ИЗ КРАЉЕВА УЗЛЕТЕЛО 506 АВИОНА: Између Првог и Другог светског рата у Краљеву успешно радила Фабрика аероплана

Г. ЋИРОВИЋ

01. 06. 2024. у 12:42

Аеропланска радионица Ваздухопловног техничког завода назив је државнe Фабрике авиона у Краљевини Југославији која је 1927. године основана у Краљеву и која је, до почетка Другог светског рата, у својим погонима по лиценци произвела укупно 506 авиона – 470 типа „Бреге“ и 36 типа „Дорније До 17“.

ИЗ КРАЉЕВА УЗЛЕТЕЛО 506 АВИОНА: Између Првог и Другог светског рата у Краљеву успешно радила Фабрика аероплана

Г.Шљивић

Одлуку да се у граду на Ибру подигне фабрика за потребе домаће авио-индустрије због неопходне набавке великог броја борбених авиона, донео је Генералштаб војске Краљевине још 1923. године, а пројектовање фабрике поверено је професору Милутину Миланковићу, познатом стручњаку и научнику светског реномеа,

- Да фабрика буде подигнута управо у Краљеву заслуге припадају и угледном Петру Буњаку који је ратне године провео у Швајцарској и извесно време у Француској. Први предуслов за ову фабрику био је аеродром, па је његова изградња почела већ 1925. док је камен темељац нове фабрике на локацији Дивље Поље свечано постављен 12. септембра 1926. – прича Драган Драшковић, музејски саветник и некадашњи дугогодишњи директор Народног музеја у Краљеву.

Г.Шљивић

 

Према његовим речима, пресудно за одлуку да се у Краљеву по лиценци производе авиони „Бреге 19“ била је дводневна посета Луја Брегеа, пионира француске авијације, конструктора и власника истоимене фабрике авиона почетком фебруара 1927. Краљевини СХС којој је тада, по претходно потписаном уговору, испоручио 150 извиђачких и бомбардерских двоседа „Бреге 18 А2 и Б2“.

Г.Шљивић

 

- Исте године у јуну потписан је уговор са „Анонимним друштвом авијатичарских радионица Луј Бреге“ са седиштем надомак Париза, којим је закључена израда 425 авиона „Бреге 19“. Французима је уступљена новоподигнута краљевачка фабрика са обавезом да, у недостатку квалификоване локалне радне снаге, уз склапање авиона спроведу и стручну обуку потребног броја радника и техничара који би потом били оспособљени за самосталан рад - додаје Драшковић.

Г.Шљивић

 

Француски радници и инжињери стигли су у новосаграђену фабрику 1928. и уз обуку овдашњих радника отпочели монтажу готових склопова допремљених из Француске. А, после само нешто више од годину дана из погона је изашао и први авион потпуно направљен у краљевачкој фабрици. Чин освећења тог авиона обавио је епископ жички Николај, а осим државног, политичког и војног врха земље, свечаности је присуствовао и Луј Бреге.

- У тој фабрици је за време шестогодишњег уговора произведено укупно 470 авиона „Бреге“, од којих 425 за потребе ваздухопловства Краљевине Југославије, 40 за Турску и пет авиона за Румунију – наглашава Драган Драшковић.

Г.Шљивић

 

Према доступним историјским актима, Фабрика авиона у граду на Ибру је свој зенит достигла 1933. године, односно када су запослени потпуно овладали савременом технологијом производње. Велика светска економска криза, међутим, оставила је дубок траг и поклопила се са престанком производње авиона „Бреге“ и истеком уговора са Французима. Ни држава више није наручивала нове авионе, па је фабрика животарила производњом резрвних делова. Тек у другој половини тридесетих година прошлог века, када је Југословенско краљевско ваздухопловство одлучило да набави нове бомбардере „Дорније До 17“ уговорена је лиценцна производња у Краљеву. Испорука готових авиона почела је 1936. године, а први произведени „Дорније До 17“ из краљевачке фабрике узлетео је две године касније. Све то је, ипак, било кратког даха због Другог светског рата који се увелико приближвао.

Г.Шљивић

 

Приликом свог повлачења из града на Ибру, Југословенска војска је у априлу 1941. године успешно минирала главне делове фабрике, тако да немачки окупатор није могао да је оспособи за производњу, већ само за поправку авиона. У злочиначкој освети под монструозним геслом „Сто за једнога“, у октобру 1941., фашисти су уз бројне грађане Краљева стрељали и 540 радника фабрике, а преостале машине су демонтиране и пребачене у Немачку и Аустрију.

Г.Шљивић

 

После Другог светског рата и ослобођења фабрика, међутим, није наставила са радом већ је прикључена Фабрици вагона чиме је и окончана производња авиона у Краљеву.

ИМЕ

УЗ име Аеропланска радионица Ваздухопловног техничког завода, фабрика је називана и Фабрика авиона Краљево и Државна Фабрика авиона у Краљеву.

ИЗЛОЖБА

ЗНАЧАЈАН део изложбе „Краљево у француско-српским везама”, чији су аутори музејски савeтник Драган Драшковић, мр Ана Гвозденовић и Ивана Хренко, уреднице издавачке делатности НБ „Стефан Првовенчани“, на паноима испед зграде краљевачке Градске управе, управо је посвећен Фабрици авиона која је свакако дала значајан печат везама два пријатељска народа.

Г.Шљивић

Луј Бреге у Краљеву

ПОЧАСТ

КРАЉЕВАЧКА општина на челу са председником Миланом Јовићем је 1935. године доделила Лују Брегеу диплому почасног грађанина Краљева у знак захвалности за развој града и овдашње привреде.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...

„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."

НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.

22. 06. 2024. у 19:05

Коментари (0)

ХОЛИВУДСКИ ГЛУМАЦ У БРАКУ СА СЕСТРОМ: Када су сазнали да су у сродству урадили су нешто што би мало ко смео (ФОТО)