NEPOSLUŠNA ŽENA PRVA ŠOFERKA NA SVETU: Berta Benc zapostavljena pionirka auto-industrije

J. LEMAJIĆ

17. 07. 2023. u 06:30

DA li ste čuli za Bertu Benc? Mali je broj onih će potvrdno klimnuti glavom. Ona je još jedna žena koju je prošlost nepravedno skrajnula u senku mnogo poznatijeg muža.

НЕПОСЛУШНА ЖЕНА ПРВА ШОФЕРКА НА СВЕТУ: Берта Бенц  запостављена пионирка ауто-индустрије

Foto Vikipedija

 A bez nje, njene istrajnosti, pomalo i bezobrazluka, možda danas ne bi postojao jedan od najpoznatijih automobila, koji je upravo ona prva provozala.

Elem, Berta Benc (1849-1944), bila je supruga nemačkog automobilskog pronalazača Karla Benca. U želji da svetu pokaže Bencov patent, novo motorno vozilo, 5. avgusta 1888. godine postala je i prvi vozač automobila.

- Naime, 29. januara 1886. Karl Benc registrovao je patent za motorna kola i tako postao pronalazač automobila. Međutim, Bencov pronalazak, trotočkaš na motorni pogon, niko nije hteo da kupi. Kako su uložili sav novac u to, nemaština je bila na pragu, a razočarani Karl hteo je da odustane i proda svoj izum. Visprena i odvažna, majka petoro dece, Berta to ni u ludilu nije mogla da dozvoli - priča nam Imre Kokai, ljubitelj oldtajmera iz Segedina, redovni gost smotri starih četvorotočkaša na severu Bačke.

Simbol očinske ljubavi

MAZIV Mercedes potiče od 1900. godine kada je od Gotliba Dajmlera i Karla Benca, austro-ugarski diplomata i trgovac automobilima Emil Jelinek naručio 36 automobila po ceni od 550.000 maraka, što je tada bila neverovatna cifra. Ali uslov je bio da se automobil nazove po njegovoj kćeri Mercedes. Posle dve godine, ime Mercedes je zaštićeno kao naziv marke.

Ne govoreći nikome ništa, sa sinovima Rihardom i Eugenom, sela je u patentirana kola i krenula iz Manhajma u Pforchajm, čak 106 kilometara.

Foto Mercedes

- Mi sada to ne možemo ni da zamislimo kako je izgledalo. U rezervoaru je imala samo četiri i po litre benzina, pa je u apotekama duž rute nabavljala naftni rastvarač ligroin. Nedovoljna snaga motora zahtevala je pomoć, pa su često sinovi gurali automobil uzbrdo. Drvene kočnice su se pokvarile pa je od obućara tražila da im od kože napravi kočnice i tako je nastao kočioni sistem sa pločicama - priča sa oduševljenjem naš sagovornik. - Ko zna kako je to narodu tada izgledalo. Neki su bežali, a neki oduševljeno klicali i aplaudirali. Ipak, stigla je kod majke, a posle nekoliko dana uspešno se vratila kući.

Foto privatna arhiva

Posle probne vožnje, nedostaci koje je ustanovila tokom puta, počeli su da se uklanjaju, a posle tehničkih izmena, Benc je izašao na tržište sa unapređenim proizvodom "Motorvagen 3", spremnim za korišćenje.

foto:Vikipedija, Mercedes, J.L.

Sve ostalo je istorija. Putovanje "neposlušne" žene otvorilo je put ka uspehu kompaniji Benc. Nešto više od tri decenije kasnije, Mercedesovi automobili su stigli i u Srbiju, a prve dame koje su ih vozile bile su kraljica Marija Karađorđević i mlada Somborka Irma Cviršić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

LOŠE VESTI ZA SINERA: Prvo doping afera, a sada i ovo