevala pritiscima investitora da se odrekne ateljea, koji je prerastao u mitsko mesto stvaranja moderne u francuskoj prestonici. Inače, pre Mire Maoduš, tu je radio skulptor mađarskog porekla Antoan Rohal (1905-1978), koji je svojoj supruzi ostavio amanet da atelje posle njegove smrti proda isključivo nekom ko će se tu baviti umetnošću.

Mira Maoduš, Foto Privatna arhiva

POD ZAŠTITOM FRANCUSKE

U SEPTEMBRU prošle godine naša umetnica je prihvatila projekat jedne neprofitne organizacije, da njen pariski atelje preraste u Centar za mlade umetnike, ali i da ugošćava inostrane stvaraoce, goste Pariza. Nedavno je francusko ministarstvo kulture stavilo ovo mesto pod zaštitu, proglasivši ga kulturnim dobrom, čime ga je trajno zaštitilo.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

I VI STE EVROPSKI ŠAMPIONI!? Nezapamćeni skandal u kvalifikacijama za Evropsko prvenstvo (VIDEO)