КЊИЖЕВНИЦА ЛАУРА БАРНА: Због страха занемарујемо прошлост

Д. Богутовић

28. 07. 2021. у 13:33 >> 22:21

БУРАН животни пут и богато дело Растка Петровића 1898-1949, једног од највећих српских писаца прве половине 20. века, на изузетан начин, веома питко и читљиво представила је Лаура Барна (1964) у новом роману "Све моје сестре", у издању "Дерете".

КЊИЖЕВНИЦА ЛАУРА БАРНА: Због страха занемарујемо прошлост

Фото Приватна архива

Пред читаоцима су оживљени сви најзначајнији моменти из живота књижевног великана. Од преласка Албаније 1915, школовања у Паризу и учествовања у оснивању новог уметничког покрета преко дипломатске службе и многобројних путовања до последњих година проведених у Вашингтону.

Са посебном топлином дат је Растков однос према сестрама, било их је седам од којих је најближи био са Надеждом, великом српском сликарком.

Шта вас је мотивисало да испишете живот и дело великог песника, романописца, есејисте?

- Занемарујемо прошлост из страха да нам не промакне садашњост и бојазни да не дочекамо будућност. А тиме нисмо наудили само себи него и корифејима новог времена и њиховом креативном учинку, на којем се баштини идентитет једне нације, али и могућност да сагледамо сопствени идентитет. Стога ми је Растко Петровић послужио као парадигма за плејаду значајних личности које сам увела у роман како бих што верније представила један изузетно важан период у српској култури и уметности: прву половину 20. века.

Фото Приватна архива

Као што наслов романа наговештава, Растков живот су обележиле његове сестре.

- Један од слојева романа је и породица, субјективни доживљај света и онога што тај свет у микроплану представља. Иако је као болничарка, добровољац у Првом светском рату, страдала од трбушног тифуса 1915, кроз цео роман, све до Расткове смрти 1949, појављује се у виду Аниме сликарка Надежда Петровић, заједно са осталих шест сестара што сенкама штите једину преосталу мушку главу у Петровића. Премда раздвојени, они су заједно, као залог за добро, лепо и корисно, нешто што је најтеже уништити - породицу.

Фото Приватна архива

Преломне године дружио се са Савом Шумановићем...

- Све су то углавном генији, иноватори, експериментатори који својом смелошћу и креативношћу померају границе и уводе у нове просторе, бескомпромисно, па и по цену живота иду напред. Они једно доба чине златним и уграђују га трајно у цивилизацијски корпус. Париз је у то време био жариште уметничких дешавања, али и сабирно место уметника из целе Европе, нарочито са Истока, па и Балкана. И сваки од њих, појединаца, успео је да очува корене, али и да их обогати новим, другачијим соковима, врати их и засади у својој постојбини.

После Париза пише "Откровења", збирку песама која је слабо прихваћена?

- Могло би се рећи да је та збирка песама имала сличну судбину као и њен стваралац - трагичну. По објављивању 1922. дочекана је на нож, како од критичара које је предводио Богдан Поповић, чија је естетичка теорија почивала на класичном реду и хармонији, тако и шире јавности која није без подсмеха и оспоравања прихватала новотарије. Оно што је Растка терало на неодустајање, било је саучесништво и разумевање пријатеља уметника, нарочито писаца, а што је понукало Светислава Цвијановића да збирку објави у 400 нумерисаних примерака. "Откровења" би својом авангардношћу и модернизмом и данас одбила многе издаваче.

Посебно поглавље посвећено је Групи уметника, основаној 1919. у хотелу "Москва". Био је то несвакидашњи скуп будућих класика?

- Група младих у књижевности, ликовним уметностима, музици, окупљају се у кафани "Москва" с циљем да здруже све уметности како би се одупрли пустоши и похари које је за собом оставио Велики рат, престроје се и стану у корак са европским кретањима. Иако различити по темпераменту и изразу, Иво Андрић, Даница Марковић, Црњански, Растко Петровић, Сибе Миличић, Моша Пијаде, Исидора Секулић здружени су у вери и намери да остваре синтезу уметности, убеђени да стоје на прекретници између старог и новог, и да за своје назоре треба да пронађу нова средства изражавања. Упркос отпору традиционалиста и академиста, они у томе и успевају, али не науштрб традиције већ њу инкорпорирају у модерне токове.

Ракић - најбољи пријатељ

У Београду се ваш јунак дружио са многима, али му је Милан Ракић остао најбољи пријатељ?

- Од позива у државну службу у Рим 1928, на захтев новопостављеног посланика, песника Милана Ракића, брачни пар, Милица и Милан, постају и остају до краја Расткови не само пријатељи него и мецене и покровитељи, како их он одмила назива "шефови". И та наклоност и однос препун обостраног разумевања донеће српској култури велико дело, путопис "Африка", али и низ путописа по Италији и Медитерану које је Растко проткао кроз своје радове.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

ШТА СЕ КРИЈЕ ИЗА СЛИКЕ ПАТРИЈАРХА ПАВЛА У ТРОЛЕЈБУСУ: Ручак код сестре, Црвени крст и три недеље чекања