MADAM KOLONTAJ ČEHOVA: Pozorišna kritika

Драгана БОШКОВИЋ

08. 08. 2023. u 11:57

"Studija slučaja", kako bi najpreciznije mogao da se nazove složeni mehanizam, koji pokreće radnju unutar predstava Ljubiše Ristića, sledeći motive poznate Čehovljeve pripovetke "Dama sa psetancetom", uplela (nas) je u najsavremenije feminističke teorije, o kojima ne bi ni bilo reči bez začetnice, Madam Aleksandre Kolontaj.

МАДАМ КОЛОНТАЈ ЧЕХОВА: Позоришна критика

foto Privatna arhiva

Čehov je, 1848. u Jalti, kreirao nesrećnu sudbinu Ane Sergejevne, u zabranjenoj ljubavnoj vezi sa oženjenim Gurovom. Svojom "studijom slučaja", multiplikujući dramske likove i pomerajući istorijsko težište drame sa malograđanskog zavirivanja u tuđ život na opšte, teške uslove života žene u Rusiji (i šire), Ljubiša Ristić je uspeo, kao obično, da od pojedinačne sudbine i dobre literature satka dramsku fresku, koja prevazilazi okvire i žanra, pa i vremena i šalje direktnu poruku savremenicima, ma u kom vremenu oni živeli.

U "Dami sa psetancetom" KPGT pojavljuje se grudobolni pisac lično, Čehov (Đorđe Galić,u alternaciji sa Nikolom Markovićem), a nesrećno udatu Anu Sergejevnu predstavljaju čak tri glumice (Kristina Paunović, Kristina Milošević i Milica Đuričković,u alternaciji sa Sarom Radojković). Gurova uverljivo igra Dušan Veselinović. Otkriće ove predstave i vrhunsko oduševljenje u gledalištu izazvala je Danijela Stojanović, kao Madam Kolontaj.

Ova čudesna glumica je , pre svog odlaska u Sankt Peterburg, radila već sa Ljubišom Ristićem. Posle blistave pozorišne, filmske i televizijske karijere (koja još traje), vratila se u KPGT, gde igra na dva jezika - izvrsnom, autentičnom ruskom jeziku i svom, divno artikulisanom, srpskom. "Ima li slobodne ljubavi?", pita se, na oba jezika i u obe kulture Danijela Stojanović, u ime revolucionarke Aleksandre Mihajlovne Kolontaj (1872-1952), koja je sve svoje snage uprla, da se izbori za ženska prava i dostojanstvo ličnog života, bez uplitanja društva i mentaliteta u ženski izbor i sudbinu.

U KPGT, uvučeni smo u misteriju, koja se multiplikuje u senci i snovima (scenograf Bojana Đurović), obučenu u autentični realistični i snoliki kostim (Zdravka Kulier), zavedeni svežom igrom mladog ansambla i glumačke veličine, čija umetnička snaga izvire iz svake njene pojave, sa i bez reči na sceni.

Ponovimo, iz prethodnih kritika predstava Ljubiše Ristića: u KPGT se ide po vrhunski umetnički doživljaj, po izuzetnu literaturu, radost igranja u kolektivnoj glumačkoj zaveri, ali, najpre, po poruku, koja nadilazi dnevno i uverava gledaoca u konačne vrednosti dobrog i lepog u čoveku.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TONI KROS ŽESTOKO PONIZIO LUKU MODRIĆA: Hrvat ovo nikako nije očekivao