ZA NEŽELJENU POŠTU MESEČNO 200 DINARA: Banke često koriste priliku da klijentima zaračunaju i što ne bi morale

E. R.

20. 09. 2021. u 19:00

DUŽE od godinu dana, Beograđanka N. V. od svoje banke gotovo svaki mesec dobija pisano obaveštenje da nije izmirila ratu za stambeni kredit na vreme.

ЗА НЕЖЕЉЕНУ ПОШТУ МЕСЕЧНО 200 ДИНАРА: Банке често користе прилику да клијентима зарачунају и што не би морале

Foto N. Fifić

Iako je obavestila filijalu da se promenila dinamika isplate zarada i da će zato morati da kasni najviše šest dana sa uplatom rate, ali i da ne želi napismeno izveštaj, poštar ga i dalje redovno donosi. To, međutim, nije problem samo zbog nepotrebnog štampanja papira, već i zato što banka takvu informaciju naplaćuje 200 dinara.

Stambeni kredit je čitateljka "Novosti" uzela pre nekoliko godina u ekspozituri Kredi agrikol banke u Leštanima. Nije bilo problema sa otplatom do prošle godine, kada je poslodavac promenio datum isplate zarade, koja dolazi u dva dela. Tako se već po ustaljenoj šemi događa da za mesečnu obavezu od 26.000 dinara, u vreme kada stiže na naplatu, svakog 5. u mesecu, na računu ostane 18.000 dinara. Ostatak rate naša sagovornica pokrije šest dana kasnije.

- Otišla sam u ekspozituru u Leštane i zamolila ih da mi pomere datum ako mogu, jer je u pitanju otplata dugotrajnog duga, ali mi je rečeno da se radi o automatizmu na osnovu sklopljenog ugovora i da se datumi ne mogu menjati - kaže naša sagovornica.

- Savetovali su mi da ostavim neophodnu sumu na računu od prethodne plate, ali ne uspevam. Mnogo mi više, ipak, smeta što mi uporno, osim preko SMS, šalju obaveštenje poštom. I za taj neželjeni posao mi se redovno skida sa računa 200 dinara.

Kako naša sagovornica objašnjava, svaki mesec, bez obzira na to što se nikada nije dogodilo da preskoči plaćanje rate, banka joj u štampanom obliku preti da će podaci o tome biti dostavljeni Kreditnom birou. A u poštansko sanduče izveštaj joj stiže dan ili dva nakon što je cela rata već izmirena.

Iz Kredi agrikol banke nisu nam odgovorili na pitanje zašto šalju pisma svojim klijentima i kada to ne žele, ali iz Narodne banke Srbije kažu da dostavljanje obaveštenja poštom nije zakonom propisano, već zavisi od ugovorenih uslova.

- Kada je reč o troškovima slanja opomena, ali i učestalosti dostavljanja, NBS je prilikom postupanja po pritužbama korisnika, zauzela stav da banka mora ugovorom da predvidi visinu troškova opomene i učestalost slanja - kažu u NBS.

- Pritom banka opomenu može da šalje i putem imejla.

BESPLATNO NA ŠEST MESECI

NEZAVISNO od opomena u slučaju kašnjenja, banke su dužne da korisniku šestomesečno, besplatno dostavljaju podatke o stanju duga po kreditu, objašnjavaju u Centralnoj banci.

- U slučaju dozvoljenog prekoračenja računa, banka je dužna da najmanje jedanput mesečno bez uračunavanja troškova dostavi korisniku obaveštenje - izvod o svim promenama na njegovom računu. Obaveza je da obaveštenje dostavi i na zahtev korisnika, ali uz pravo na naknadu u skladu sa aktima banke.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ECOMONDO: Centralno mesto za dijaloge o održivim praksama, tehnološkim rešenjima i inovacijama