"НАДАМО СЕ САМО НА БОГА И РУСИЈУ" Обраћање mетохијских Срба руском конзулу на терор Албанаца

Академик Славенко Терзић

01. 02. 2023. у 14:00

РУСКИ конзулат у Скадру основан 1857. године био је једна од најбољих осматрачница прилика у централном делу Османског царства, јер се налазио у месту које је, с једне стране, било огледало унутрашње анархије и неспровођења обећаних реформи, а с друге стране, у месту и области у којој су се сусретали и сукобљавали интереси Аустрије, Француске и Италије, али и римокатоличанства, ислама и православља.

НАДАМО СЕ САМО НА БОГА И РУСИЈУ Обраћање mетохијских Срба руском конзулу на терор Албанаца

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Крајем маја 1857. године у Скадар је преко Дубровника допутовао први руски конзул Алексеј Јегорович Сученков, раније чиновник посланства у Цариграду, а потом секретар, драгоман и конзул у Бејруту. Сученков је средином априла стигао из Бејрута у Цариград, где му је у руском посланству, издато 2.700 рубаља у сребру, одакле је Сученков првим паробродом Лојда отпутовао за Дубровник. У Дубровник је стигао 17. маја 1857. године, где је извесно време чекао шифре за тајну преписку. У Скадру су већ деловали конзулати Француске, Велике Британије и Аустрије. Сученков је после дугог путовања од Бара до Скадра стигао 26. маја/7. јуна 1857. године. [...]

Све до оснивања вицеконзулата у Призрену 1866. године руски конзулат у Скадру је пратиo прилике у Метохији. Стога извештаји скадарског конзула пружају могућност да се осветле верске, политичке и друштвене прилике у овом делу Старе Србије, и да се боље разумеју последице тих прилика у наредним деценијама. У извештају посланику Бутењеву од 14/26. децембра 1857. године конзул Сученков пише да му је бивши генерални конзул у Дубровнику П. Н. Стремоухов при упућивању у Скадар, обавештавајући га о приликама у овим крајевима, нарочито препоручио да обрати посебну пажњу "на древни православни манастир Дечане који се налази у Призренском пашалуку". Братство манастира Дечани послало је јула 1857. године у Скадар једног од монаха да купи неопходни материјал за оправку манастирске цркве. Архимандрит манастира Серафим обавестио је Сученкова о тешким приликама у којима се налази манастир: упутио је жалбу султану, Св. Синоду Цариградске патријаршије, српском кнезу у Београд и аустријском цару. "Околни муслимани настављају да нас притискају и пљачкају и прете нам смрћу" - пише архимандрит Серафим. Истиче да "аустријски агенти" желе да претворе манастир "да би био центар католичке пропаганде у целој провинцији". Сученков и сам закључује да аустријска католичка пропаганда јача у овом делу Балкана.

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Турски војници испред капије манастира Високи Дечани

Није прошло много времена од претходног писма из Дечана, а већ 28. децембра 1857/9. јануара 1858. године Сученков је обавестио посланика у Цариграду да му се писмом обратио настојатељ православног манастира у Пећи Исакије, обавештавајући га о "нечовечним поступцима муслимана над једним од манастирских служитеља". На вратима Св. обитељи, пише Сученков, служитеља је зауставио "један од Арнаута" и тражио му пиштољ ("свеопшти обичај у овој провинцији имати код себе оружје"). Служитељ се успротивио, након чега га је напало више Арнаута наневши му "до четрдесет удараца ножем". Средином фебруара 1858. године у Спужу је убијен игуман манастира Светог Василија Острошког Радосав ("варварски поступак муслимана са његовим телом"). Крајем јуна и током јула и августа 1858. године братство манастира Пећке патријаршије је више пута обавештавало конзула Сученкова о неподношљивим условима живота услед терора и злочина околних Албанаца.

У писму из Пећи од 28. јуна/10. јула 1858. године, са потписом "бедни архимандрит са несрећним братством и народом", детаљно се описује насиље у манастиру. Користећи примирје са Руговцима, Васојевићи су дошли у Пећ да купе кукуруз, што су искористили Албанци из Истинића да им отму дванаест коња... Ујутру и следећи дан су ишли по Пећи у мудировој одежди и на њиховим коњима. Тек предвече су се вратили у Истинић. У Пећки манастир је дошло "однекуд" 150 Албанаца и провели су у њему три дана: "јели су све што су нашли, опљачкали све што им је дошло под руку; пуцали су из пушака у дворишту и из соба - на све четири стране; тукли су монахе и служитеље и силом их нагонили да својим рукама руше зидове манастирске ограде. Ми смо је рушили са сузама а Арнаути су се смејали, засипајући нас ружним речима". Све се то ради, истиче се у писму Сученкову, са знањем меџлиса града, нарочито таквих фанатика као што је Рушид-бег, који је наговарао Албанце да упадну у цркву на Божић и Васкрс. То није само напад на народ и манастир, него и на "самога мудира који нас мање или више штити од ових невоља". Обраћање руском конзулу братства Пећке патријаршије завршава се следећим речима: "Како да живимо у варварској земљи, не имајући мира ни дању ни ноћу, очекујући сваког трена нашу смрт. Надамо се једино у Бога и у Вас."

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Братство манастира Високи Дечани

СВАКОДНЕВНА УБИСТВА, ПЉАЧКЕ И ПОЖАРИ

У ДРУГОМ ПИСМУ пећког архимандрита Хрисанта "са братијом и народом" од 8. јула 1858. године додатно се објашњавају догађаји описани у писму од 28. јуна. Призренски валија Акиф-паша позвао је мудира и меџлис у Призрен, што су Албанци искористили за нападе и пљачкање Срба. "Ми се плашимо да изађемо из манастира и народ остаје у својим кућама у непрестаном страху за свој живот. Радећи шта хоће, пљачкајући, убијајући, изазивајући пожаре око Пећи, Арнаути кажу да се све то ради православнима по "наученију" црногорскога кнеза; други тумаче да смо научени томе моравами (сербами)". Као и у претходном писму следи сличан закључак: "Ми, као овце, над којима виси нож; надамо се само на Бога и на Русију". Албанци су 1857. године убили архимандрита Пајсија, настојатеља манастира Девич. Конзул Сученков се тим поводом обратио призренском Акиф-паши, али овај није ни одговорио. Сученков се затим обратио скадарском валији Абди-паши, с молбом да упути писмо Акиф-паши у вези са положајем православних Срба у Метохији. Наши једноверни у Призренском санџаку, пише Сученков, трпе насиља и убиства уз "потпуну равнодушност Акиф-паше". Двадесетак дана касније конзул је Бутењеву послао копију одговора Акиф-паше скадарском валији у вези са насиљима у Пећи и Дечанима, у коме између осталог пише: "Сада не само да није било никаквих притисака, но чак ништа се и није чуло о њима и такве вести немају никаквог основа."

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Пећ крајем 19. века

Крајем септембра 1858. године Акиф-паша је пустио из затвора убицу архимандрита Пајсија, настојатеља манастира Св. Јоаникија Девичког. Истовремено је, заједно са меџлисом, упутио молбу у Цариград, са потписом коба-паше (кога су силом натерали да потпише), тражећи дозволу да Цркву Успенија Пресвете Богородице у Призрену претворе у џамију. Призренски муслимани су говорили да ће то бити "Акиф-пашина џамија".
Сученков је уз извештај посланику Бутењеву од 5/17. августа послао и обраћање братства Пећке патријаршије потписано од стране настојатеља Серафима, пећког старешине Јова Чукића и становника Пећи Илије Јачића и Косте Поповића (Пећ, 23. јула/4. августа 1858. године). "Арнаути прете да униште како мене - пише отац Серафим - тако исто и народ и братство Пећког и Дечанског манастира. Бог зна да ли ћемо остати живи. Заштитите нас како можете и знате. Уздамо се у Бога и у вас".

У фондовима Архива спољне политике Руске империје налази се мноштво обраћања метохијских Срба руском конзулу у Скадру са жалбама на терор и злочине Албанаца. Живот српских манастира и Срба Метохије (а наравно и Косова) протицао је у зачараном кругу готово свакодневног насиља. Обећана права и слободе Хатихумајуном из 1856. била су за ове области мртво слово на папиру - у пуном смислу те речи. Могло би се чак рећи да су насиље и фанатизам били још израженији после 1856. године. Министар Горчаков и руске дипломате у Турској су непрекидно инсистирали на спровођењу обећаних реформи, тражећи подршку и код представника осталих сила потписница Париског уговора из 1856. године.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

Кулинарски спектакл укуса и иновација у Београду