СЛОБОДНИ ПОГЛЕД УНЕДОГЛЕД: Саша Панчић о новом циклусу, употреби боје, језику слике, положају самосталног ствараоца

Миљана Краљ

20. 10. 2020. у 18:25

УМЕТНОСТ мора бар у једном сегменту да остане интуитивна, недокучива, сматра Саша Панчић (1965). Аутор присутан више од три деценије на домаћој ликовној сцени, препознатљив по својим црно-белим објектима, многе је изненадио "Погледом унедоглед", изложбом слика великих формата у којима боја има посебно место и смисао, отвореној у београдској галерији "Б2".

СЛОБОДНИ ПОГЛЕД УНЕДОГЛЕД: Саша Панчић о новом циклусу, употреби боје, језику слике, положају самосталног ствараоца

Саша Панчић / Фото Зоран Јовановић

- "Поглед унедоглед" је наслов једне од слика и у неком смислу метафора за стваралачку слободу, односно ликовни израз који сам у овој серији урадио и изложио - објашњава уметник, који је на београдском ФЛУ дипломирао сликарство, а потом магистрирао цртеж. - Иако се ова дела разликују од претходних радова, за мене су, према некој унутрашњој логици, само њихов наставак.

Имао је, како каже, потребу да језиком који говори кроз светлост, артикулише одређени простор у равни слике:

- Занимљиво ми је изненађење људи на то што користим боју. Када се присетим почетка рада на овој серији, чини ми се као да ми је почетни циљ и био да измерим ту врсту изненађења - додаје саговорник, који ће се, како обећава, вратити својим црно-белим темама.

Маљевичев квадрат

У УМЕТНИЧКОМ сазревању и формирању много ми је значила руска аванграда - открива Панчић. - Имао сам среће да о њој много разговарам са професором Слободаном Мијушковићем, који је велики стручњак. Унутар многоструких праваца и проблема којима су се они бавили највише сам био склон Маљевичу, због његовог супрематизма, али и синтезе и садржине коју носи његов црни квадрат. Он није испражњен и формалистички направљен. Управо ме је руској авангарди привукло то што ту није све рационализовано.

Језик којим се у својим делима служи Панчић припада апстракцији, али је, према његовом мишљењу, то нешто што је у сликарском смислу и даље класична уметност:

- Ослобођен сам предрасуда да је сад нешто савремено, а нешто није. Нити мислим да је сликарски језик нешто старо и превазиђено. После искуства историјских модерни и постмодернизма, то је апсолутно превазиђено - истиче уметник који се бавио и објектима и филмским записима, "јер и филм говори језиком слике" (Панчићеве експерименталне "покретне слике" учествовале су на фестивалима попут београдског "Кратког метра" или See fest-а у Лос Анђелесу).

Суштина уметности је, уверен је Панчић, у томе да се бави питањима која ће увек бити савремена:

- То су стална преиспитивања појединца у трагању за истином. Уметност јесте у једном делу закорачила у идеологију, политику, ангажованост и то је њено легитимно право. Али нисам од оних који верују да она има ту друштвену моћ да може да промени систем. Својом природом она можда може да предвиди нешто, што је и радила кроз историју. Али не можете да нађете примере да је имала снагу да мења економију, идеологију, покрене револуцију, промени друштво. То није њена улога.

Мишљење нашег саговорника је, да иако уметник није изолован од друштва, његов однос према актуелним стварима не мора да буде дослован:

- Мени експлицитност није језик уметности. Идеологија и политика некада приморавају да се говори њиховим језиком, али он је тренутан. Израз који уметник одабере, било да ли је концептуалан, или класичан - сликарски, вајарски, филмски - требало би да превазиђе временски вртлог. Уколико успе да тај временски фактор сведе на минимум, уметност има шансу да преживи за будућност, да неком ко ће доћи иза нас нешто значи.

На питање може ли да се живи од уметности, Панчић, који је више од 30 година у статусу самосталног уметника одговара: "Преживео сам!"

- Не бих мењао тај свој пут, све и да могу сада. А да је било тешко, било је. То је био мој избор и ту нема жаљења. Многи други људи тешко живе, од чистача улица, преко тесара и зидира до лекара. Сви они имају тежину у својим професијама. Уметници нису изузетак и не волим кад кукају - закључује Панчић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)

УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)

БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.

27. 12. 2024. у 09:04

ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице

ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"

АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.

26. 12. 2024. у 07:44

А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, кешираће невероватне 35 милијарде долара

А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара

ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.

26. 12. 2024. у 14:37

Коментари (0)

ПОСЛЕДЊЕГ ДАНА У 2024. ГОДИНИ СТИЖЕ НАМ - ЦРНИ МЕСЕЦ: Астролошки феномен доноси буру промена за 3 знака Зодијака