КРИТИЧАРИ БИРАЈУ КЊИГУ ГОДИНЕ (9.) : Вратиле се идеолошке скраме

В.Н.

12. 02. 2021. у 14:03

НА "Мешину награду" гледам као на могућност ширења књижевног дијалога, истиче Ненад Шапоња

КРИТИЧАРИ  БИРАЈУ КЊИГУ ГОДИНЕ (9.) : Вратиле се идеолошке скраме

Фото В.Н.

МИЛЕТА АЋИМОВИЋ ИВКОВ (Београд)

1. "ПОЛАЗЕЋИ ОД КРАЈА СВЕТА", Јовица Аћин ("Лагуна")

2. "ТАМНА ПУЧИНА", Драган Стојановић (ДК "Студентски град")
3. "ТО МОРА ДА САМ ТАКОЂЕ ЈА", Саша Радојчић ("Архипелаг")
4. "МУТНИ НАГОВЕШТАЈ КИШЕ", Јелена Ленголд ("Архипелаг")
5. "НОСТАЛГИЈА ЗА БЕСКРАЈЕМ", Дарко Даничић ("Агора")

Фото приватна архива

СТАЛНИ раст књижевне продукције учинио је њен обим за тумача несавладивим. Због тога тумачу преостаје да се, у избору, определи за оне књиге које су му на столу, под руком. Који још живи у читалачком сећању и свести. Сигурном руком и са знатном општеклултурном спремом написани су романи Ј. Аћина и Д. Стојановића. Први своју значењску пуноважност достиже кроз вишеструк сплет прича, а други контролисаним захватом у историјско-егзистенцијалну и психо-емотивну сферу јунака и доба у ком се јављају. Свакодневица постаје тематски делокруг песничких књига С. Радојчића и Ј. Ленголд. Док Радојчић успева да у песмама складно споји аутентичан доживљај са дубоком мисаоношћу и једноставношћу у говору, Ленголдова у интимистичком тону и благом наративном оквиру додаје ефектне смисаоне просеве. А обоје у песмама обликују утисак непосредности, проживљености и уверљивости. У три текста путописа Даничић слика вишеструко кодирано путовање: као ход кроз простор, кроз слојеве историје и културе, и кроз поље шире хуманистичке лектире. Због тога су његови текстови хибридно грађени и доносе продуктиван спој описа, приче, есејистичких уопштавања и свођења. Особена и вредна књига - истовремено.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

САЊА МАЦУРА (Бањалука)

1. "АНДРИЋ И ЈАДРАН", Светлана Шеатовић (Андрићев институт)
2. "У КРУГУ", Радисав Милић (Завод за уџбенике, Источно Сарајево)
3. "КЊИГА НЕСТАЈАЊА - КРАТКА ШЕТЊА КРОЗ ИШЧЕЗЛО", Ана Ристовић ("Архипелаг")
4. "ЗОРОЛОМЦИ", Саша Кнежевић (Народна библиотека Пале)
5. "О СВЕТЛОСТИ СТАРИЈОЈ ОД НЕСРЕЋЕ", Александар Јовановић, (Институт за
књижевност и уметност)

Фото приватна архива

МОЈ овогодишњи избор доноси два романа, књигу кратке прозе и две књиге о књижевности. О књижевности пишу Светлана Шеатовић која у својој новој књизи интердисциплинарним приступом истражује јадранске путеве Иве Андрића и осветљава их на нов начин показујући нам да нема краја инспиративним читањима овога писца и Александар Јовановић чија је књига есеја стециште његових дугих путовања песничким збиркама савремених српских пјесника. Роман "У кругу" Радисава Милића врти казаљке часовника ка неминовном истеку здравља главног јунака Стевана чији су животни пут између Лисабона и Београда појеле године неживљења, док "Зороломци" Саше Кнежевића плету асоцијативне споне између историјских личности и њихових књижевних огледала, те преобликовање савременика у књижевне ликове, што је смео поступак који је у овом роману дао интригантан резултат. За крај остављам "Књигу нестајања" Ане Ристовић, чист читалачки ужитак, необичан подсетник на неухватљивост времена и пролазност којој смо сви подложни.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

НЕНАД ШАПОЊА (Нови Сад)

1. "ПОЛАЗЕЋИ ОД КРАЈА СВЕТА", Јовица Аћин ("Лагуна")

2. "О ДУКАТУ СА ЛИКОМ СТАРЦА", Селимир Радуловић ("Лагуна")
3. "ФРАКТУРА", Ненад Теофиловић ("Дерета")
4. "ОСТАЦИ СВЕТА", Игор Маројевић ("Дерета")
5. "ПОДСТАНАР", Филип Грујић (ЛОМ)

Фото приватна архива

ИМАМ утисак да у јавном говору никада мање се није причало о књигама, о писцима, о ономе што књижевност значи за нас. А то је онај кинески "врт у џепу". Књиге су она врата кроз која се улази у други простор и време, у другу димензију. А књижевне награде увек служе да би се повео прави разговор о правим стварима. Да бисмо пре свега једни другима рекли шта треба прочитати. Да бисмо били у плусу, а не у психолошком минусу, водећи празне разговоре о ефемерним поводима. На награду "Меша Селимовић" и даље гледам као могућност ширења књижевног дијалога, као на шансу да се каже више од затвореног, већ препознатљиво идеологизованог хоризонта очекивања. Наиме, имам утисак да се жирији већине књижевних награда више баве скривањем, него откривањем, више затварањем него отварањем врата. А да идеолошке скраме, за које смо наивно мислили да су нестале, опет заокупљају умове и душе наших људи. Демократичност "Мешиног" жирија подразумева најширу могућу трпезу, најбоље увиде могућем читаоцу у оно што му је из књижевне продукције можда промакло. С друге стране, сваке године примећујем нове и праве књиге писаца који су већ добили ову награду, не могу биту награђене, па их нећемо сада помињати, али ћемо се радовати што постоје. Као што се радујемо и новим именима која нам доносе и слике света који се већ устоличио, а да то још нисмо приметили.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

МИЛИЦА КЕЦОЈЕВИЋ (Београд)

1. "ЖЕТЕЛИЦА И ШУМАНОВИЋ", Драган Лакићевић ("Партенон")
2. "АРАПСКИ КАПРИЧО", Мирослав Алексић ("Архипелаг")
3. "ТАМНА ПУЧИНА", Драган Стојановић (ДК "Студентски град")
4. "ТЕКСТ ИЗА ТЕКСТА ", Радивоје Микић (НБ "Стефан Првовенчани")
5. "ЗНАЦИ РАСПОЗНАВАЊА", Драган Хамовић (Catena mundi, Институт за књижевност и уметност)

Фото приватна архива

ВЕЋ на основу синтагме у наслову збирке сонета Д. Лакићевић постаје јасно да песник све време одржава аналогије између вајарства и поезије, с једне, и сликарства и поезије, с друге стране. Најновија збирка М. Алексића потврђује да је у питању изузетно образован песник, који не само да подстицај за певање налази у митологији и тековинама цивилизација древних народа него је загледан и у нашу националну прошлост. Мозаички заснован роман Д. Стојановића разоткрива "мајстора" - приповедача, који, док нагласак ставља на историјске прилике епохе, вешто манипулише временском перспективом, служи се техникама одсликавања свести јунака чије гледиште усваја, уплиће се у причу немалим бројем коментара итд. Утемељена на пажљивом читању песничког текста, на поузданој и аргументованој анализи поступка на коме се текст заснива, студија Р. Микића, у виду 11 огледа, представља значајан допринос прочавању српске поезије XX, па и првих двеју деценија XXI столећа. Идући "од нулте тачке" и писца који нам се први задржао у памћењу (Свети Сава) до истакнутих појединаца међу лиричарима, прозаистима и критичарима модерни(ји)х времена, Д. Хамовић описује путању којом се одвијао процес културноисторијског и националног "саморазумевања српске књижевности".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

АЛБАНЦИ У ПАНИЦИ: Нестају им људи на Косову и Метохији, подаци су драстични - у лажној држави и сами признају: Општи очај живота!