СНОВИ ВИЗИОНАРА: Књига поезије Владана Радовановића "Међу бићем и небићем"

Б. Ђорђевић

25. 08. 2020. у 12:17

У склопу награде "Тодор Манојловић" за модеран уметнички сензибилитет, која је Владану Радовановићу додељена за 2019. годину, лауреату је недавно објављена и књига "Међу бићем и небићем", у издању Градске народне библиотеке "Жарко Зрењанин".

СНОВИ ВИЗИОНАРА: Књига поезије Владана Радовановића Међу бићем и небићем

Владан Радовановић / Фото А. Стевановић Живковић

Реч је о збирци песама и лирских прича (насталих од 1956. до 2013. године) која је, по речима рецензента Милоша Јоцића, куриозитет чак и међу Радовановићевим разнородним стваралаштвом.

- Ова збирка "чисте поезије", како ју је аутор назвао будући да су у питању углавном дела мономедијске, стриктно текстуалне књижевности, остала је недочитана чак и међу његовим ретким проучаваоцима, захваљујући пре свега чињеници да су ови текстови до сада постојали само у рукопису, у некој врсти вишедеценијског тамновања - истиче Јоцић.

Ове песме, како стоји у поговору, одају песника изграђеног модернистичког сензибилитета.

- Имајући у виду датуме настанка ових дела, и ова Радовановићева чисто књижевно-текстуална дела такође могу сведочити о ауторовом пионирском духу. Елиптична и херметична природа његових раних песама припада линији лирске поетике коју је у нашем песништву започео Момчило Настасијевић, а у послератном периоду наставио Васко Попа и, донекле, рани Миодраг Павловић; Радовановићеве апсурдистичке кратке приче, потом, могле су антиципирати постмодерну кратку прозу Давида Албахарија и Светислава Басаре - наводи Јоцић.

Значај Владана Радовановића, закључује Јоцић, као писца, сликара, визуелног и концептуалног уметника, теоретичара и композитора, немерљив је, али је и у великој мери непризнат, а фантастично узбудљива прича о његовом делу позната је махом само уским уметничким и још ужим академским круговима. Разлог за то може лежати у погрешном веровању које често влада у нашој уметничкој култури, да аутори који су у свом делу експериментални или ексцентрични не могу бити део уметничког канона; да је за њих резервисано само место у андерграунду, на периферији читалаштва и критике. Такво веровање је погрешно из разлога што је сваки великан уметности велик управо зато што је преиспитивао и превазилазио норме своје епохе и откривао норме будућности:

Владан Радовановић и Јован Ђорђевић / Приватна архива

- Данас, на известан начин, живимо у добу Владана Радовановића, односно у добу где се и у уметничком свету и у интимном животу обистинило све оно што је овај уметник, метафорички говорећи, сањао пре педесет година. Живимо у свету знака; визуелне културе и текстуално-графичког језика; окружени смо воковизуелним симболима на улици, на својим рачунарима и мобилним уређајима. Доба друге половине двадесетог и првих деценија двадесет и првог века је доба синкретичних уметности попут филма, стрипа, концептуализма, перформанса; у ово време чак и интерактивна уметност постаје део главног тока културе, захваљујући пре свега видео-играма као изазовном новом наративном медијуму. У овом времену, Радовановићево дело није више експеримент, нити само периферни уметнички феномен, него нова цивилизацијска и уметничка норма на чијем је он био трагу.

Књижевни опус

Уколико се изузму синтезијска, воковизуелна и радиофонска вербално-музичка остварења, у којима се уз речи напоредо појављују и друге врсте медија какви су слика и музика (на пример, "Варијације за ТВ", "Кратка аутобиографија", "Мало вечно језеро"), моје чисто књижевно стваралаштво, у које улазе поезија, проза и писана драма, нешто је мањег опсега од других области мога стваралаштва - пише Радовановић у уводу књиге.

Оно што је такође пресудно за уважавање његовог књижевног опуса је то што он "није ни правовремено наступио у нашој културној средини, те није ни заживео правим животом".

- Неке књижевне целине, "Песме I", "Песме II" и "Причице о ЈЕДНОМ", објављене су тек после готово пола века, док "Песме III" и "Кратки текстови" досад нису били објављени.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

КАКВА ИГРА ЈОКИЋА: Никола уништио великог ривала, сви у чуду због овог потеза (ВИДЕО)