МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА РАДИ НА СИСТЕМИМА ЗА ЕЛЕКТРОНСКЕ ФАКТУРЕ, АКЦИЗЕ И ОТПРЕМНИЦЕ: Све доступно на клик

Г. В.

27. 03. 2024. у 12:04

МИНИСТАРСТВО финансија припремило је новине које ће олакшати пословања привредника у нашој земљи. На електронске платформе већ су се преселиле фактуре, а придружиће им се акцизе и отпремнице. Тако ће на једном месту, на сигуран начин, корисници имати увид у сва потребна документа.

МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА РАДИ НА СИСТЕМИМА ЗА ЕЛЕКТРОНСКЕ ФАКТУРЕ, АКЦИЗЕ И ОТПРЕМНИЦЕ: Све доступно на клик

Фото Принтскрин МФ

Фазно увођење обавезе коришћења централизованог система електронских фактура (СЕФ) започето је 1. маја 2022. Платформу тренутно користи више од 230.000 привредних друштава, предузетника и корисника јавних средстава. Издато је више од 150 милиона е-фактура. Законски подржана стандардизација форме и садржаја електронских фактура, корисницима је омогућила да на сигуран начин издају захтеве за исплату својим пословним партнерима.

- Електронске фактуре корисници могу креирати путем портала или у оквиру сопствених информационих система који су повезани са СЕФ - објашњава Соња Талијан из Министарства финансија. - Због карактеристике да представља централну тачку преко које се издају и примају и у оквиру које се чувају електронске фактуре, СЕФ игра значајну улогу у јачању правне сигурности привредног живота. Свака издата и примљена фактура путем платформе сматра се веродостојном исправом у извршном поступку.

Додатна контрола

МОДУЛ електронских отпремница биће интегрисан са системом електронских фактура у циљу повезивања издатих отпремница и послатих фактура, што ће убрзати администрацију и смањити могућност грешке. Како ће корисници овог система бити и субјекти који учествују у ланцу трговине дуванским производима, интеграција са системом електронских акциза представљаће додатни механизам контроле приликом транспорта цигарета и несагоревајућег дувана.

Како наводи наша саговорница, током слања, свака фактура издата кроз СЕФ се електронски потписује од стране Министарства финансија, чиме се обезбеђује њена аутентичност. У овом процесу електронској фактури се додељује и временски жиг, који обезбеђује тачну информацију о времену слања фактуре кроз систем.

- Једна од главних предности система јесте та што је начин исказивања ПДВ у фактурама учинио транспарентнијим и онемогућио одређене неправилности које су биле учестале пре његовог увођења. Ове неправилности односе се на антидатирања фактура, накнадних корекција и интервенција у садржају што је доприносило правној несигурности у пословању. СЕФ је кроз интеграције са системима других државних органа корисницима обезбедио приступ тачним и ажурним подацима о другим субјектима и тиме допринео смањењу процента нетачних информација на самој фактури - напомиње Соња Талијан.

Када је реч о порезима на промет, развој електронског система у овој области допринеће дигитализацији процеса подношења захтева за издавање контролних акцизних маркица, захтева за акцизнe дозволe, као и процеса креирања и достављања извештаја о искоришћености контролних акцизних маркица. Обвезници неће морати неколико пута да долазе у Министарство финансија и Завод за израду новчаница и кованог новца, већ ће то морати да учине само једном, и то приликом преузимања акцизних маркица.

- У складу са споразумом потписаним са Светском здравственом организацијом, у оквиру система електронских акциза ће бити развијен и модул за праћење дуванских производа - најављује наша саговорница. - Циљ је повећање транспарентности ланца дистрибуције дуванских производа, тако да ће се за сваки производ знати кретање од производње до отпремања у први малопродајни објекат. Допринос овог система огледа се и у смањењу пласмана акцизних производа на црно тржиште.

Интеграција система

У ПРОТЕКЛОМ периоду интегрисани су СЕФ, Систем за управљање фискализацијом, као и Систем Управе царина. Ова надоградња ће корисницима омогућити аутоматизовано креирање нацрта електронске фактуре на основу претходно издатих фискалних рачуна субјекту јавног сектора. Увидом у царинске исправе, корисници ће моћи да имају увид у износе обрачунатог и плаћеног ПДВ приликом увоза, односно допреме робе.

Систем е-акциза тренутно је у фази тестирања и предвиђено је да од 1. октобра 2024. године обвезници захтеве за издавање контролних акцизних маркица подносе путем система, док ће праћење дуванских производа бити обавезно од 1. јануара 2025. године.

Министарство финансија тренутно спроводи активности које се односе и на увођење централизоване платформе за слање, пријем, управљање и чување електронских отпремница. Развој ове платформе инициран је од стране привреде како би се омогућило праћење кретање робе од утовара, па све до њеног коначног прихвата од стране примаоца.

- Ефекат који се очекује увођењем овог система јесте тај да ће документ отпремнице постати стандардизован у дигиталном формату, који ће донети значајне користи за јавни сектор и привреду у погледу оптимизације интерне комуникације, ефикасније и сигурније размене података, као и у погледу заштите животне средине. Инспекцијска контрола ће имати значајне бенефите од увођења овог система, тако што ће у сваком тренутку моћи да провери податке о типу и количини робе која је у транспорту - наводи Соња Талијан.

Предвиђено је фазно увођење обавезности коришћења модула електронских отпремница, при чему ће у првој фази бити обухваћени субјекти јавног сектора, они који послују са јавним сектором, као и учесници у трговини акцизним производима, попут кафе, алкохолних и дуванских производа. Међутим, може се очекивати велики број добровољних корисника система, узимајући у обзир да је његов развој иницирала управо привреда.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Коментари (0)

ЗВЕЗДА СЕ ПОХВАЛИЛА: Ових пет странаца иду с Маракане - весели