ЕВРОПСКО НЕБО ОСТАЈЕ БЕЗ ЗАШТИТЕ: Амерички пилот и ваздухопловни експерт - Eurofighter би могао нестати у наредних 16 година (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

20. 08. 2024. у 20:33

СИТУАЦИЈА је следећа: први Eurofighter Typhoon ће вероватно биће повучени из активне службе много раније него што је првобитно планирано — вероватно деценију пре рока.

ЕВРОПСКО НЕБО ОСТАЈЕ БЕЗ ЗАШТИТЕ: Амерички пилот и ваздухопловни експерт - Eurofighter би могао нестати у наредних 16 година (ВИДЕО)

Фото: Танјуг/АП

Ово пребрзо повлачење утиче на поуздан камен темељац ваздушних снага Уједињеног Краљевства и НАТО-а у Европи, вођено конкуренцијом од најмање пет програма ловаца следеће генерације, недостатком стелт способности и високим оперативним трошковима.

Конкретно, високи трошкови и ограничена прикривеност су кључни фактори зашто ће Eurofighter Typhoon задржати свој радни век још око 16 додатних година пре наглог пензионисања. Бивши пилот америчког ратног ваздухопловства и стручњак за одбрану Харисон Кас напомиње да, иако су континуиране надоградње одржале Тајфун ефикасним, повезани високи трошкови и предстојећи развој будућег борбеног ваздушног система [Future Combat Air System-ФЦАС] указују да ће он вероватно бити повучен до 2040.

Према Air Force Technology, надоградње су заиста скупе, а помињу се да би старији авиони могли бити пензионисани 15 година раније него што је првобитно планирано. Ово рано пензионисање могло би утицати на способност РАФ-а да одржи стручност у мисијама надмоћи у ваздуху, једноставно зато што ће бити мање бораца за надмоћ у ваздуху доступних за обуку.

Фото Royal Air Force, Image by Jamie Hunter

Један од разлога зашто ова ажурирања на Eurofighter Typhoon-у долазе са тако високом ценом је његова сложена мултинационална развојна и производна структура. Тајфун је креиран кроз конзорцијум који укључује Велику Британију, Немачку, Италију и Шпанију, што компликује доношење одлука и увек повећава трошкове. Свака земља учесница има своје јединствене захтеве и индустријске доприносе, што доводи до неефикасности и већих трошкова.

На пример, програм Phase 2 Enhancement [П2Е], који је започео 2014. године, имао је за циљ да ојача способности авиона ваздух-земља. Међутим, дошло је до кашњења и прекорачења трошкова јер је требало да испуни различите захтеве свих партнерских земаља.

Још један фактор који повећава трошкове је софистицирана авионика и системи електронског ратовања Eurofighter Typhoon-а. Напредна технологија у овом авиону захтева стална ажурирања да би остала конкурентна, а ова ажурирања су скупља у поређењу са другим ловцима. Узмите, на пример, надоградњу радара Captor-E Active Electronically Scanned Array [АЕСА]. Ова надоградња је почела 2014. године и показала се као значајно финансијско оптерећење. Трошкови развоја и интеграције премашили су очекивања због различитих техничких препрека и захтева за накнадном оспособљавањем постојећих авиона.

Насупрот томе, програм Ф-35, упркос томе што има сопствени удео у прекорачењу трошкова и кашњењима, има користи од економије обима захваљујући већим серијама производње и учешћу бројних међународних партнера. Надоградња Блока 4 за Ф-35, која је почела 2018. године, има за циљ да побољша његове сензорске и могућности наоружања. Иако је то скупа надоградња, велики број производње помаже у расподели трошкова, чинећи га релативно приступачнијим по јединици у поређењу са Eurofighter Typhoon-ом.

Штавише, трошкови одржавања Eurofighter Typhoon-а су већи. Његов старији дизајн и честа потреба за надоградњом како би били у току са савременим претњама чине одржавање скупљим.

Авион је ушао у употребу почетком 2000-их, захтевајући редовна ажурирања да би остао ефикасан. Ово је у супротности са модерним дизајном као што је Ф-35, који долази унапред опремљен са напредним, интегрисаним системима, што минимизира потребу за честим и скупим надоградњама.

Поред тога, на трошкове надоградње Eurofighter Typhoon-а утиче потреба да се различите верзије одрже интероперабилним међу члановима конзорцијума. Свака земља има јединствене захтеве и конфигурације, што компликује процес надоградње и повећава трошкове.

Узмите, на пример, британски пројекат Центурион. Завршен 2018. године, фокусирао се на интеграцију новог оружја и система у тајфуне Краљевског ваздухопловства. Међутим, обезбеђивање компатибилности са авионима других земаља додало је свеукупне трошкове.
Међутим, Тајфун још није спреман да се повуче. Млазњак ће наставити да буде окосница РАФ-а најмање до 2040. године, иако је унапред скупљи од Ф-35А и кошта отприлике исто као и Ф-35Б.

-Ако је ваш приоритет брзо реаговање и заштита ваздуха, вероватно ћете желети нешто са већим дометом и бољим перформансама на великој надморској висини, што није осетљиво са безбедносног становишта и што је јефтиније за рад, објаснио је Џастин Бронк, колега на Royal United Services Institute (РУСИ).

-Тајфун је много прикладнији за ту улогу. Поред тога, Тајфун може да носи више убојних средстава, што га чини „вероватно ефикаснијим“ за мисије у дозвољеним и полу-дозвољеним ваздушним просторима попут оних изнад Ирака и Сирије.

(bulgarianmilitary.com/Бојко Николов)

БОНУС ВИДЕО - РУСИ НА ПОЗИЦИЈИ: Виђени тенкови у Курској области

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
НЕБО НАТО-А ОТВОРЕНО ЗА РУСКЕ ДРОНОВЕ: Румунски Ф-16 нису смели да оборе шахид из бизарног разлога

НЕБО НАТО-А ОТВОРЕНО ЗА РУСКЕ ДРОНОВЕ: Румунски Ф-16 нису смели да оборе "шахид" из бизарног разлога

ЛОВЦИ румунског ваздухопловства Ф-16 успешно су пресрели руски дрон са експлозивом који је нарушио ваздушни простор НАТО-а током недавног напада Кремља на Украјину, али пилотима није било дозвољено да оборе беспилотну, роботску летелицу јер би то било илегално према румунском државном закону, наводи се у званичним изјавама и новинским извештајима, пише Кијев пост.

11. 09. 2024. у 20:59

Коментари (0)

ОВЕ ВРЕДНЕ САВЕТЕ НЕЋЕТЕ НАЋИ НИ НА ЈЕДНОМ КУРСУ