ПОГЛЕД ИСКОСА - Ка апсолутној слици

Дејан Ђорић

15. 02. 2022. у 18:24

ЛЕОНИД Шејка је маштао о интегралној слици, а сликар и цртач Јован Пантић (Ваљево, 1950) тражи путеве ка апсолутној слици, целовитој у доживљају и боји, која би помирила старе и нове представе.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Ка апсолутној слици

"Таласи и зеленог мора"

Стога користи белу и црну као (не)боје, антибоје, попут злата издвојене из спектра, испитује вредности црне као апсолутне и потпуне. Користи контрасте боја и форми, као и могућност да се поједине слике сагледају вертикално, али и хоризонтално.

Понекад наглашава вертикализам, слику налик стубу који се потенцијално пружа у бескрај, изван граница заданог формата.

На његовим уљима једна боја често преовлађује у средини, централном плану слике, а око и изван ње су позадинска дешавања крајње колористичке и формалне разуђености.

Описујемо, јер уметник наговештавајући своју иконографију за поједине слике има веома сложену симболику и приче које остају у сфери мистике, посебног поимања времена и простора. Сагледава се централна намера сликара да ствара између апстракције и фигурације, тј. изван њих (асполутно), уносећи трагове свог цртачког мајсторства у виду детаља. Бочни, периферни вид слике, који проширује (у недоглед?) средишњи план и садејствује са њим, може се разумети и као израз префињене апстракције, или онај препун форми које око учитава уписане у сложене структуре. То су и течне, водене форме, пејзажи и облаци колористички замрзнути у покрету. Поједине површи боја су толико суптилне да није јасно како су нанесене, делују као да су одштампане, мада су урађене кистом. Реч је о великој вештини која сећа на Леонарда, који је, ако се не варамо, рекао да треба сликати начином дима. Други детаљи подлежу другом правилу - заокретањем, целовити облици постају елипсасти и рељефни, запечени попут емајла и сјајни, док су флуидне, лавиране форме посне и мат.

Слика је за аутора врста истраживања, залажења на територију на којој не бораве други сликари, већ и самим начином рада који подразумева висока знања школованог рестауратора у раду са лаковима, комбинацијама вештачких и природних везива и уљаним бојама. Слике су решене у духу преовлађујуће боје (црна, лила, зелена, окер или црвена) или облика (црвена кула). На њима су и пластичне апликације које заробљавају мало визуелно богато и шарено ђубриште детаља или су аплицирани метални делови са којима слика одлази у трећу димензију. Ти нанети предмети на средишту слике понашају се и као својеврсни "змајеви" са главом и репом, који плове космичким простором слике. Пантић не прихвата да ова остварења вреднујемо као апстракције, што је ограничавајуће. Њихов тајанствени простор отвара се и ка звезданом небу, тотемима и храмовима, сакралној естетици која проширује и продубљује значења тих просторних и вишедимензионалних визија.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

ОПАСНОСТИ СУ СВЕ ВЕЋЕ Путин проговорио о трећем светском рату - Ми видимо шта ради наш противник