СИСТЕМ САМОУСЛУЖИВАЊА У СУПЕРМАРКЕТИМА ПРАВИ ПОМЕТЊУ И ЗБУЊУЈЕ Са "брзе касе" ипак у редове
ЗАМИШЉЕНЕ као начин да скрате муку купцима да бескрајно чекају у реду, систем самоуслужних каса тек је донекле решио проблем гужви у супермаркетима широм наше земље. Мањак радне снаге доводи до тога да у случају грешке, потрошачи немају коме да се обрате да би наставили куцање артикала. У помоћ прискаче неовлашћено особље, и опет се посао завршава на "старомоднији" начин - из реда па на обрачун.
Самоуслужне касе немају дугачак "стаж" у трговинским објектима, иако су се Европљани одавно упознали са овом олакшицом. Око пет година уназад наши потрошачи имају овај "луксуз" приликом куповине. Касе на којима купци сами себи испостављају рачун, и даље нису постале стандард, а и популарне су махом међу млађом популацијом.
- Од када су се самоуслужне касе прошириле у радњама, увек када имам новац на картици бирам да заобиђем ред - каже Милица Љ. - На регуларним касама увек је гужва, док на самоуслужним ретко када чекам. Зачас завршим куповину.
Проблем настане када је купцима потребна помоћ, јер бар-код на неком производу из корпе неће да се очита на скенеру. Искуство потрошача је такво да углавном тада нема никога од запослених на располагању, него већ оптерећени касири и касирке прискачу, ризикујући гнев грађана који већ чекају.
- Много пута се догодило да ми радник из обезбеђења приђе и покуша да реши настали проблем, али без успеха. Тада сам принуђен да станем у ред, или просто не завршим куповину него пређем на другу самоуслужну касу и поновим поступак. У том случају потрошим више времена, а идеја је да куповина краће траје. Посебна је тема што мобилна апликаја појединих супермаркета не може да се искористи за попуст, јер читач не ради - испричао нам је своје искуство Милош В.
Према речима Марка Драгића из Националне огранизације потрошача Србије, самоуслужне касе искључиво користе млађе генерације, које су информатички едуковане. Старији суграђани и пензионери бирају "стару школу".
- До пре пет година тзв. "брзе касе" биле су непознаница у Србији, али су оне то и даље - каже Драгић. - Није законски регулисано њихово увођење, па је на трговцима искључиво број радника по објекту. Они једноставно не желе да ангажују додатну радну снагу чији би посао био да помажу онима који користе самоуслугу. Стварање редова купаца је искључиво њихов проблем.
Према подацима којима располажу у Удружењу за туризам и трговину Привредне коморе Србије, прошле године забележен је пораст коришћења самоуслужних каса у односу на 2022. Како наводи секретарка Тијана Маљковић, у плану многих трговинских ланаца је да их уведу, а они који их већ поседују, да уведу додатне.
- Купци се тешко одлучују да пробају, али када то учине, пораст коришћења самоуслужних каса је заиста приметан. Зато готово сви трговински ланци желе да инвестирају у едукацију радника и ове нове системе - рекла је Маљковић.
Секретарка Удружења истиче да су се трговци на увођење самоуслужних каса одлучили како би потрошачима пружили већи комфор. Нуде нешто ново и модерно, избор којом брзином ће се неко наплатити, спаковати и отићи из објекта. Оне се у Србији у највећем броју налазе у великим градовима као што су Београд, Нови Сад и Ниш, а када је реч о трговинском формату, реч је о хипермаркетима и супермаркетима. Више од 30 одсто промета иде преко самоуслужних каса.
- У мањим продавницама, локалног карактера, такве касе не постоје, не зато што не желе да их уведу, него због простора, јер захтева још један део објекта, који би се томе прилагодио - објашњава Маљковић.
Примера ради, једна франшиза трговинских ланаца укупно има 1.300 каса у својим продавницама. Од тог броја, 64 су самоуслужне, а до краја године, увешће још 10. Из ових бројки, сматра Маљковић, види се колико је тешко увести "брзе касе" у продавнице, и колико времена треба да би се сви едуковали и увели нове системе. Ритејлери у Србији су за то да постоје регуларне касе са продавцима које ће бити на располагању купцима, и поред њих један број самоуслужних каса.
Одлазе у пензију
У НЕКИМ државама света, можда, самоуслужне касе већ се спремају за "пензију", јер недостаје радника који би надзирали све те системе. Тако трговинки ланци у Сједињеним Америчким Државама и Великој Британији настоје да смање број оваквих каса. Сами купци доста греше приликом коришћења, а то ствара губитке за продавницу. Добар пример за то су воће и поврће, где купци морају да бирају између више сорти са различитим ценама, а често - случајно или намерно - "куцају" друге сорте од оних које су узели. Проблем постоји и код наплате производа као што су алкохол и дуван, јер наплаћивање таквих производа мора да "одобри" касир.
НОВЕ СВЕТСКЕ СИЛЕ УКЉУЧИЛЕ СЕ У СУКОБ У УКРАЈИНИ: "Две на страни Путина, две жестоко против Руса"
СУМЊЕ у подршку САД Украјини у случају победе Доналда Трампа на председничким изборима мучиле су све оне којима је циљ да се Кијев обрани од руске агресије. Трамп је победио и тек треба видети у ком ће смеру кренути његова политика, али сва та дешавања засенила су други важан однос у том, ионако компликованом, односу.
22. 11. 2024. у 09:14
РУСИЈА ПОСТАЛА ГЛАВНИ "ИГРАЧ" У ЕВРОПИ: Ово се десило први пут од пролећа 2022. године
РУСИЈА је у септембру први пут од пролећа 2022. постала главни снабдевач гасом Европске уније, преноси РИА Новости, позивајући се на податке Евростата.
21. 11. 2024. у 11:32
СКАНДАЛ ТОКОМ ПОСЕТЕ Снимак Макронa: "Они су тотални кретени", рекао после повика да је "Француска одговорна за крвопролиће"
"ОНИ си потпуни кретени", рекао је француски председник Емануел Макрон о прелазном телу и додао да "никада нису смели да га смене".
22. 11. 2024. у 13:07 >> 13:17
Коментари (0)