СЛОБОДНИ НОЋНИ РАЗГОВОРИ: Гостовања класика светског филма на дискусионој трибини Филмфорума београдског Студентског културног центра

Божидар Зечевић

19. 03. 2021. у 17:14

ТЕСНО везана са почетком рада Студенског културног центра је једновремена појава нове звезде на нашем филмскм небу, филским фестивалом ФЕСТ, који такође слави педесетогодишњицу.

СЛОБОДНИ НОЋНИ РАЗГОВОРИ: Гостовања класика светског филма на дискусионој трибини Филмфорума београдског Студентског културног центра

Денис Хопер и Питер Фонда

Оснивачу ФЕСТ-а, филмском критичару "Политике" Милутину Чолићу, било је стало да у Београд доведе најзвучнија имена филма па је успео да "среди" да Тито одликује један број још живих великана седме уметности, међу којима је свакако прво место заузимао Рене Клер, класик француског и светског филма, који се спремао у Београд, да прими Брозово одличје.

Притом је Клер желео да одржи важну беседу, и то не у Српској академији наука (као француски академик) ни у једној од београдских репрезентативних сала, нити у Кинотеци која је већ била светска адреса - него у студентском филмском клубу, ако га наша престоница има! Једини такав био је ФИЛМФОРУМ, не као филмско стециште аматера и других (којих је, још од раних педесетих било по Београду), него као место за приказивање необичних и алтернативних остварења и слободну дискусиону трибину, која се већ прочула по граду и почела да ствара своју публику.

Шта је стајало иза овог предлога? Рене Клер, тек што је претурио седамдесету, прошао је у мају 1968. кроз ватру париске студентске револуције, која је запалила планету, стопирала монденске фестивале у Кану и Венецији и уопште направила глобални русвај. Светске величине седеле су тада по плочницима Нантера и Сорбоне и било је крајње неприхватљиво бити конвенционалан.

Стога је Клеров предлог одмах прихваћен и то у светлу чињенице да је Београд имао свој јун 1968. и да је оснивање Студентског културног центра било директна последица ових догађаја.

ЈЕДНОГА јутра јавља ми се телефоном Милутин Чолић: "Млади колега, Рене Клер долази у Београд. Желите ли да дође код вас и одржи само за студенте беседу под насловом „Шансе и ризици уметности у светлу развоја масовних медија?“ Ја згранут. Кажем да су радови на згради још у току, да је све около раскопано, да се још улази преко неких дасака али да се сала колико-толико може упристојити (имали смо триста нових фотеља и онај велелепни кристални лустер). "Одлично, одлично", виче у слушалицу Чолић "водите га тамо преко тих дасака, то је сјајно!".

Милош Форман

Није прошло дуго, и ево Клера главом. Раздраган, љуби нас све и смеје се, а за њим Дејан Ђурковић и француски амбасадор, обојица у смокинзима, преко оних дасака. Студената око хиљаду, већина седи на поду. И одржи Клер, ходајућа историја седме уметности, сјајно предавање од сат и по у потпуној тишини. После громогласног аплауза почну да пљуште питања (публика ФИЛМФОРУМ-а навикла је већ била да после било какве приче слободно и без ограничења свашта пита и исказује мишљења).

Дејан и амбасадор преврћу очима, ја се правим да то не видим, а Клер потанко одговара на свако питање и још задева студенте. Прича како је са братом Анријем Шометом (такође редитељем) двадесетих година извртао Париз наглавце. После, уз кафу из студентске џезве, покажем Клеру наш герилски филмски часопис који смо тада почели да издајемо дизајнер Ненад Чонкић и ја на бесплатним рестловима натрон-папира, које је бацала фабрика кеса у Маглају (те отуд и његов сасвим неуобичајен, уздужни формат, који му је давао авангардни изглед). Клер се одушеви и ту, на лицу места, напише да имамо ексклузивно право да први објавимо то његово предавање (у ствари, дужи есеј) и свечано ми преда оригинал са посветом.

Наравно да смо есеј објавили (ћирилицом!) већ у следећем броју ФИЛМФОРУМ-а и то је данас филмолошки куриозум. Ћирилицом, зато што је директор Петар Игњатовић пристао да набавимо аналогну писаћу машину ("са куглом") од ИБМ-а под условом да иста буде ћирилична; другу нисмо ни имали.

МИЛУТИН Чолић је био одушевљен. Предложио је да заједно направимо један програм ФЕСТ-а, који би био специфичан, ексклузиван, само за интелектуалну омладину. Тако смо следеће године први у Европи приказали четворосатни програм компјутерског филма породице Витни, на мултиекрану, са Џоном Витнијем Јуниором као гостом (доцније је на компјутеру кога је сам створио, радио главне компјутерске ефекте за "Ратове звезда"). Тим поводом издао сам подебљи број ФИЛМФОРУМ-а посвећен компјутерском филму, што је био иницијални окидач за покрет под називом проширени филм, тј. проширени медији, који смо тада развијали у СКЦ и који је прерастао у самостални Фестивал проширених медија исте године!

О овом би се могла направити књига или студија, али оставимо то неком будућем Заводу за проучавање културног развитка, ако га уопште буде. У ФЕСТ-овом термину приказали смо и ретроспективу великог светског документаристе Фредерика Вајсмана. Заиста, две алтернативе црвеним теписима и помодном "глејмору" светских фестивала. Специјалитет "ФИЛМФОРУМ-а у ФЕСТ-у" били су слободни ноћни разговори, који су се водили после крцатих пројекција и трајали до раних јутарњих сати. Са београдским студентима разговарали су Френсис Форд Копола, Сем Пекинпо, Миклош Јанчо, Кен Лоуч, Мишел Пиколи, Питер Фонда и тада велики бунџија америчке андерграунд сцене Денис Хопер (са филмом Easy Rider).

Његов исказ под насловом "Патње госпођице Америке" објавио сам, опет на натрон-папиру из Маглаја, у студентским "Видицима", од којих је Макавејев позајмио наслов свог ексклузивног - и наглашено субверзивног! - филмског програма на ФЕСТ-у. Кроз ФИЛМФОРУМ прошла је чета филмских уметника са запада и истока. Своју београдску премијеру доживео је ту и "Андреј Рубљов" Тарковског ...

Сем Пекинпо 1974. у СКЦ-у

ДОГАЂАЛО се све то између 1971. и 1975, у време које је доцније названо златно доба ФЕСТ-а. Са стотином филмских премијера запада и истока и десетинама највећих звезда, Београд је био филмска престоница света. Постојали су, наравно, Кан, Берлин, Венеција и Москва, али се нигде није живело тако непосредно, интензивно и присно као у Београду за време ФЕСТ-а. Дође једне ноћи 1974. и Сем Пекинпо, наша холивудска филмска икона ("Дивља хорда", "Пси од сламе", "Бег") и прича са студентима до нека доба. Ја све снимам, а он се раскравио и даје ми право на све то под условом да му (већ је било свануло) набавим нову флашу вотке.

У то доба то је могло једино у драгстору у Нушићевој, пошаљем неког тамо и Пекинпо седи још два сата и прича. Кад сам после преслушао траку, то је било као да је одморан и концентрисан, диктирао књигу о свом животу. Тај разговор цитира се и данас.

ФРЕНСИС ФОРД КОПОЛА је дошао са женом, љубитељком концептуале (одушевила се каталозима Галерије СКЦ-а и тада први пут чула за Марину Абрамовић) и двоје деце (Софија је тада имала четири године и уживала на љуљашци у Мањешком парку). Отишао сам по њих у хотел "Метропол" и довео их пешке до СКЦ-а.

Френсис Форд Копола у разговору са студентима

Гледали смо његово "Прислушкивање" са студентима, а онда је у подруму (где је сада књижара "Делфи") одржан разговор, који никада нећу заборавити. "Не знам шта се догађа, али је добро што ово снимаш. Не памтим кад сам оволико говорио о себи. Узми то, искористи све". А шта се догодило? Копола је био у јеку рада на "Апокалипси данас" и имао је хиљаду проблема. Размишљао је наглас фебруара 1975. у некој далекој земљи, са неким непознатим младим људима и то му је необично пријало, почео је да се отвара и опушта. Онда је прискочила братија ФИЛМФОРУМ-а са неким идејама. Развио се сјајан, на моменте присан разговор. После сам делове тог разговора објавио у сарајевском "Синеасту", под насловом који је предложио сам Копола: "Ви можете све!". Био је то слоган времена: заиста смо мислили да можемо све.

ЗЛАТНО ДОБА ФЕСТ-а потрајало је још коју годину. Као домаћин двојезичних прес конференција на ФЕСТ-у, имао сам прилике да водим разговоре са Романом Поланским, Бернардом Бертолучијем, Франком Зефирелијем, Јевгенијем Јевтушенком, Џеком Николсоном, Мартином Ритом... Али више нисам снимао, нити се поновило оно по чему су остале запамћене златне године. Временом, ФЕСТ је изгубио уникатни престиж, легао је на руду монденских филмских догађаја и тиме неповратно изгубио ексклузиву која га је створила. Осамдесетих је дошло до колапса биоскопа свуда у свету и кола кинематографа су кренула низбрдо. После пада Берлинског зида нестала је и Југославија, а мост Исток-Запад, на ком је ФЕСТ градио своје предности, срушио се у неповрат. Биоскоп се у остатку земље свео на педесетак екрана што је отерало дистрибутере. Без концепције и перспективе, ФЕСТ и данас виси о концу захваљујући носталгији Београђана за својим изгубљеним празником.

Нешто слично се догодило и са СКЦ-ом, али то је сасвим друга тема.

ПЕЧЕНО ГОВЕЧЕ ЗА ЂИНУ ЛОЛОБРИЂИДУ

Ђина Лолобриђида у СКЦ-у и Зечевић / Фото Лична архива

НАШ ГОСТ гост била је и Ђина Лолобриђида. Био је фебруар, велики снег, а у дворишту СКЦ архитекта Предраг Ристић, популарни Пеђа Исус, (чији је дрнадфон годинама красио улазни фоаје у СКЦ), реконструише живот у Лепенском виру, обучен у неке коже, са правим волом на ражњу, у част велике гошће! Ђина је дошла у белом хермелину и дугој гала хаљини, а са њом је опет био Дејан Ђурковић у белом смокингу са жабоом, а около блато и мокри снег. Објашњавамо згранутој Ђини шта је Лепенски вир, она дрхће, а Пеђа Исус јој на неком копљу пружа черек печене воловине, и Ђина ту, ад хок, једе лепенско говече! После пијемо шумадијски чај у салону краља Петра, а Ђина се и даље интересује за питања праисторије, са којом је доживела блиски сусрет. Онда скида хермелин и седа са београдским студентима. Не заборавите: у Београду је цветао надреализам још двадесетих година!

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (1)

ТЕНИСКО ПРАВИЛО СЕ УВОДИ У ФУДБАЛ! Историјска одлука ФИФА