КЊИЖЕВНИ КРИТИЧАРИ БИРАЈУ КЊИГУ ГОДИНЕ (12): Дела снажне маште

В. Н.

20. 02. 2024. у 18:00

ЛИРСКИ гласови који спајају имагинацију и реалност.

КЊИЖЕВНИ КРИТИЧАРИ БИРАЈУ КЊИГУ ГОДИНЕ (12): Дела снажне маште

Илустрација Новости

САША РАДОЈЧИЋ (Сомбор)

1. "ВИДИ, ВИДИ", Слободан Зубановић, ("Архипелаг")

2. "ЗАВИЈАЊЕ ЗА ОЛИГАРХОМ", Владимир Копицл, (КЦ Нови Сад)
3. "ОТКУП", Андрија Радуловић, (КД "Његош")
4. "ЗАПИС НА СТУБУ, ЈЕРУСАЛИМСКОМ", Селимир Радуловић, ("Лагуна")
5. "ТУ", Ана Ристовић, ("Архипелаг")

Фото прватна архива

С. Зубановић је до своје нове књиге дошао, како сам наводи, празнећи фиоке. Тако је од остатака и вишкова свог 50 година дугог песничког рада сачинио једну од најубедљивијих песничких збирки прошле године. В. Копицл је остао веран својој варијанти постмодернистичке језичке поезије, која се ослања на ефекте цитата и парафраза широко захваћеног медијског простора, у књизи која се може читати и као нека врста поетског путописа. Лирику А. Радуловића на формалној равни одликују сведеност исказа и свеже, оригиналне слике, а на значењској равни суочавање са крајњим питањима певања и егзистенције. Доследан својој поетици апсолутног поверења у смисао и супротстављања сумњи као карактеристичном ставу епохе, С. Радуловић демонстрира сродност песничког и боготражитељског начина говора. А. Ристовић кроз читаву књигу песама тражи повлашћено место постојања и говора о постојању, оно несумњиво постојеће, али неодредиво место, жижу у којој се сусрећу стварност и поезија, оно отворено и загонетно "ту".

* * * * * * * * *

МЛАДЕН ВЕСКОВИЋ (Београд)

1. "АУТОСЕКЦИЈА", Срђан Срдић, ("Партизанска књига")
2. "АНДРИЋ И ЂАВО", Никола Маловић, (Књижара "Со")
3. "ТУ", Ана Ристовић, ("Архипелаг")
4. "ПОЕМЕ" - друга књига, Матија Бећковић, (СКЗ)
5. "ЗАПИС НА СТУБУ, ЈЕРУСАЛИМСКОМ", Селимир Радуловић, ("Лагуна")

Фото Н. Скендерија

М. Бећковић се од првих својих књига издвојио изузетном вештином да ствара посебан облик и форму песништва, а то је - поема, отуда и његова нова књига показује све особености стваралаштва овога модерног класика. Новом збирком песама С. Радуловић наставља поетски пут на којем песма најнепосредније наставља мит, наслеђује, преноси и диверсификује мит, полазећи од Старог и Новог завета. А. Ристовић песмама настоји да осмисли, препозна и изговори чудесно место које се тражи и на мору и на копну, и у себи и у свету. Фото-новела у драмском облику Н. Маловића маштовито повезује тринаест занимљивих, међусобно различитих књижевних ликова, који покушавају да одгонетну највећу тајну Андрићевог живота и дела. Роман С. Срдића суптилна је пародија трендовског писања о књижевности и бављења једног броја наших писаца самих собом у својим књигама, која потврђује да је аутор један од најбољих прозаиста данас.

* * * * * * * * *

ЂОРЂЕ ПИСАРЕВ (Нови Сад)

1. "ЗАВИЈАЊЕ ЗА ОЛИГАРХОМ", Владимир Копицл, (КЦНС)

2. "ЗАПИС НА СТУБУ, ЈЕРУСАЛИМСКОМ", Селимир Радуловић, ("Лагуна")
3. "КРЕВЕТ-ЗМИЈА И МАЛА ПРОСВЕТИНА ЕНЦИКЛОПЕДИЈА",
Душан Радак, (БКЦ, Ново Милошево)
4. "АЗБУЧНЕ МОЛИТВЕ", Зоран Ђерић, (СКЗ)
5. "ПСИХОЛОГИЈА ГРАВИТАЦИЈЕ", Ненад Шапоња, ("Прометеј")

Фото Приватна архива

Десило се сигурно не случајно, да је тренутни новосадски књижевни талас превагнуо у корист поезије, иако је несумњиво да су објављене и неколике врсне и вредне прозне књиге (Фрања Петриновић, Милутин Ж. Павлов, Милан Мицић...), у пет песничких књига аутора различитих генерацијских и поетских сензибилитета, од класичне (Радуловић), преко различитих видова модерне (Копицл, Радак, Шапоња), па до постмодерне (Ђерић) поезије. Не знам колико је 2023. била добра за вино, нисам сомелијер (а енолог још мање!), али као какав-такав књижевни (зналац?) критичар могу да устврдим да је 2023. година била одлична за поезију, па се, и поред избора за који сам се одлучио, преливало и преко ивице бурета, а аутори збирки песама за које сам се одлучио послагани су у линеарном следу, хронолошки, према годинама рођења.

* * * * * * * * *

ТАТЈАНА ЛАЗАРЕВИЋ МИЛОШЕВИЋ (Смедерево)

1. "ИЗМЕШТЕНИК", Драган Хамовић, ("Прометеј")
2. "ДИМНИ ЗНАЦИ", Ђорђо Сладоје,  ("Штампар Макарије", ГБ "Жарко Зрењанин")
3. "ЗАПИС НА СТУБУ, ЈЕРУСАЛИМСКОМ", Селимир Радуловић, ("Лагуна")
4. "ЗАВЕТИ И ПРЕИСПИТИВАЊА", Душко Бабић, (Центар за српске студије, СКЗ)
5. "ПРЕБОЛЕВАЊЕ ЕВРОПЕ: КОНСТРУКЦИЈА ЕВРОПЕ У СРПСКОЈ КУЛТУРИ", Зоран Милутиновић, ("Геопоетика")

Фото приватна архива

Збирка песама Д. Хамовића остварује се као велика синтеза једног богатог поетског опуса.

Ношена снажном имагинацијом, дубоком рефлексијом о историјском и савременом, интимном и колективном, уз обиље културних референци, ова књига је лирски свезнадар. Свет лирске збирке Ђ. Сладоја грађен је поступно, кроз осам циклуса, око тема завичаја, историје и колективног сећања/заборава, природе, смрти, жртве и вечности, поезије и Бога. С. Радуловић преиспитује моћ песничког језика да искаже религијску мисао о односу света, човека и Бога. Д. Бабић полази од става да "саму срж бића и трајања" српске књижевности чини "витални спој заветне и критичке свести". Аутор самерава њену идентитетску вертикалу од почетака до актуелног тренутка на примерима усмене књижевности, Његоша, Кочића, Андрића, Црњанског и др. Имаголошка студија З. Милутиновића систематично анализира различите слике Европе схваћене као систем вредности и одступања од њих у српској књижевности и култури прве половине 20. века.

* * * * * * * * *

МИЛОШ ПЕТКОВИЋ (Зајечар)

1. "ОСЛУШКИВАЊЕ ЛОСА", Петар Милорадовић, (КЦ Новог Сада)
2. "ЗБОГОМ, ДИЛАНЕ", Данило Ђоковић, ("Енклава")
3. "ФЈОДОРОВ ЏЕЗ", Драгослав Дедовић, ("Повеља")
4. "ПСИХОЛОГИЈА ГРАВИТАЦИЈЕ", Ненад Шапоња, ("Прометеј")
5. "ЗАПИС НА СТУБУ, ЈЕРУСАЛИМСКОМ", Селимир Радуловић, ("Лагуна")

Фото Приватна архива

Доминантан лирски глас П. Милорадовића спаја две реалности, виђену и промишљену.

Улога тумача који, без грешке у контексту, поставља песничке слике на припадајућа места.

Оно што читаоца опчињава у књизи Д. Ђоковића јесте илузорни свет који почива на догађајима из стрипа "Дилан Дог" и као такав, кроз елегантну интеракцију са филмским и музичким светом, доводи лирски субјекат у тачку прелома. Књига Д. Дедовића веома једноставног израза, пуна је песничких порука обгрљених музиком. Песник нас оставља у соби за размишљање испуњеној празним боцама које морамо испунити. Поезија Н. Шапоње је за све оне који су спремни да се суоче са чињеницом да не постоје јединствена решења, већ да се до сваког појединачног мора доћи. Читањем и тумачењем изнова. С. Радуловић књигом потврђује да песништво није ту да искључиво тражи одговоре о смислу постојања овог света и света изнад света, већ да му, у изворном смислу, вера може бити водиља.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (0)

АЛБАНЦИ У ШОКУ: Црногорски судија пехаром ударио тренера из лажне државе Косово (ВИДЕО)