КАД УЖАС НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПОЈМИ: Петар Стругар о "Лутки са кревета бр.21", доктору Јелинеку, театру и филму
ПСИХОЛОШКА драма "Лутка са кревета бр. 21" Ђорђа Лебовића (у режији Егона Савина) донела је ових дана на сцену Народног позоришта трауматичну причу главне јунакиње Вилме Рајнер: две деценије после сексуалног злостављања у концентрационом логору, у њеној ординацији појављује се командант логора Емил Грабнер с молбом (која се претвара у све агресивнији захтев) да одустане од - правде и правног гоњења.
И тада почиње нова траума и тортура под језивим психолошким притиском. Злочинац убеђује жртву да кад све изађе на видело, она ће бити та која ће се наћи на стубу срама. Одлучна да истраје, Вилма се суочава са новим болом. Њен супруг, др Јелинек, неупућен у страшни баласт женине прошлости, пре него што сазна истину - ускраћује јој несвесно (као и свима којих више нема) подршку за правичну казну. Без дилеме, са тврдим ставом да је свака жена која је на овакво злостављање пристајала, на неки начин, крива. Јер, мада голоруки, сви логораши морали би да се супротставе непријатељу, не размишљајући да у логору постоје ствари горе од смрти...
Улога др Јелинека припала је Петру Стругару који је изузетно зрело и убедљиво свог јунака и његов црно-бели поглед на свет, изнео на сцену:
- Лик је у суштини једноставан, на једној равној линији. Ипак, није га није лако играти зато што је тај човек, у ствари, највећа трагедија Вилме Рајнер - каже Петар Стругар. - Изградили су породицу, он је добар и простодушан, али су његови ставови и погледи на причу о јавној кући у логору за Вилму поражавајући. Први пут их чује и суочава се са чињеницом да њен муж о овако страшној драми никад није размишљао.
На питање како је "бранио" свој лик, наш саговорник објашњава да је то чинио Јелинековом биографијом: он је партизан, првоборац, видео је како његови другови гладују и гину.
- Али, као шта закони физике које знамо не важе на квантном нивоу, тако ни у логору не могу бити иста социјална и идеолошка начела. Доктор то не разуме, поједностављено гледа на околности, са ставом да си пристајањем, на неки начин, "сарађивао" с непријатељем. Не може да појми шта се све дешавало унутар тог ужаса, уверен да су, упркос околностима, логораши имали некакав избор. Не схвата да док су у партизанима били наоружани и имали могућност борбе и отпора, ови људи су били потпуно беспомоћни. У њима се палио примални инстинкт за преживљавањем, а они који то нису прошли, тешко могу да разумеју. Јелинек у једном тренутку каже да је требало да се дигну на побуну, па макар кашикама, голим рукама и зубима. С друге стране, Вилма објашњава да у логору није страдало само шест милиона људи, страдало је све што је везано за људски лик човека. То је толико тачна реченица... Правила о којим причамо у било којим ситуацијама, у тим условима - не важе.
Популарни глумац истиче да му је такво искуство много значило, позориште даје могућност студиозног рада на тексту и бављења темом, посебно са Егоном Савином.
УЛОГЕ У НАРОДНОМ
НАШ саговорник је стални члан ансамбла Народног позоришта, а на матичној сцени до сада је остварио још неколико веома запажених улога. Игра у представама "Магбет", "Рат и мир", "Године врана" и "Наш разред". И, стицајем околности, све имају везе са ратном тематиком...
- Комад је сам по себи тежак, екстракт каквог немамо често прилику да радимо на филму. Приступ представи био је документаристички, најбитније нам је било да "оприродимо" те реплике. Филигрантски смо радили на њима јер текст, ситуација и начин играња захтевају да све буде изузетно прецизно, тачно на микроплану, да се не виде "шавови". За разлику од позоришта, ритам рада на филму не оставља времена да се бавиш текстом на тај начин. Другачије је кад имаш простора да му се посветиш, да своје мисли и идеје размењујеш са редитељем и колегама у подели... Додуше, сад се уводе пробе и у серијама и филму, али је времена увек недовољно. У позоришту имамо два месеца само да то радимо. Театар те одржава у глумачкој и занатској кондицији, па си спреман и да лакше функционишеш у другим медијима.
Ових дана, 27. октобра, Стругар почиње снимање нове серије - "Сумпор" Милорада Милинковића. Како каже, до сада је успевао да усклади све обавезе:
- Дешава се да цео дан снимам и увече одем на представу. Али, има и дана када снимам пре подне, одем на представу, па се вратим на снимање. Уз добру вољу све може да се постигне. Наша дирекција Драме има слуха и за друге обавезе, излази нам у сусрет. Јер, на крају крајева, све се поново враћа позоришту: понекад филмови и серије доводе људе у театар и стварају нову театарску публику.
Препоручујемо
СТРУГАР ПОТВРДИО ВЕЗУ СА ГЛУМИЦОМ: Поделио прву заједничку фотку, па јој дао посебно обећање (ФОТО)
21. 10. 2023. у 14:40 >> 14:40
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
СКАНДАЛ ТОКОМ ПОСЕТЕ Снимак Макронa: "Они су тотални кретени", рекао после повика да је "Француска одговорна за крвопролиће"
"ОНИ си потпуни кретени", рекао је француски председник Емануел Макрон о прелазном телу и додао да "никада нису смели да га смене".
22. 11. 2024. у 13:07 >> 13:17
Коментари (0)