MI, PILOTI ODLUKE DONOSIMO U SEKUNDI, ALI HLADNE GLAVE: Gosti "Novosti" Goran Grozdanić i Dina Lalović

Сандра БУЛАТОВИЋ

28. 02. 2022. u 09:45

GORAN Grozdanić leti pune četiri decenije. Toliko je prošlo kako je, tada kao kopilot, ušao u pilotsku kabinu.

МИ, ПИЛОТИ ОДЛУКЕ ДОНОСИМО У СЕКУНДИ, АЛИ ХЛАДНЕ ГЛАВЕ: Гости Новости Горан Грозданић и Дина Лаловић

Foto Nikola Skenderija

Danas je izvršni direktor za saobraćaj i češće je u kancelariji, ali i dalje ponekad leti. Dina Lalović u avionu sedi na mestu kopilota. Za Goranom je punih 18.000 sati letenja i sigurno 10.000 poletanja i sletanja, dok je Dina tek na početku. Ona nebom jezdi tek 1.300 sati, ali veruje da će upisati impresivne rezultate.

Oboje su deo posade "Er Srbije". Goran je započeo karijeru u "Jatu" kao kopilot na avionu DC-9, a Dina kao stjuardesa našeg današnjeg nacionalnog avio-prevoznika. Oboje od detinjstva nisu sumnjali koje će uniforme jednog dana obući.

- Završio sam zemunsku klasičnu gimnaziju i želeo sam odmah da se školujem za pilota - priseća se Goran.

- Posle osnovne škole, želeo sam u Vojnu vazduhoplovnu gimnaziju "Maršal Tito" u Mostaru, ali me je majka nagovorila da završim najpre Zemunsku gimnaziju. Obećala je da se, ako i četiri godine kasnije to budem želeo, ona neće mešati. Tako je i bilo. I tada sam želeo da budem pilot, ali sada civilni.

Foto Nikola Skenderija

Sagovornik "Novosti" dodaje i da je morao da prođe zdravstveni deo testa, da bi postao pilot:

- U to vreme je postojala samo jedna lekarska komisija na nivou SFRJ, Vojno-letačka lekarska komisija. Bio je izuzetno rigorozan test. Trajao je pet dana. Jedan čitav dan su se prolazile psihološke provere i razgovaralo sa psihologom i psihijatrom. Ako ne vidite dobro, ne čujete dobro, nemate dobar noćni vid, nemate psihofizičke i mentalne sposobnosti - nemate nikakve šanse.

Moć rasuđivanja i ispravno određivanje prioriteta je izuzetno važno u ovom poslu.

Minimalni strah je stimulativan, ali koga strepnja parališe, o upravljanju avionom ne treba ni da razmišlja.

- Nekad se u avionu više stvari dešava istovremeno. Moraju se znati prioriteti, da ne bi došlo do nesreće - iskren je pilot Grozdanić. - Pilot postavlja prioritete i u skladu sa tim odlučuje šta prvo mora da reši, nakon toga rešava drugi problem, a treći nekad ne mora ni da reši. I tu je važan timski rad. Kapetan na kraju donosi odluku, ali mora da uzme sve elemente u razmatranje.

Foto Nikola Skenderija

I posle toliko godina letenja, Goranov dosije je prazan - nije imao nijednu nerešivu situaciju. Loše vreme, jake vetrove, pa i otkazivanje tehničkih sistema aviona, rešavaju hladna glava i jasne procedure.

- Leteo sam i za drugu kompaniju, bio sam i instruktor i ispitivač - dodaje Grozdanić. - U južnoj Irskoj, na jednom aerodromu pista nije u pravcu istok-zapad, koji je prilagođen dominantnim vetrovima, već ima pravac sever-jug. Sletao sam sa jakim bočnim vetrom i pljuskom, gotovo se ništa nije videlo, ali se sve dobro završilo. Imao sam let za Oslo, aerodrom Torp. Bila je noć i izuzetno jaka snežna mećava. Kada smo sleteli perser nije mogao deset minuta da otvori vrata aviona.

Naš sagovornik seća se i kako je jednom u jugozapadnoj Irskoj bio izuzetno jak, mahovit bočni vetar:

- Tada sam prvi put doživeo da avion bukvalno škripi. Ali, video sam da gađam pistu. Mogao sam da sletim bez problema. Međutim, ukoliko shvati da ne može, pilot mora odmah da donese odluku. Desilo mi se da otkaže motor na poletanju iz Karkasona u Francuskoj.

Foto Tanjug

Kada je Zvezda igrala u Bariju, zvali su me da idem nenadano. Trebalo je vratiti mnogo ljudi. Pri povratku, nadomak Beograda, odmah posle Valjeva, otkazala je hidraulika. I - ništa. Kada primenite procedure, sve je u redu. Mi smo sve to vežbali.
Na pitanje da li daje prednost nekom tipu aviona, Goran nema dilemu. To je letelica u kojoj je proveo deo karijere - "boing 727".

- Nema pilota koji je upravljao "B 727" a da mu to nije najbolji avion kojim je leteo u životu - kaže Grozdanić.

- To je bio tromotorni avion. Imao je sjajne performanse. Mogao je da leti sa 0,86 do 0,88 maha. To je jako brzo. Današnji "erbas 320" leti brzinom od 0,76 do 0,78 maha.

Dina Lalović je završila Fakultet organizacionih nauka. Odmalena obožava avione i letenje. Otac joj je avijatičar i želela je da krene njegovim stopama. Karijeru u "Er Srbiji" je započela kao stjuardesa.

- Bilo je nezamislivo da žena bude pilot - priča Dina.

- Kada sam se zaposlila kao stjuardesa, videla sam da "Er Srbija" daje šansu ženama. Posle master studija upisala sam Pilotsku akademiju. Trajala je dve godine. Imala sam veliku sreću da je u tom momentu raspisan konkurs i uspela sam da se zaposlim. Prošla sam konkurs, tehnički ispit, simulator, lekarski pregled. Završila sam obuku i kopilot sam aviona ATR. To je tip aviona sa elisama i leti na manjim visinama. Jedina sam žena kopilot na ATR.

Dodaje da nije imala nezgodne situacije, ali da je povremeno bilo turbulencija. Tivat je, kaže Dina, uvek iznenađuje, čak i kad je lepo vreme:

- Uvek pre polaska proverimo detaljno vremensku prognozu duž čitave rute, kao i okolne gradove, da bismo bili spremni za sve situacije.

Na pitanje veruju li u tvrdnje da su naši piloti među najboljima, Goran i Dina nam odgovaraju da pogledamo statistiku i da će nam onda sve biti jasno.

- Najbezbedniji vid saobraćaja je avio-prevoz - siguran je pilot Grozdanić. - Mnogo manje nesreća ima u vazduhoplovstvu, nego u pomorskom i drumskom saobraćaju. Pogledajte statistiku i videćete kakvi su piloti.

Goran prevazišao mnogo puta otkazivanje tehničkih sistema, Dina je jedina žena kopilot na ATR tipu aviona, Foto Nikola Skenderija

NI SVAKI AERODROM NIJE ISTI

NIJE svaki aerodrom isti. Među onima na koje se mora sletati sa posebnom taktikom, a do kojih stiže i "Er Srbija" je vazdušna luka na Samosu.

- Iz bivše Jugoslavije, to je Dubrovnik - kaže Goran Grozdanić.

- Vrlo sporan. Konfiguracija terena je takva. Na "Ćilipe" ne možete da sletite kada je izuzetno jaka bura. Bura je mahovit vetar i može da bude sporan. Aerodrom u Rijeci može da bude problem, jer je postavljen bočno u odnosu na buru. Tivat je specifičan, jer ne možete da mu priđete iz pravca, morate iz ugla. Zahtevan je. Podgorica može biti problematična kada je izuzetno jak južni prodor. Radio sam proceduru kako da se u Podgoricu sleti i po pogoršanim uslovima. Zato sve pomenuto vežbamo na simulatoru kako bismo u stvarnim uslovima mogli bezbedno da obavimo let.

INSTRUKTORI UJEDNO I PSIHOLOZI

PILOT Goran Grozdanić je radio i kao instruktor i kao ispitivač pilota na obuci. U tim ulogama, kaže, čovek treba da bude dvostruka ličnost.

- Nekad i oni koji mnogo znaju nisu najbolji instruktori - kaže Goran.

- Tajna je da izvršite presek mentalnog sklopa svakog učenika, jer svoje znanje prezentujete u skladu sa mentalnim sklopom učenika. Da mu dajete vetar u leđa tokom čitave obuke. Učio sam dosta psihologiju i to mi je pomoglo. Ali kad ste ispitivač, onda se ne prilagođavate kandidatima. Apsolutno isti kriterijum mora da važi za sve.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

LEKCIJA SVIM MUŠKARCIMA! Janis Tima se ubio, a njegova prva žena otkrila šokantne detalje