"Nova era ekonomske saradnje: Potencijali i izazovi između Srbije i Kenije"

Novosti online

31. 05. 2024. u 12:38

BUDUĆNOST ekonomske saradnje između Srbije i Kenije obećava značajne mogućnosti.

Нова ера економске сарадње: Потенцијали и изазови између Србије и Кеније

Foto: PKS

Kako ističe Vanja Petković, viši savetnik u Privrednoj komori Srbije, ključni faktori za uspeh uključuju promociju na međunarodnim sajmovima, otklanjanje barijera u razmeni i podršku kenijskih i srpskih institucija.

- Ekonomska saradnja između Srbije i Kenije je skromna, ali postoji veliki potencijal za njen razvoj. U protekloj godini, trgovinska razmena iznosila je 7,9 miliona dolara, od čega je 3,9 miliona dolara bio srpski izvoz. Dominantni proizvodi u izvozu Srbije su začini i mašine, dok iz Kenije najviše uvozimo čaj, avokado i cveće. Za dalju saradnju ključni su sektor IT-ja, poljoprivrede, prehrambrene industrije i građevine - ističe Petković.

- Keniji je potrebno uvođenje savremenih agrotehničkih mera, navodnjavanja i semena koja proizvode veće prinose. Srpski stručnjaci za semena i poljoprivrednu mehanizaciju mogu značajno pomoći - objašnjava on. Dodaje da je IT još jedan od vrlo perspektivnih sektora.

- Srpske kompanije mogu potencijalno da uđu na tržište Kenije u oblasti primenjenih IT rešenja, cyber security-ja i digitalizacije javnog sektora, kaže Petković. Za građevinsku industriju ističe da je posebno važan sektor infrastrukture gde srpske kompanije poseduju znanje i iskustvo u vezi sa izgradnjom postrojenja za tretman voda, vodovodne i električne infrastrukture i opremanju enterijera.

Srpski proizvodi na tržištu Kenije

- Produktivnost zemljišta u Keniji je nedovoljna. Srpski stručnjaci imaju znanje i proizvode koji mogu da pomognu kenijskoj strani. Srpska mehanizacija je zanimljiva jer ima dobar odnos cene i kvaliteta, što je važno za tržište koje ima nešto nižu platežnu moć. Osim toga, celokupna prateća oprema i proizvodi, oprema za navodnjavanje, đubrenje, mašine u prehrambrenoj industriji, sami prehrambreni proizvodi. To je sve nešto što srpska strana može da ponudi - kaže Petković.

Za saradnju, ističe, najveća prepreka je fizička distanca.

- Da bi se uspešno sarađivalo sa afričkim kompanijama, potreban je neposredan kontakt sa klijentom. Zbog značajne udaljenosti, to može biti skupo. Zato mnoge organizacije imaju posrednike i predstavništva. Ponekad je saradnja sa njima neophodnost kako bi se završio posao jer poznaju lokalne prilike. U suprotnom, predstavnici kompanije moraju da prokrče sebi sličan put i da putuju često u Keniju - ističe Petković i dodaje da postoji interesovanje domaćih kompanija i za uvoz kenijskih proizvoda.

- Više od 60 posto ruža u Srbiji je poreklom iz Kenije. Većina se kupuje na berzi u Holandiji, što povećava cenu nekoliko puta. Puno je takvih proizvoda. Dosta je jeftinije ako se direktno uvozi, ali rizik je takođe veći. Ukoliko sarađujete sa institucijom poput Privredne komore Kenije, možete u izvesnoj meri da ublažite taj rizik - naglašava Petković.

Podrška PKS u promociji srpskih proizvoda i usluga

- Privredna komora Srbije radi na povezivanju kompanija koje imaju interes za saradnju, posebno u oblasti poljoprivrede, gde je važna institucionalna podrška i usklađivanje sertifikata - kaže Petković i dodaje da su privredne komore Srbije i Kenije potpisale Memorandum o razumevanju koji će doprineti snažnijoj institucionalnoj saradnji koja podrazumeva prisustvo na sajmovima i organizaciju poslovnih susreta koji su ključni za promociju srpskih proizvoda i usluga. U septembru prošle godine, delegacija od desetak kompanija iz oblasti poljoprivrede, prehrane, IT industrije i građevine, boravila je u poseti Keniji. Tom prilikom su organizovani sastanci i u Privrednoj komori Kenije i u agenciji za promociju investicija u Kenije -KenInvest, gde su srpske kompanije imale priliku da se sretnu sa više od dvadeset velikih kenijskih kompanija. Fizička distanca između dve zemlje jeste velika, ali u nekoj meri može da se premosti organizacijom hibridnih događaja, koji omogućavaju učešće i uživo i onlajn.

- Potrebno je puno strpljenja i fleksibilnosti da bi se radilo sa kenijskim tržištem ali mogućnosti koje ono nudi sa svojih 57 miliona stanovnika su ogromne - zaključuje Petković.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKCIJA ZA KLIMU I ZELENA AGENDA: Ključni pravci za zaštitu životne sredine