ГЕБЕЛСОВСКА ПРОПАГАНДА ЗА ГРАЧАНИЦУ: Позоришни ствараоци огорчени нападом Јетона Незираја на српски театар
ТЕКСТ драмског писца Јетона Незираја на порталу "Сбункер" у коме Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници, етикетира као политичку машинерију Владе Србије насталу из идеолошких разлога, успут му приписујући компромитујућу историју као "паралелном српском позоришту" - огорчила је и културне ствараоце који су до сада аутора прихватали без предрасуда, верујући у његове либералне,космополитске ставове и уметничке стандарде.
- Искрено сам и дубоко разочаран и узнемирен текстом Јетона Незираја, објављеном на порталу "Сбункер", под насловом "Позориште као политичка машинерија" у којем износи крајње нетачно и, нажалост, злонамерно мишљење да је Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници основано као "пропагандно оружје Владе Републике Србије у њеној хегемонистичкој политици, којом, као деведесетих жели да покаже своје власништво над Косовом". Моје изненађење је тим веће, јер познајем Јетона као уметника либералних ставова, у чијим јавно изнетим ставовима до сада никада нисам осетио екстремизам, нетрпељивост или острашћеност - каже, за "Вечерње новости", Мирослав Радоњић, директор Стеријиног позорја.
Радоњић истиче да је довољно само погледати репертоар Народног позоришта Приштина са привременим седиштем у Грачаници, комаде који су постављани на сцени и имена ангажованих редитеља од 2004. године до данас, па увидети колико је изнета констатација о наводном хегемонизму апсурдна.
- Оно што су колеге у Грачаници радиле све ово време јесте настојање да се у изузетно тешким условима баве својим племенитим послом, да негују исконску лепоту позоришне уметности и сачувају језик, културни и духовни идентитет оног малог броја својих гледалаца који живе на Косову и Метохији - каже Радоњић.
Наш саговорник наглашава и да није више реч о дневној политици, него о елементарним људским правима:
- Опасно је и недопустиво цртати мете на институцијама и уметницима који заслужују похвалу и дивљење за све оно што упорно раде већ готово две деценије у овом позоришту. Ако не желите да им у томе помогнете, онда бар немојте њихов положај чинити тежим него што јесте. На то нас, између осталог, обавезују елементарна колегијалност и позоришна етика.
Ивана Димић, писац и драматург (иначе председник Уметничког савета грачаничког театра) огорчена је због Незирајевих ставова исказаних на порталу "Сбункер":
- Оно што је важно је да једна таква потпуно неоснована порука, без икакве чињенице, ефикасно служи томе да се уништи било какав културни и сваки други идентитет Срба на Косову. Пошто их убијају и физички, сад убијају и њихову културу! Циљ Незирајевог текста је врло срачунат и није наиван: служи да се дезавуише постојање позоришта у Срба на Косову. Очигледно је да аутору уопште није било важно што изврће чињенице и говори потпуно супротно од истине, већ само да нападне не би ли се елиминисали Срби и на тај начин.
Наша саговорница истиче да је ово, заправо, суштина његове (не)скривене и срачунате намере:
- Незирај се врло прецизно бави пропагандом, не оперишући чињеницама већ чистом измишљотином. С намером да уради оно што је циљ - да се уништи српска култура и да Срби на Косову више не постоје. То је чиста гебелсовска пропаганда: хиљаду пута поновљена лаж постаје истина, зато што тако некоме одговара. Морам да додам и да сам гледала све представе Српске драме од када је избачена из Приштине и да нисам видела ниједну која говори против албанског народа! Нисам неко коме могу да "продају" причу, јер сам у све упућена од тренутка кад је редитељ Ненад Тодоровић направио позориште "у кутији за ципеле" у Косовској Митровици, пошто су као и други Срби - избачени из Приштине. Од тада до данас, видела сам представе које су играли на пољанама, улицама, двориштима. С потпуним покрићем могу да кажем: то што је овај човек написао чист је гебелсовски манир и зна се чему служи!
АГРЕСИВНИ СТЕРИЈА?
- Шта је то хегемонистичко у представи "Она која распушта војске" инспирисаној Аристофановом "Лизистратом", по тексту и у режији Бобана Скерлића? У ком се то идејно-тематском слоју остварења "Лифт - Слободан шоу" Јелене Богавац и Ненада Тодоровића (чија је премијера била још 2018?!) крију национална острашћеност и агресивне политичке идеје? Да ли евентуално Јетон Незирај види било какав екстремизам у "Ајдуцима" Јована Стерије Поповића, копродукцији Народног позоришта Приштина са седиштем у Грачаници и Стеријиног позорја, у режији Анђелке Николић?
УКРАЈИНА ДОБИЈА ЗАБРАНУ 20 ГОДИНА! Трампов предлог: "Ако им се не свиђа, имамо и другу варијанту"
ИАКО ће у Овални кабинет Беле куће ући тек за два и по месеца, већ су почеле анализе може ли Доналд Трамп испунити предизборна обећања и донети мир Украјини и Блиском истоку. Према писању "Вол стрит џорнала", који се позива на изворе блиске Трампу, саветници новоизабраног председника нуде замрзавање рата дуж прве линије, консолидацију окупираних територија за Русију, демилитаризовану зону и заустављање интеграције Кијева у НАТО на 20 година.
08. 11. 2024. у 09:02
ПУТИН ЗАПУШИО УСТА ЗАПАДУ: Његове речи о Олимпијским играма парају уши
ВЛАДИМИР путин говорио је Олимпијским играма које су пре неколико месеци одржане у Паризу
08. 11. 2024. у 18:34
УДАРИО НА ПОЛИЦИЈУ: Како је умро Ромео Савић, Кнелетов друг - у ноћи кад је Александар убијен сумња се да му је оставио поруку у хотелу
"ОТИМАО сам 'робу' и аутомобиле поквареним полицајцима. Волео сам да то радим инспекторима који су и сами криминалци, а нису имали смелости да стану наспрам мене. Можда сам и претеривао, али се кунем да нико поштен од мене није страдао. Увек сам узимао од цинкароша, пијанаца и 'индијанаца', понижавао их и малтретирао! Често сам то чинио због других. После ме је то много коштало."
08. 11. 2024. у 19:44
Коментари (0)