СВЕСТРАНИ ФИЛМСКИ ЛАФ: Одлазак редитеља Миливоја Миће Милошевића, врсног ствараоца, критичара, есејисте, ерудите

М. МИРКОВИЋ

18. 11. 2020. у 12:03

АУТОР неких од највољенијих филмова у историји југословенске кинематографије, Миливоје Мића Милошевић, који нас је напустио у понедељак у 91. години, за собом је оставио један свеобухватан спектакуларан, или два појединачно сјајна опуса: један као врстан документариста, а други као редитељ неких од убедљиво најгледајнијих и вероватно најшире познатих играних остварења.

СВЕСТРАНИ ФИЛМСКИ ЛАФ: Одлазак редитеља Миливоја Миће Милошевића, врсног ствараоца, критичара, есејисте, ерудите

Фото С. Сарић

Био је историчар уметности, уредник у "Борби", ерудита, филмски и ликовни критичар, есејиста... Ипак, прва асоцијација на Милошевића остаће ненадмашни филмски хитови, изузетно препознатљивог редитељског рукописа - попут "Тесне коже", засноване на сценарију Синише Павића.

Најпознатији наш сценариста Павић, за "Новости", каже да је изгубио великог пријатеља и сјајног и образованог саговорника, никако не само редитеља који је у великој мери унапредио и његову сценаристичку каријеру, кроз сарадњу на три, одреда култна пројекта.

- Сусрели смо се по изласку мог романа "Вишња на Ташмајдану" који се Мићи свидео и после чега је пожелео да ради са мном - сећа се Павић. - Наша сарадња дала је врло срећне резултате иако смо сасвим различито приступали филмском послу и занату, и у првом нашем филму "Није него" Мића је, у складу са својим приступом, целу ствар третирао лагано, необавезно, са великом слободом импровизације и маште, док сам ја инсистирао на стриктном поштовању сценарија. После тога смо имали расправу, и дилеме разрешили нашавши некакву равнотежу, а тај средњи приступ остварен је у филму "Лаф у срцу", једном од првих великих хитова који постаје најгледанији са 300.000 гледалаца у Београду.

"Тесна кожа", Фото IMDb

Радећи на "Тесној кожи" остварили смо потпуну међусобну сагласност и створили хит који је премашио пола милиона гледалаца у Београду и до данас остао најгледанији филм у југословенској кинематографији. Мића га је, иначе, снимио за само 23 дана и филм је без икаквог публицитета, немушто ушао у биоскопе "Звезда" и "Славија" - и није из њих изашао пуних пет месеци.

Фото приватна архива

Сценариста Димитрије Војнов, који са великим поштовањем и надахнућем говори и пише о Мићи Милошевићу као "интелектуалцу у свету пучке комедије", каже да се управо у тој одредници сажима основна противречност, али и сама бит Милошевићевог хабитуса.

- Мића је човек који је посве неочекивано доспео у домен комерцијалног, популарног филма, врло озбиљан интелектуалац који је бивао прокажен као аутор филмова који подилазе најнижем укусу публике - наводи Војнов. - Милошевић је редитељ који је остварио два невероватно важна, изузетна паралелна опуса унутар онога што је радио. Најпре тај пребогат документарни опус, који га је одвео и до Кана и Венеције, препун филмова усмерених ка социјалним темама, животним причама, историји уметности али и - што Мићу чини посебно значајним пиониром нашег филма - првих домаћих документараца о спорту. Његови комерцијални филмови, махом комедије, готово увек одишу и јаком дозом друштвене критике, и овај опус чине изузетно гледани филмови који опстају и данас - када ми је све јасније да их толико успешним не чине ни глумачке бравуре нити сценаристички каламбури, већ управо та критика друштва које се у годинама по смрти Тита распада, док људи подлежу западним вредностима попут конзумеризма, а њихове потрошачке жеље умногоме надилазе њихову продуктивност и могућности.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

ТЕСТАМЕНТ ЖАРКА ЛАУШЕВИЋА: Између њега и смрти није било непознаница, ословљавали су се на ти