OVA JE ZGRADA JEDINSTVENA U SRBIJI: Stepenište, po kojem je dobila prepoznatljiv naziv, bilo neobično za 18. vek

Јелена Ј. Баљак
Jelena J. Baljak

23. 02. 2024. u 13:44

JEDNA od najpoznatijih i najstarijih zgrada u Vršcu – čuvena „Apoteka na stepenicama“ – jedinstvena je u Srbiji zbog svog stepeništa, koje je krajem 18. veka dozidano sa spoljne strane, kako bi se direktno sa ulice moglo ući na sprat, gde je tada radila prva apoteka u tom gradu „Kod spasitelja“.

ОВА ЈЕ ЗГРАДА ЈЕДИНСТВЕНА У СРБИЈИ: Степениште, по којем је добила препознатљив назив, било необично за 18. век

Foto: J.J.Baljak

Bio je to krajnje neobičan i inovativan građevinski poduhvat za to vreme, po kom je mnogo godina kasnije ceo objekat i dobio današnji prepoznatljivi naziv – Apoteka na stepenicama.

Zgrada je jedinstvena i po tome što je više od dva veka služila istoj svrsi. Bila je apoteka od izgradnje objekta 1784. do 1971. godine, kada ju je lokalna samouprava ustupila Gradskom muzeju Vršac.

Tada je postala muzejski depandans, u kom su prvobitno bile izložene slike vršačkog slikara Paje Jovanović, s obzirom na to da je poslednji privatni vlasnik te zgrade bio Pajin polubrat Aleksandar Jovanović.

Foto: J.J.Baljak

 

Danas se u „Apoteci na stepenicama“ nalazi jedinstvena stalna postavka u Srbiji, posvećena istoriji farmacije. Tu se nalaze autentični predmeti, alati i posude, koje su koristili apotekari od 18. veka do Drugog svetskog rata. Objektom dominira tzv. oficina – autentični prodajni prostor sa masivnim mobilijarom iz 19. veka, starom metalnom kasom i apotekarskom vagom.

U zgradi se nalazi i bogata prirodnjačka zbirka vršačkog muzeja.

Ideja je da autentičnom stepeništu, koje je obnovljeno nakon otvaranja nove stalne postavke, bude vraćen izgled iz 19. veka, kada je vlasnik apoteke bio Bela Kihler. Tada je na njihovom zidu bila oslikana reklama Kihlerove kozmetičke linije za žene „Doktor Filipon“, što se smatra začetkom brendiranja nekog proizvoda na tadašnjem tržištu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Cedevita podržava klinCE kreativCE: Deca iz SOS Dečjeg sela Srbija osvojili javnost umetničkim delima u sklopu kampanje Budi TU. Budi CE.