СВЕТЛОШЋУ ШИРИО ПРОСТРАНСТВА: На првој постхумној ретроспективи Бате Михаиловића у Нишу, три до сада неизлагана дела
ТРИ платна, власништво Фондације Милорад Бата Михаиловић (1923-2011), премијерно су у јавности, и то на првој постхумној ретроспективи овог академика у Нишу, отвореној у Павиљону у Тврђави, Галерије савремене ликовне уметности.
![СВЕТЛОШЋУ ШИРИО ПРОСТРАНСТВА: На првој постхумној ретроспективи Бате Михаиловића у Нишу, три до сада неизлагана дела СВЕТЛОШЋУ ШИРИО ПРОСТРАНСТВА: На првој постхумној ретроспективи Бате Михаиловића у Нишу, три до сада неизлагана дела](/data/images/2024-06-05/493096_roj-1960-ulje-na-platnu-160-x-130-cm_fmob.jpg)
Рој, Фото Галерија Рима
Изложба "Прва париска деценија", организована у сарадњи са Галеријом РИМА и фондацијом која носи сликарево име и чува његову баштину, управо у фокусу има део опуса развијен по одласку у Француску 1952, који је био пресудан за формирање Михаиловићевог аутентичног израза и рукописа и донео му највеће међународно признање.
- Претходне године прослављен је велики јубилеј - стогодишњица рођења овог нашег сликара и академика, а тим поводом, Галерија РИМА је, са Галеријом САНУ, приредила изложбу која је у први план изнела управо овај сегмент његовог стваралаштва - истиче Софија Миленковић, кустос РИМЕ. - Михаиловићевом експресивном сликарском темпераменту је у Паризу погодовао слободнији лирски израз. Ступивши на нову, развијену уметничку сцену, у само средиште европских ликовних збивања, уметник се сусреће са многоврсним струјањима апстрактног сликарства која су му до тада била непозната. Париз је био средиште бурних уметничких збивања, а плурални карактер интернационалне уметничке сцене одражавало је бујање различитих видова апстрактног сликарства - од традиционалне геометријске, преко мноштва индивидуалних приступа лирској апстракцији, до ташизма и енформела, а одржан је и низ значајних изложби којима су промовисани нови видови и варијанте апстрактне уметности.
Дамари мегаполиса
НА изложби у Нишу представљена су два истоимена монументална платна Њујорк, од којих прво, настало 1962. године, морфолошки и даље остаје у области апстрактног пејзажа, док друго, насликано две године касније, указује на поновни повратак фигури, а обриси града постају изнова препознатљиви - открива Миленковићева. - Иако различитим ликовним језиком испољена, узнемирујућа атмосфера се при првом сусрету са делима јасно доживљава, одражавајући Михаиловићев снажнан темперамент, урбани менталитет и експресивни карактер, у садејству са суморним доживљајем света, којег се напуштањем Београда 1952. године није сасвим ослободио.
Прве самосталне изложбе у новој средини имао је већ 1953. у галерији Marseille и књижари Paul Morihien, што је довело до познанства и сарадње са угледним галеристом Рудијем Аугустинчићем и галеријом Rive Gauche. Ту први пут излаже са пољским уметником Марјаном 1957. године, а потом 1959. са холандским сликаром Брамом Богартом. За Михаиловићево позиционирање на тамошњој уметничкој сцени пресудна је била сарадња са Жаном Полаком, власником престижне галерију Ariel, у којој Михаиловић самостално излаже од 1960. године. У овом периоду настају и за њега типични апстрактни пејзажи, а овај појам је први пут, у контексту Михаиловићевог стваралаштва, код нас употребио професор Јеша Денегри и то поводом прве ретроспективне изложбе у Уметничком павиљону "Цвијета Зузорић" 1981. године.
![](/data/images/2024-06-05/493095_vrtoglave-visine-ulje-na-papiru-kasiranom-na-platno-159-x-69-cm_ln.jpg?1717598869)
Фото Галерија Рима
- Транспоновање личног доживљаја посматраног предела, топоса или феномена из природе, на Михаиловићевим платнима се одвија као "догађај-призор", у самом средишту или простирући се дијагонално преко простране површине платна - објашњава кустоскиња "Риме". - Уметник је говорио да поседује "специјални сензибилитет за простор", а тиме и светлост, што се огледа у начину на који посредством белих гестова формира зракове који продиру из тамних и загаситих тонова, најчешће "натуралистичких" боја, и чине да слика "евоцира могућност неког благо продубљеног тродимензионалног пространства". Предметне одреднице Михаиловићевих апстрактних пејзажа се у свести посматрача јављају тек накнадно, посредством назива слика ("Рој", "Кашмир", "Медон", "Збег"), означавајући најчешће топосе и феномене који побуђују уметников дух, подстичу на рефлексију и нагоне на стварање.
![„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли... „КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...](/data/images/2021-05-10/94398_untitled_kf.jpg?time=1719076408)
„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."
НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.
22. 06. 2024. у 19:05
![ЕКСПЛОЗИЈЕ У КИЈЕВУ: Украјинци јављају да је погођена престоница, ракете су стигле са мора, а бомбардовали су и мигови ЕКСПЛОЗИЈЕ У КИЈЕВУ: Украјинци јављају да је погођена престоница, ракете су стигле са мора, а бомбардовали су и мигови](/data/images/2024-06-27/501005_rat-u-ukrajini_kf.jpg?time=1719475326)
ЕКСПЛОЗИЈЕ У КИЈЕВУ: Украјинци јављају да је погођена престоница, ракете су стигле са мора, а бомбардовали су и "мигови"
МИКОЛ Олешчук, командант Ратног ваздухопловства Украјине, на Телеграму је изнео податке о руском нападу
27. 06. 2024. у 09:15 >> 09:17
![УДАЛА СЕ КАЋА: Срце најлепше одбојкашице украо славни кошаркаш - видите само венчаницу како јој стоји (ФОТО) УДАЛА СЕ КАЋА: Срце најлепше одбојкашице украо славни кошаркаш - видите само венчаницу како јој стоји (ФОТО)](/data/images/2022-10-15/276675_katarina-lazovic-foto-n-skenderija-instagram-lazaaa7_kf.jpg?time=1719679907)
УДАЛА СЕ КАЋА: Срце најлепше одбојкашице "украо" славни кошаркаш - видите само венчаницу како јој стоји (ФОТО)
"ОД ДАНАС, уз пријатељи, браћа, додајемо и - кумови", стоји у опису фотографије са венчања.
29. 06. 2024. у 18:51
Коментари (0)