ДОКТОР ЗА ШЕКСПИРОВУ МОДУ: Стефан Жарић из Куле добитник Фулбрајтове стипендије за истраживање историје одевања
МЛАДОМ историчару уметности Стефану Жарићу из Куле додељена је ове године престижна Фулбрајтова стипендија, захваљујући којој борави на докторским студијама у САД, где обавља истраживања из историје, теорије и музеологије моде.
То је први "Фулбрајт" из ове области у Србији, а наш саговорник истиче да је због тога посебно поносан, "јер је историја моде у нашој земљи још увек предмет предрасуда, иако заслужује да буде академска дисциплина".
- Тренутно похађам докторске студије у Новом Саду и у Центру за интердисциплинарне студије ренесансе Универзитета у Масачусетсу, које су, иако формално подразумевају енглеску књижевност и историју уметности, потпуно усмерене на методологију историје моде кроз писање доктората на тему визуелне и материјалне културе моде и одевања у "Краљу Лиру", "Магбету", "Хамлету" и "Отелу" - каже Жарић. - Тако сам имао прилике да у рукама држим прво фолио издање Шекспирових трагедија из 1623. године и радим са модним експонатима из водећих америчких музеја.
Стефан је направио "револуцију" својим мастер радом, преточеним у књигу "Једна студија о високој моди и високој уметници", о сликарки Милени Павловић Барили као модној илустраторки у "Вогу". Усталасао је домаћу јавност и првом изложбом високе моде, коју је у Музеју савремене уметности у Београду приредио о Жан-Полу Готјеу. Рекло би се да због тога потпуно оправдано носи титулу "Млади херој културе и уметности".
- То признање први пут је додељено младој особи која се бави изучавањем историје моде.
То ми је доказало да је моје највеће херојство истрајавати у сопственим естетским и етичким идеалима - каже Жарић.
О томе шта је изложба о Жан-Полу Готјеу показала, наш саговорник каже:
- "Стручна" јавност, која подразумева историчаре ликовне уметности, изложбу је дочекала као Франкенштајново чудовиште, док је, с друге стране, изложба сасвим сигурно једна од најпосећенијих изложби у историји музеја у Србији уопште. Дакле, изложба је показала да је музеје у Србији могуће демократизовати и приближити свету и да српска публика с радозналошћу конзумира модне садржаје у музејима.
Жарић истиче да га је моди привукло то што је она "бескомпромисна, шокантна, естетски самодовољна, никада политички угодна, а увек ангажована".
- Сматрам да је историја моде врло демократична и инклузивна дисциплина, што често није случај са елитним педигреом историје уметности. Никада нећу заборавити сузе током децембарске посете Смитсонијан музеју америчке историје када сам видео Доротине црвене ципелице из "Чаробњака из Оза" и инаугурационе хаљине Жаклине Кенеди, Меланије Трамп и Џил Бајден. Мода нас учи толеранцији и разумевању да је другост ствар нашег конформизма, и због тога ћу увек да јој се враћам, и као научник и као човек - каже Жарић.
ОШТРА ПОРУКА СА ЗАПАДА: Зеленски је преварант и марионета, крвави вазал западних елита
ВЛАДИМИР Зеленски, који је постао вазал Запада, почео је као марионета украјинског олигарха Игора Коломојског, навео је ирски новинар Чеј Боуз.
24. 11. 2024. у 17:59
(МАПА) РУСИ НАПРЕДУЈУ У ТОРЕЦКУ: Огласио се Пушилин, жестоке борбе воде се за град (ВИДЕО)
ЈЕДИНИЦЕ руске војске напредују у Дзержинску (украјински назив за Торецк), јавио је на Телеграм каналу шеф ДНР Денис Пушилин.
24. 11. 2024. у 18:59
"И ЗЕМУНЦИ СУ ГА СЕ ПЛАШИЛИ": Како је Бели постао Звер - прича о Сретку Калинићу
"КАЛИНИЋ је био звер од човека. Заправо, звер је блага реч" - рекао је тада Багзи, након чега је Калинић којег су чланови клана до тада ословљавали са "Бели" добио надимак "Звер".
24. 11. 2024. у 11:09
Коментари (0)