SVE VIŠE PREVARA POTROŠAČA PRILIKOM ONLAJN KUPOVINE: Umesto dve trenerke, stigao samo donji deo

E.B.T.

10. 03. 2023. u 07:30

PREVARENA sam. Naručila sam dve trenerke od žene iz Valjeva koja prodaje garderobu onlajn, a dobila sam samo donji deo koji nisam kupila.

СВЕ ВИШЕ ПРЕВАРА ПОТРОШАЧА ПРИЛИКОМ ОНЛАЈН КУПОВИНЕ: Уместо две тренерке, стигао само доњи део

Foto shutterstock

Dogovorile smo se da vratim paket i dobijem povraćaj novca. Na dan realizacije zovem je, ugašen telefon, stranica izbrisana i blokirana sam.  Ova objava jedne sugrađanke ovih dana izazvala je brojne komentare potrošača koji su imali slična iskustva.

Nataša J. je otkrila da je i nju pokušala da prevari ista osoba, ali da je uspela da pronađe njenih sedam lažnih profila. Sa ekspanzijom kupovine putem interneta, sve je više prevara i zato potrošači moraju da vode računa da onlajn pazare samo od firmi koje su registrovane, jer jedino tako mogu da zaštite svoja prava. Prilikom preuzimanja paketa i plaćanja kuriru kupci treba obavezno da ga otvore da bi proverili da li im je stiglo ono što su naručili. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) kažu da im stiže najviše prigovora građana na nelegalne fejsbuk i instagram profile neregistrovanih trgovaca.

- Najčešće su to stranice za prodaju odeće i obuće - ističe Marko Dragić, pravni savetnik u NOPS-u. - Delimično su to profili na kojima se prodaje bela tehnika, televizori i mobilni telefoni.

Uglavnom se, kako dodaje, potrošači žale na prevare, jer proizvod koji dobiju ne odgovara slici koja ga je promovisala, a na osnovu koje su doneli odluku da ga kupe.

VARAJU I U EVROPI

PREVARE nisu specifičnost samo našeg tržišta. Istraživanje koje je nedavno sprovedeno u 23 zemlje članice EU, Norveškoj i Islandu pokazalo je da se gotovo 40 odsto sajtova za onlajn kupovinu služi manipulativnim tehnikama. Najčešće se radi o skrivanju važnih informacija, kao što je postavljanje lažnih rokova za kupovinu proizvoda.

- Zatim, često dobiju pogrešnu veličinu, ili oštećen proizvod koji trgovac neće da zameni, ili cena ne odgovora kvalitetu robe - objašnjava Dragić. - Što se tiče telefona i televizora, tu se obično dešava da je zapakovano nešto drugo. Potrošač prilikom preuzimanja plati pun iznos, a kada otvori paket otkrije da je unutra natrpana gomila papira, ili neka pločica, kako bi kutija dobila težinu.

On ističe da kupci pre nego što plate kuriru prilikom preuzimanja, treba prvo da pogledaju šta je zapakovano. Potrošači na to imaju pravo, ali to ne znaju i ne rade. Uglavnom se dešava da ih kurir ubrzava, obično zbog parkiranja, požuruje ih da preuzmu paket i da posle gledaju. Međutim, to je propust koji kupce posle može da košta mnogo. Iz NOPS-a apeluju da potrošači kupuju isključivo kod legalnih trgovaca i da se čuvaju mačke u džaku. Takođe, ističu da ukoliko pazare preko sajtova i društvenih mreža od nepoznatih profila, veoma teško će rešiti bilo koji problem do kog dođe prilikom kupovine.

- U takvim situacijama ne postoji nikakva mogućnost institucionalne zaštite, jer je roba kupljena od nekog fizičkog lica, ili se uopšte ne zna ko stoji iza profila ili sajta preko kog je obavljena trgovina - objašnjava Dragić. - Propisana je zakonska obaveza da svako ko se bavi prodajom putem interneta, mora da ima podatke za identifikaciju. Bilo da se radi o prodaji preko sajtova ili "Fejsbuka" i "Instagrama", trgovac mora da istakne identifikaciju koju čine adresa, sedište, broj telefona, PIB i matični broj firme. Na osnovu tih podataka preduzetnik je registrovan u APR za obavljanje delatnosti.

Kako Dragić naglašava, borba protiv sive ekonomije je bitna za državu, jer je zbog nelegalne prodaje država oštećena za neplaćanje poreza iz čega se namiruju potrebe javnog sektora, poput plata u zdravstvu i prosveti.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

„Večiti derbi“ na velikom platnu: MaxBet i Evroliga predstavili film „Rivalstva“