ГЕБЕЛСОВСКА ПРОПАГАНДА ЗА ГРАЧАНИЦУ: Позоришни ствараоци огорчени нападом Јетона Незираја на српски театар

Вукица СТРУГАР

02. 03. 2023. у 12:42

ТЕКСТ драмског писца Јетона Незираја на порталу "Сбункер" у коме Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници, етикетира као политичку машинерију Владе Србије насталу из идеолошких разлога, успут му приписујући компромитујућу историју као "паралелном српском позоришту" - огорчила је и културне ствараоце који су до сада аутора прихватали без предрасуда, верујући у његове либералне,космополитске ставове и уметничке стандарде.

ГЕБЕЛСОВСКА ПРОПАГАНДА ЗА ГРАЧАНИЦУ: Позоришни ствараоци огорчени нападом Јетона Незираја на српски театар

Мирослав Радоњић / фото:Архива "Стеријино позорје"

- Искрено сам и дубоко разочаран и узнемирен текстом Јетона Незираја, објављеном на порталу "Сбункер", под насловом "Позориште као политичка машинерија" у којем износи крајње нетачно и, нажалост, злонамерно мишљење да је Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници основано као "пропагандно оружје Владе Републике Србије у њеној хегемонистичкој политици, којом, као деведесетих жели да покаже своје власништво над Косовом". Моје изненађење је тим веће, јер познајем Јетона као уметника либералних ставова, у чијим јавно изнетим ставовима до сада никада нисам осетио екстремизам, нетрпељивост или острашћеност - каже, за "Вечерње новости", Мирослав Радоњић, директор Стеријиног позорја.

Радоњић истиче да је довољно само погледати репертоар Народног позоришта Приштина са привременим седиштем у Грачаници, комаде који су постављани на сцени и имена ангажованих редитеља од 2004. године до данас, па увидети колико је изнета констатација о наводном хегемонизму апсурдна.

- Оно што су колеге у Грачаници радиле све ово време јесте настојање да се у изузетно тешким условима баве својим племенитим послом, да негују исконску лепоту позоришне уметности и сачувају језик, културни и духовни идентитет оног малог броја својих гледалаца који живе на Косову и Метохији - каже Радоњић.

Наш саговорник наглашава и да није више реч о дневној политици, него о елементарним људским правима:

- Опасно је и недопустиво цртати мете на институцијама и уметницима који заслужују похвалу и дивљење за све оно што упорно раде већ готово две деценије у овом позоришту. Ако не желите да им у томе помогнете, онда бар немојте њихов положај чинити тежим него што јесте. На то нас, између осталог, обавезују елементарна колегијалност и позоришна етика.

Ивана Димић / фото:Д.Миловановић

Ивана Димић, писац и драматург (иначе председник Уметничког савета грачаничког театра) огорчена је због Незирајевих ставова исказаних на порталу "Сбункер":

- Оно што је важно је да једна таква потпуно неоснована порука, без икакве чињенице, ефикасно служи томе да се уништи било какав културни и сваки други идентитет Срба на Косову. Пошто их убијају и физички, сад убијају и њихову културу! Циљ Незирајевог текста је врло срачунат и није наиван: служи да се дезавуише постојање позоришта у Срба на Косову. Очигледно је да аутору уопште није било важно што изврће чињенице и говори потпуно супротно од истине, већ само да нападне не би ли се елиминисали Срби и на тај начин.

Наша саговорница истиче да је ово, заправо, суштина његове (не)скривене и срачунате намере:

- Незирај се врло прецизно бави пропагандом, не оперишући чињеницама већ чистом измишљотином. С намером да уради оно што је циљ - да се уништи српска култура и да Срби на Косову више не постоје. То је чиста гебелсовска пропаганда: хиљаду пута поновљена лаж постаје истина, зато што тако некоме одговара. Морам да додам и да сам гледала све представе Српске драме од када је избачена из Приштине и да нисам видела ниједну која говори против албанског народа! Нисам неко коме могу да "продају" причу, јер сам у све упућена од тренутка кад је редитељ Ненад Тодоровић направио позориште "у кутији за ципеле" у Косовској Митровици, пошто су као и други Срби - избачени из Приштине. Од тада до данас, видела сам представе које су играли на пољанама, улицама, двориштима. С потпуним покрићем могу да кажем: то што је овај човек написао чист је гебелсовски манир и зна се чему служи!

АГРЕСИВНИ СТЕРИЈА?

- Шта је то хегемонистичко у представи "Она која распушта војске" инспирисаној Аристофановом "Лизистратом", по тексту и у режији Бобана Скерлића? У ком се то идејно-тематском слоју остварења "Лифт - Слободан шоу" Јелене Богавац и Ненада Тодоровића (чија је премијера била још 2018?!) крију национална острашћеност и агресивне политичке идеје? Да ли евентуално Јетон Незирај види било какав екстремизам у "Ајдуцима" Јована Стерије Поповића, копродукцији Народног позоришта Приштина са седиштем у Грачаници и Стеријиног позорја, у режији Анђелке Николић?

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve
ПОТПРЕДСЕДНИК САД УМРО ТОКОМ ОДНОСА: Био са 50 година млађом љубавницом, Бела кућа није знала како да саопшти вест о смрти

ПОТПРЕДСЕДНИК САД УМРО ТОКОМ ОДНОСА: Био са 50 година млађом љубавницом, Бела кућа није знала како да саопшти вест о смрти

БИО ЈЕ то 27. јануар 1979. године. У 1 ујутро, портпарол породице Нелсона Рокфелера објавио је званичну изјаву за штампу. Бивши потпредседник преминуо је У 71 години живота раније те вечери.

22. 11. 2024. у 18:36

Коментари (0)

АЛТА БАНКА ПРОСЛАВИЛА СЛАВУ СВЕТОГ АРХАНГЕЛА МИХАИЛА: Традиција у циљу очивања вредности