INTERVJU Vojin Đorđević: Nudili su mi basnoslovne pare za izvor i proizvodnju

Недељко Иљукић

20. 03. 2022. u 11:31

ZA skoro tri decenije boravka na tržištu Srbije naučio sam kako je padati, ali i kako ustati. Bilo je teško i izazovno i srećan sam što imamo proizvode koji su moj i ponos Srbije.

ИНТЕРВЈУ Војин Ђорђевић: Нудили су ми баснословне паре за извор и производњу

Foto D. Milovanović

Ovako, u razgovoru za "Novosti", godine u kojima je išao ka vrhu, doživeo neuspeh i opet se vratio na pobedničko postolje, opisuje Vojin Đorđević, jedan od najuspešnijih srpskih privrednika i vlasnik "Voda vode" i "Gorkog lista".

* Od kada ste 1990. kročili u biznis u Srbiji, sretali ste se sa mnogim izazovima. Kako danas, posle više od tri decenije ocenjujete poziciju vaših brendova na domaćem tržištu?

- Za našu vodu svakako mogu da kažem da je jedan od najperspektivnijih srpskih brendova, pre svega zbog svog kvaliteta, potom i dizajna. "Gorki list" je lider u svojoj kategoriji u ovom delu Evrope, sa ambicijom da nastavi da se širi, a uspeh smo osetili i na drugim tržištima, u dalekim zemljama. Sve je to rezultat dugogodišnjeg predanog rada. Brat i ja smo u poslu od 1990. godine, to je više od 30 godina iskustva...

* Može li se za vas reći da ste u jednom trenutku svoje karijere bili otpisani i kako opisujete "povratak otpisanog"?

- Nikome u poslednjih 30 godina nije bilo lako ni da opstane, ni da stvara. Kruna mog stvaralaštva bila je 2006. godina kada sam stvorio brend "Voda voda". Mnoge kompanije su mi nudile basnoslovne iznose da kupe brend, izvor i proizvodnju. Nisam želeo da prodam, hteo sam da naša voda ostane zaista domaća voda. Ali, zbog velike želje da osvojimo svetsko tržište, 2008. godine sam ušao u partnerstvo koje se, nažalost, nije završilo kako je trebalo. Ostao sam bez "Doma vode" u koji sam utkao svoje znanje, snove i veliki deo svog života. Bila je to najteža godina, godina mog najvećeg pada. Ali, verujući pre svega u neku kosmičku pravdu nisam odustao od svoje vizije da naši brendovi postanu poznati u celom svetu. Nisam hteo da prodam svoje snove, ali ni da vreme koje sam stvarajući brend uzeo od svoje dece, pretvorim samo u novac, koji mi iskreno nikad nije bio motiv.

* Koliko je apsurdno što ste u jednom trenutku morali da kupujete ono što je vaše i šta ste posle svih iskustava shvatili o ambijentu i poslovanju. Da li su vas neki ljudi razočarali?

- Kada je nakon neuspešnog partnerstva i lošeg vođenja novih vlasnika, preduzeće pušteno u stečaj, došao sam u situaciju da kupujem ono što sam izgradio, jer nisam želeo da u "Domu vode" i sa izvora u Vrujcima, puni neka strana kompanija. Možda bi bilo logično da sam razočaran, ogorčen, da me je to promenilo na neki način. Ali nije. Ja sam nastavio svojim putem, sa željom da dođemo ovde gde smo danas i da idemo još dalje. Uz mene su bili moji sinovi i najbliži saradnici, ljudi iz Mionice. Nisam mogao da odustanem i danas je sve baš onako kako smo i zamislili.

* Vaša voda izvire na 605 metara dubine. Ima li na tom putu, od dna izvora do njegovog vrha, neke sličnosti sa vašim životnim ili profesionalnim putem?

- Velika inteligencija prirode je hiljadama godina unazad stvorila, ali i od svih, među stenama, sakrila i zaštitila našu, artešku vodu, možda najkvalitetniju na celoj planeti. Vrlo je teško bilo otkriti je i doći do nje. Taj blagoslov i radost pripali su meni. Isto tako, put te vode od 605 metara dubine, do vrha, gde direktno ulazi u flašu, bez ikakve filtracije, blagodet je za svakog ko tu vodu koristi. Moja vezanost za ovu vodu ili simbolika, kako vi kažete, jeste u tome što sam izuzetno mnogo sebe dao da dođem uopšte do Banje Vrujci i izvora. Nije bilo lako to sve stvoriti i istrajati u tome. Ali kao što voda, prave vrednosti i istina - uvek nađu pravi put, tako sam i ja, hvala Bogu - pronašao svoj put.

* Da li je danas u poslovanju u Srbiji važnije da budeš hrabar ili inteligentan?

- Mislim da iza svega izuzetnog što su ljudi stvorili, moraju da stoje i inteligencija i kreativnost kao njen najkonkretniji izraz. A ako oslušnemo prirodu malo bolje, shvatićemo da nas ona uči i hrabrosti i opstanku.

* Kako komentarišete činjenicu da je vaša kompanija danas jedina koja je apsolutno u domaćem vlasništvu?

- Više bih voleo da su opstali svi proizvođači prirodnih mineralnih voda, jer su one najkvalitetnije. Međutim, nažalost, mnogi od njih nisu mogli da izdrže tržišnu utakmicu koju su nametnule strane multinacionalne kompanije.

* Neki od najvećih uspeha u istoriji naše košarke su direktno vezani za vaša sponzorstva. Danas ste partner Evrolige, Fudbalskog saveza Srbije, uz najbolje ste tenisere, atletičare. Odakle tolika strast za sportom i pomoći sportistima?

- Jedan od najlepših perioda u životu je bila podrška košarkaškoj reprezentaciji 2001. i 2002. godine kada smo bili evropski i svetski šampioni. Ta radost ljudi od aerodroma do centra Beograda je nešto najlepše što sam osetio. Shvatio sam da je sve što je uloženo i dato samo za taj osećaj - vredelo. Oficijalna smo voda fudbalske reprezentacije Srbije, na šta smo vrlo ponosni. Takođe, zvanična smo voda Svetskog dvoranskog prvenstva u atletici. Sport nas uči zdravom životu, fer-pleju i timskom radu, a sve su to vrednosti koje podržava i naša kompanija.

* Šta je potrebno da sa izvora u Vrujcima voda završi na dvoru u Bahreinu?

- Na kraljevskom dvoru u Bahreinu smo već tri godine kao njihov ekskluzivni dobavljač. Ne samo da je naša voda zbog svog kvaliteta ocenjena kao najbolja, nego su i svi procesi proizvodnje, dobavljači i ambalaža - prošli kroz rigoroznu kontrolu čuvenog nemačkog instituta "Fresenijus" bez čije saglasnosti nijedan proizvod ne može da stigne na kraljevski dvor.

* Poslednje dve godine obeležila je pandemija virusa korona. Kako ste u tom periodu poslovali?

- Ako postoji jasna vizija, cilj i odlučnost, onda se u svim okolnostima može stvarati, a takvi ljudi su okupljeni kod nas. U godini pandemije sproveli smo najveće i najkvalitetnije promene, zapošljavali smo nove ljude. Svi zajedno verujemo u brendove i radujemo se njihovom uspehu - to nas je prošle godine dovelo do rasta od 30 odsto za "Gorki list", a za "Voda vodu" 70 odsto. Izvoz je povećan i sada idemo napred, još ambicioznije.

* Dali ste svojevremeno zavet da ćete u Banji Vrujci izgraditi crkvu. Očigledno je da imate veru da se na vrlo simboličan način odužite za sve što je priroda tog kraja podarila vama i vašoj porodici.

- Da, dao sam zavet da ćemo obnoviti crkvu koja je građena 1941, a srušena 1945. godine. Lično verujem da će obnova hrama ispraviti mnoge nepravde koje pritiskaju taj region. Bog i priroda su bili darežljivi prema tom kraju i biću srećan ako tim činom damo makar mali doprinos povratku mira i blagodeti.

Foto D. Milovanović

* Želeli ste da napravite brend koji je najbolji. Da li je bilo teže doći do toga ili opstati i trajati?

- Naša voda je nastala 2006. godine, kada je kompanija bila jedna od najuspešnijih u Srbiji sa ogromnim prometima, dobrim brendovima, sa više od 1.000 ljudi, a iz ideje da se napravi brend koji će moći da se izvozi u ceo svet... I uspeli smo. Počeo sam bez iskustva, a sada ga imam dovoljno. O tome kako stvarati, kako sačuvati, kako padati i kako ustajati. I kako biti zahvalan.

POGLED PATRIJARHA PAVLA

* SVOJEVREMNO ste na prijemu kod patrijarha Pavla doživeli nešto vrlo neobično?

- Patrijarh je u Patrijaršiji primio mene i moje sinove. Izuzetno mi je značio trenutak kada smo se pozdravili i kada sam video njegove oči, duboke kao okean. To je bio najveći poklon za mene. Razumeo je čemu težim i uverio me je da to ima smisla. To mi je dalo i snagu kada mi je bilo najteže, da ne odustanem. Nisam mogao sebe da izdam. Ako sebe izdamo, sve postaje besmisleno.

OD SRBIJE DO SINGAPURA

* Osim u Srbiji, u koliko ste još zemalja i na koliko kontinenata danas prisutni sa svojim proizvodima?

- "Voda voda" je prisutna u zemljama regiona, od pre četiri godine u zemljama Zaliva, a piju je i u Izraelu, Južnoafričkoj Republici, Južnoj Koreji i Singapuru. "Gorki list" je prisutan u 14 zemalja, "dogurao" je do Amerike. U svetu znaju da su prirodno mineralne, a posebno arteške vode najvišeg kvaliteta, a u Srbiji još ne postoji svest ili dovoljno znanja o tome. Naša odgovornost je da ljudima to pokažemo, jer kada neko daje 50 ili 60 dinara za vodu, on mora da zna da bira za sebe ono što je sigurno najbolje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

NEOČEKIVANO: Alkaraz se odlučio na nesvakidašnji potez pred Australijan open (FOTO)