СТРАСТ ЗА СЛИКАЊЕМ: Изложба поводом стогодишњице рођења бунтовника и академика Милорада Бате Михаиловића
ПРИПАДНИКУ чувене Задарске групе, једном од посетилаца јеретичке адресе Симина 9а, сликару "нашег париског круга", посвећена је изложба "Милорад Бата Михаиловић. Поводом стогодишњице рођења бунтовника академика", у Галерији САНУ.
Ова својеврсна посвета овом значајном ликовном ствараоцу, члану Српске академије наука и уметности (ван радног састава), чија се дела налазе у важним музејима у Србији и иностранству, али и бројним приватним колекцијама, реалиозована је у сарадњи са Галеријом Рима, а њени аутори су професор Јеша Денегри и историчарка уметности Марија С. Ђорђевић.
Изложбу чини избор дела из уметникове породичне заоставштине, Галерије Рима, Музеја савремене уметности у Београду и приватних колекција, а већ када буду ступили у галеријски простор, посетиоци ће бити окружени најзначајнијим периодом сликарства Милорада Бате Михаиловића (1923-2011). Чине га апстрактни пејзажи великог формата, настали у Паризу, током педесетих и шездесетих година 20. века.
- После више од деценије од Батине смрти, врло је индикативно и занимљиво видети са каквим потенцијалима, талентима, амбицијама је из ове средине отишао у Париз, у рано поратно време, и шта је тамо успео да постигне - каже Денегри за наш лист. - У Паризу, шездесетих година, био је део уметничке сцене лирске апстракције, једне групе окупљене око Галерије Аријел, у којој су били највећи уметници тог опредељења.
Поставку прати студијски каталог и монографија који, како саговорник каже, покушавају да сагледају целину његовог дела и уметничке личности и један занимљив и важан сликарски опус:
- Оно што је најпривлачније у свему је једна животна судбина непрекидног тражења себе, предавања до максимума позиву уметника.
Из раног београдског периода, тврди Денегри, види се да се Михаиловић у Париз упутио са већ зрелим опусом и амбицијом да се у једном великом центру, не само испољи слободно, како је говорио, него и преиспита у конкуренцији аутора који су ту долазили са свих страна света.
Београдске премијере
НА поставци је око 30 одсто слика које се први пут представљају у Београду, а реч је о радовима из заоставштине, који су стигли из Париза после његове смрти - објашњава Александар Милојевић, оснивач "Риме", додајући да је реч о апстрактним пејзажима, али и сликама насталим током првог боравка у Њујорку, 1962. - Ту је и један важан рад који носи назив Париз, а поред дела из заоставштине заступљена су и она из важних приватних колекција, као и два рада из Музеја саврмене уметности. Жао нам је што нисмо могли да добијемо тај велики "Београд", важну слику и за Бату и за нашу уметност педесетих година. Она је у власништву МСУ.
- Сам је себи непрестано постављао то питање шта сам понео, шта сам добио одласком у Француску, где се развио у смислу ликовног језика, формата, гестуалности, слободе сликања. Био је убеђен да је уз таленат и страст за сликањем понео једну генезу, традицију која га је испуњавала. Објективна оцена је да је новој средини донео жестину, експресију, коју припадници висекоестетизоване париске школе у својој финоћи сликања нису имали. На тај начин, сматрао је да је оправдао свој егзодус и битку на сцени Париза, са ривалима, колегама, критиком, тржиштем - закључује један од аутора поставке.
Према речима другог аутора, Марије С. Ђорђевић, на изложби је као и у опусу овог уметника, доминантан жанр пејзаж, али је идеја била да се повеже са три њему важна града - Београдом, Паризом и Њујорком:
- Повезивање та два сегмента, апстрактних и градских пејзажа, може да нам отвори занимљива питања - истиче историчарка уметности која је подсетила и на став Катарине Амрозић, која је трвдила да Бата Михаиловић град слика као део своје личности.
Одрастање уз Бату
НА озбиљној, свеобухватној изложби, која показује место које Михаиловићу припада у нашој историји уметности, испред породице се захвалио његов сестрић Немања Смичиклас.
- Било је занимљиво живети уз Бату, пратити његово стваралаштво, расти међу његовим сликама. И то је оставило трага - рекао је Смичиклас, који је и сам сликар-рестауратор, доцент Факулета примењених уметности.
Због тога су, у трећем сегменту поставке, представљена лица људи која је портретисао током свог београдског периода, којима се поставља питање присуства фигуре и њеног наизменичног ишчезнућа у сликаревом опусу.
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
СКАНДАЛ ТОКОМ ПОСЕТЕ Снимак Макронa: "Они су тотални кретени", рекао после повика да је "Француска одговорна за крвопролиће"
"ОНИ си потпуни кретени", рекао је француски председник Емануел Макрон о прелазном телу и додао да "никада нису смели да га смене".
22. 11. 2024. у 13:07 >> 13:17
Коментари (0)