ДОМАЋА ПАМЕТ ОЖИВЕЛА "ГОШУ": Фабрика шинских возила у Смедеревској Паланци почела серијску производњу вагона за превоз контејнера

Ј. ИЛИЋ

13. 12. 2022. у 09:21

У ФАБРИЦИ шинских возила "Гоша" у Смедеревској Паланци, по први пут у Србији, пројектован је и призведен прототип интермодуларног вагона за превоз контејнера, различитих димензија и намена, који спада у најтраженије теретне вагоне, не само у Европи него и у свету.

ДОМАЋА ПАМЕТ ОЖИВЕЛА ГОШУ: Фабрика шинских возила у Смедеревској Паланци почела серијску производњу вагона за превоз контејнера

Светозар Бугарин, Фото Ј. И.

Вагон, чија је серијска производња већ почела, израђен је према најстрожим међународним стандардима, а у "Гоши" су посебно поносни јер је читав посао обављен домаћим снагама.

Годину дана било је потребно да стручњаци "Гоше", ослањајући се на сопствено знање и искуство, направе прототип подвагона и добију лиценцу за серијску производњу.

Вагон је израђен од домаћих материјала тестираних према међународним прописима и испитан у практичним условима експлоатације, наводи генерални директор ФЖВ "Желвоз" Светозар Бугарин, који је уложио све знање и труд у надзор пројекта.

- Ексклузивитет је тај што су и вагон и линија за производњу у потпуности израђени домаћом памећу и снагама. Од фазе пројектовања, испитивањима до производње, учествовале су све домаће фирме, осим фирме која је сертификовала вагон. То је инострана фирма, јер ми у Србији такву институцију још немамо - наводи Светозар Бугарин.

Према његовим речима, веома велика ствар у целој овој причи је управо чињеница да је вагон скоро 90 одсто израђен од домаћих материјала.

- Имамо изузетно добре односе са смедеревском железаром ХБИС, од које је и купљена већина материјала који су тестирани према свим међународним стандардима. Друго што бих напоменуо јесте чињеница да је у изради и испитивању велики допринос дао Машински факултет и његова Лабораторија за железничко машинство, што је за њу исто био ексклузивитет, јер су до сада радили испитивања вагона произведених ван Србије. Помогла је и Дирекција за железницу. Такође, аудиторска кућа која нам је радила сертификацију је из Словеније, али има своје представништво у Србији и они су нам немерљиво помогли - објашњава Бугарин.

Фото Ј. И.

Испитивања вагона су текла дуго, а у Гоши" истичу сарадњу и са "Србијавозом", "Србијакаргом", "Инфраструктуром железнице Србије".

Овде посебно наглашавају да се после пет година први пут у Србији појавила домаћа фирма која израђује серијски вагон по највишим стандардима ЕУ.

Обим произдводње ће зависити од купаца.

- Рачунамо и на домаће и на иностране купце, већ имамо неке планове за домаће купце. У Берлину је у октобру одржан Сајам производа за железницу "Њутранс". "Гоша - Желвоз систем" имао је штанд на сајму и добио одличне оцене. Људи су били изненађени да је нека фирма из Србије дошла до тога да производи вагоне, а ми смо, осим тога, и ремонтни центар - каже генерални директор "Желвоза".

После свих напора, недавно је стигла лиценца за серијску производњу.

- "Гоша" је, за нас, "феникс" српске привреде - каже генерални директор ФШВ "Гоша" Саша Станисављевић. - После пет година, од фабрике у стечају, практично од нуле, са ограниченим бројем људи, дошли смо у фазу за кратко време можемо да направимо нови вагон за домаће и европске железнице. То је велики успех за нас, за раднике, а у будућности ће, осим фабрике, бенефит имати и град Смедеревска Паланка, кроз оживљавање привреде и отварање нових радних места. Сам наш труд са тимом људи који су радили на пројекту осетиће и околина.

Вагон је један од производа који ће са поносом носити на себи жиг "произведено у Србији", јер поред наменске индустрије, ово је производ по ком ћемо бити препознатљиви на страном тржишту.

- Надам се да ће и ресорна министарства препознати нову шансу у овом пројекту - наводи директор "Гоше".

Припреме за серијску производњу трајале су око годину и по, а први вагон савладан је за годину дана, што је одлично пролазно време с обзиром на то да се радило сопственим снагама и у строго контролисаним условима, напомиње Светлана Марковић из "Гоше".

- Многе ствари смо радили паралелно захваљујући знању и искуству, иако смо имали ограничен број људи. Паралелно смо са вагоном правили и нову линију за серијску производњу. У зависности од динамике, у будућности, линија се може и проширивати, али засада је направљена да може да испрати солидну серијску производњу - истиче Марковићева.

Она подсећа да интермодални вагон може превозизи разне врсте контејнера, различитих димензија - од 20, 30, 40, 60 стопа, као и различитих намена.

Овакав вагон је све траженији на тржишту јер се транспорт великих терета све више са друмских коридора сели на железницу. Такође, интермодуларни вагон замишљен је тако да је погодан за надоградњу и усавршавање.

- Ово је не само наш већ и понос домаће привреде, јер тренутно нико у Србији не производи вагоне. Увек смо се помагали странцима, а сад је наш "српски инат" прорадио и показали смо да умемо сами да направимо овако тражени производ - наводи генерални директор "Желвоза" и надзорник у "Гоши" Светозар Бугарин.

Нови интермодуларни вагон правиће се за познате купце у земљи и иностранству.

М-22-50-4907

МОГУЋА НАДОГРАДЊА

ОСИМ класичних контејнера, ако се убаце одређени делови, вагоном би могли да се превозе и "фриго контејнери", који захтевају снабдевање електричном енергијом за одређену температурну дефиницију. Таквих вагона има јако мало, а "Гоша" има за ово искуства јер је и раније радила електрификацију плато-вагона. Ту је шанса ра развој овог вагона, и наши планови иду у том смеру, наводе у "Гоши".

ИНТЕРЕСОВАЊЕ

- НА сајму смо већ имали неке упите страних фирми за овај вагон, који је веома тражен свуда. Сада су наши капацитети слободни и спремни, што купцима јако одговара и што је наша шанса - истиче Светозар Бугарин.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.

17. 11. 2024. у 19:48

ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (1)

СРБИН МУ ПРОМЕНИО ЖИВОТ! Новак Ђоковић је изговорио само седам речи и Ник Кирјос од тада више није исти човек