ЈЕДАН КОРАК ДЕЛИ АМЕРИКУ ОД ПОРАЗА: Укидање програма летелица 6. генерације наишло на негодовање војске и стручњака (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

01. 07. 2024. у 07:11

ОДЛУКА о укидању програма ловца шесте генерације данас могла би да доведе до тога да САД изгубе следећи рат.

ЈЕДАН КОРАК ДЕЛИ АМЕРИКУ ОД ПОРАЗА: Укидање програма летелица 6. генерације наишло на негодовање војске и стручњака (ВИДЕО)

Фото 19fortyfive.com/кинеске друштвене мреже

Next Generation Air Dominance (NGAD), пројекат који би требало да замени Ф-22 Раптор развојем новог типа ловца шесте генерације, прави поделе у америчкој војсци.

Тачније, ради се о одлагању или потпуном укидању НГАД-а, што би представљало радикалну промену за америчко ратно ваздухопловство, што су званичници попут америчког секретара ваздухопловних снага Френка Кендала раније називали „виталним елементом“ НГАД-ове „породице система“ којој америчка служба тежи да би доминирала над ривалским армијама, посебно Кини.

Разлози за одлагање или отказивање везани су за финансијски фактор. Планирана да замени Ф-22, очекује се да ће платформа НГАД бити изузетно скупа, вероватно неколико пута скупља од цене ловаца Ф-35.

ДИФЕНС ЊУЗ: САД ПРАВЕ ВЕЛИКУ ГРЕШКУ АКО НАПУСТЕ НГАД

Дебора Ли Џејмс, бивша секретарка америчког ваздухопловства, у уводнику потписаном за амерички лист Дифенс њуз, истиче да би напуштање НГАД-а била огромна грешка.

Она каже да разуме забринутост Френка Кендала, садашњег секретара ваздухопловних снага, али Вашингтон мора да пронађе решење за смањење трошкова НГДА без одлагања или напуштања програма.

-Као бивши секретар Ратног ваздухопловства, проживео сам то и знам шта значи правити компромисе и доносити тешке одлуке, радећи заједно у ходницима Пентагона и на Капитол Хилу како бисмо идентификовали најбоље одлуке за будућност наше војске. Тако да разумем изазове са којима се суочава садашње руководство, започела је она свој уводник.

Међутим, она снажно тврди да администрација и Конгрес морају удружити снаге како би пронашли средства за Ваздухопловство за наставак виталног НГАД програма који је резултат опсежног истраживања започетог 2014. године.

Ово истраживање је закључило да америчка доминација у ваздуху неће моћи да се настави без НГАД-а након 2030-их, јер Кина улаже енормно.

Кина је потврдила да интензивно ради на ловачком авиону 6. генерације, конкуренту предстојећем америчком НГАД-у. Кинески авион би требало да буде завршен до 2035. године.

НАПУШТАЊЕ ПРОЈЕКТА НГАД - ГУБИТАК СЛЕДЕЋЕГ РАТА

Дебора Ли Џејмс, бивша секретарка америчког ратног ваздухопловства, сматра да Вашингтон мора да идентификује финансијска решења како не би одустао од програма попут бомбардера 6. генерације Б-21 Раидер, интерконтиненталне балистичке ракете Сентинел или НГАД.

Проблем са којим се Американци суочавају је да су трошкови ових програма тренутно високи.

Она верује да САД треба да идентификују иновативне стратегије дизајна и набавке које ће смањити трошкове будућих авиона шесте генерације. У том смислу, сарадња са одбрамбеном индустријом је кључна.

-Једина ствар коју са сигурношћу можемо рећи је да Кина убрзано напредује у свом програму авиона шесте генерације и да нема никаквих финансијских ограничења. (…) 2030-те ће доћи за тренутак, тако да не можемо приуштити да одлажемо НГАД. Таква одлука би значила да ризикујемо да будемо поражени у будућем сукобу, закључила је бивша секретарка америчког ратног ваздухопловства.

Коначна одлука о НГАД-у могла би бити донета у наредне две године. Али НГАД би и даље могао да остане на видику америчких ваздухопловних снага ако се авион може надоградити брзим темпом и ако нема високе трошкове одржавања, што представља нови изазов за одбрамбену индустрију САД.

Фото @aviation_intel

Оно на шта је Дебора Ли Џејмс говорила у свом уводнику је „Century Series“, програм који је заговарао бивши шеф набавке ваздухопловних снага Вил Ропер у којем би ловци имали итеративни дизајн који би се могао мењати сваких неколико година као одговор на претње, што није „веома другачије“ од начина на који служба размишља о будућности.

Дивови Локид Мартина и Боинга такмичили би се у развоју НГАД-а – будућег америчког ловца шесте генерације који ће заменити Ф-22 Раптор.

Из Локид Мартина су крајем прошле године објавили нову слику своје студије авиона НГАД, а паралелно са њима Боинг се такође нада да ће добити уговор.

Подсетимо, у априлу 2022. године, секретар америчког ратног ваздухопловства Френк Кендал је у изјавама за јавност такође говорио о цени програма. Кендал је избегавао да износи бројке, али је рекао да ће процењена цена будућег НГДА авиона бити „неколико стотина милиона долара“.

Поређења ради, цена Ф-35 Лајтинг 2 тренутно је око 100 милиона евра у зависности од конфигурације. Кендал је такође недавно изјавио да ће САД требати око 200 авиона да замене Ф-22 Раптор.

Америчко ваздухопловство намерава да развије флоту од најмање 1.000 борбених летелица без посаде који ће летети заједно са ловцима следеће генерације Air Dominance (НГАД) и петом генерацијом Ф-35, који носе ракете или друго оружје и обезбеђују извиђање, надзор и могућности електронског ратовања.

 

ПРЕСКУПИ Ф-22 И Ф-35

У суштини, производња Ф-22 Раптора, иако по некима најбољег авиона пете генерације на свету, заустављена је управо због превеликих трошкова програма. Одржавање авиона је још једна рањивост, трошкови ових процеса су такође огромни.

Развој Ф-22 Раптора је требало да траје 9 година и коштао је 12,6 милијарди долара, али је на крају тих 9 година прерасло у 19 година и цена програма износила је 26,3 милијарде долара. Дакле, јединична цена авиона била је 177% већа од процењене.

Чак и са Ф-35 Лајтинг 2, најскупљим војним програмом у историји, ситуација није сјајна, ако се пређе преко техничких аспеката у вези са мотором.

Ф-35 је у сталном развоју од 2001. године када је уговор додељен. Према цитираном извору, укупни трошкови премашују 428 милијарди долара, што је скоро двоструко више од процењене 233 милијарде долара.

Примера ради, Канада плаћа невероватних 450 милиона долара по једном Ф-35 ловцу, а то је чак и мање него што Немачка плаћа.

То је еквивалентно скоро пет пута већој јавно објављеној цени авиона, која износи 98,22 милиона долара по авиону, укључујући све додатне трошкове, према проценама буџета Министарства одбране САД за фискалну годину (FY) 2022, објављене 2022. године.

Заиста несрећна одлука Министарства одбране САД била је да се истовремено развије и набави Ф-35. Другим речима, сваки пут када би се идентификовали проблеми, произвођач је морао да модификује чак и већ састављене летелице, додајући велики проценат на цену програма.

oruzjeonline.com

БОНУС ВИДЕО - НУКЛЕАРНЕ ВЕЖБЕ: Руске снаге вежбају електронско лансирање ракета током нестратешких вежби

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
МЕРКЕЛОВА ПРОГОВОРИЛА О ПУТИНУ: Једну ствар посебно истакла - Имао је осећај за то

МЕРКЕЛОВА ПРОГОВОРИЛА О ПУТИНУ: Једну ствар посебно истакла - "Имао је осећај за то"

БИВША немачка канцеларка Ангела Меркел описала је у својим мемоарима први сусрет са Доналдом Трампом, а такође је говорила о руском председнику Владимиру Путину и Украјини. Одломке из књиге објавили су немачки медији.

21. 11. 2024. у 11:45

Коментари (0)

ОСИГУРАЈМО ВАШ УСПЕХ ЗАЈЕДНО!