ЗА 10 ГОДИНА НА "ТЕСЛИ" ТРИ ПУТА ВИШЕ ПУТНИКА: Велики серијал "Новости" о реализацији кључних инвестиција у нашој земљи

Е.В.Н.

27. 01. 2025. у 10:00

АЕРОДРОМ "Никола Тесла" постаје најважније саобраћајно и путничко чвориште у југоисточној Европи. Од потписивања уговора о концесијиса компанијом Vinci Airports, београдска ваздушна лука је добила нове терминале, комплетно обновљену главну писту, нову, уметнуту писту и рулне стазе, додатне позиције за паркирање авиона, нову платформу за одлеђивање и спречавање авиона од залеђивања, нова паркинг-места за аутомобиле, као и нове приступне путеве.

ЗА 10 ГОДИНА НА ТЕСЛИ ТРИ ПУТА ВИШЕ ПУТНИКА: Велики серијал Новости о реализацији кључних инвестиција у нашој земљи

Фото: Д. Миловановић

Николас Нотбар, председник Vinci Airports и српска премијерка Ана Брнабић, потписали су 22. марта 2018. године уговор о двадесетпетогодишњој концесији београдског Аеродрома "Никола Тесла". Уговор подразумева финансирање, управљање, одржавање, проширење и модернизацију аеродрома "Никола Тесла". Укупна једнократна концесиона накнада износила је 501 милион евра, а концесионар има обавезу да уложи око 730 милиона евра за време трајања концесије.

Економиста Љубодраг Савић каже да је концесија за аеродром "Никола Тесла" била добра одлука, иако то у то време није тако деловало.

- Мада би било боље да је држава имала могућности да она га задржи, првенствено због добити која би остајала у Србији - каже Савић. - Сигуран сам да се данас доноси таква одлука, држава би преузела београдски аеродром, јер за то сада има могућности. С обзиром на то да је то тада било немогуће, ова одлука о концесији је испала добра и исправна, јер аеродром сада јако добро послује.

Према његовим речима, "Тесла" је постао магнет за грађане и привреду из околних земаља, јер из Београда имамо летове ка скоро свим дестинацијама света. Каже да су велики бенефити и од путника који на том аеродром чекају наредни лет.

- Користи нема само "Никола Тесла" и авио-компанија, већ и многе фирме које послују на аеродрому - објашњава Савић. - Када се чека лет неколико сати, неко ће то време искористити да руча, да попије кафу, неко ће спавати, неко ће нешто и купити.. Тиме се отвара простор за нова радна места. "Тесла" је постао регионални аеродром, дестинација за авио-превознике из целог света. Читао сам изјаве једног хрватског аналитичара који каже да су београдски аеродром и наша национална авио-компанија преузели примат у региону и да је увелико надмашена Хрватска, која је пре десет година била водећа. То доказује и да је преузимање власништва над "Ер Србијом", такође био добар потез. Нама је "Етихад" учинио услугу када је купио ЈАТ, коме тада ни Свети Петар није могао да помогне.

Колико се Аеродром "Никола Тесла" променио у протеклих 12 година најбоље показују бројке. Тако се број путника скоро удвостручио од 2013. године, када је са 3,54 милиона порастао на 6,16 милиона путника у 2019. години.Количина превезеног терета у 2013. години износила је 8.705 тона, док је тај број у 2019. години био 21.428 тона. Корона је 2020. десетковала све привредне гране, а посебно је ударила на саобраћај. Тако је те године број путника од 1,90 милиона био за 70 одсто мањи него 2019. године. У 2021. се полако мења ситуација и аеродром у Београду је услужио 3,28 милиона људи, а 2022. тај број расте на 5,6 милиона. Велики помак је забележен 2023. године, када је регистровано 7,95 милиона путника, што је за 42 одсто више него годину пре, односно за готово 30 одсто више него 2019. Рекорд је оборен и лане када је "Тесла" дочекао и испратио око 8,4 милиона путника. Циљ који је зацртао "Ванси" је да до краја концесионог периода опслужи 15 милиона путника годишње.

Нови торањ од 7.000 квадрата

ПОСЛЕ 60 година аеродром "Никола Тесла" и Контрола летења Србије и Црне Горе СМАТСА добили су нови контролни торањ укупне површине 7.000 квадрата, висине 75 метара са 120 метара квадратних оперативне сале опремљене најмодернијом опремом.
Вредност инвестиција у грађевинском делу износила је 18,8 милиона евра, а вредност уграђене најмодерније опреме је око пет милиона евра. Нови торањ један је од највећих у Европи и представља понос не само Контроле летења и ваздушног сектора, већ и Србије, као и Црне Горе пошто је СМАТСА заједничка институција две државе.

У априлу 2023. године отворен је новоизграђени део централне зграде терминала, површине веће од 11.000 квадратних метара, који је повезан са осталим деловима терминала. Новоизграђени део терминала унапредио је процес прихвата и отпреме путника и побољшао корисничко искуство у погледу величине и удобности простора.

- Верујем да смо на добром путу и да смо већ сада лидери у региону - рекао је тада Франсоа Беризо, директор аеродрома.

Терминал Ц сада има 19 излаза, централизовану безбедносну контролу, чекаоницу у концепту отвореног простора, а први пут аеродром има и хоризонталне покретне траке за лакше кретање путника. Нови простор дизајниран је у складу са стандардима компаније "Ванси". Велика стаклена фасада са називом аеродрома и традиционалним мотивима пиротског ћилима одраз је концепта sense of place компаније "Ванси", који кроз посебан дизајн преноси специфичну локалну атмосферу. 

Позитиван утицај на искуство путника препознат је и од представника авио-индустрије, па је тако београдски аеродром 2023. године проглашен за један од најбољих у Европи у конкуренцији аеродрома исте величине, као и за најпријатнији, односно аеродром са најпосвећенијем особљем према стандардима Међународне организације аеродрома - Airport Council International.

У јуну 2023. године отворена је нова, уметнута писта, која је одиграла кључну улогу током трајања радова на главној писти, омогућивши непрекидно одвијање саобраћаја и осигурање континуитета услуге путницима и авио-компанијама на београдском аеродрому.
После комплетне обнове у новембру прошле године пуштена је у употребу главна полетно-слетна стаза на аеродрому по најсавременијим стандардима. Обезбеђен је прихват и отпрема свих категорија ваздухоплова, а опремљена је и системом за слетање у условима смањене видљивости. Након више од шест деценија, главна писта је добила нову димензију техничке оспособљености, оперативне поузданости и безбедности и на овај начин допринела је повећању оперативних капацитета аеродрома. Уметнута полетно-слетна стаза остала је у употреби као паралелна рулна стаза или алтернативна полетно-слетна стаза за потребе ванредног или планираног затварања главне писте. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ПОСЛАО САМ ИХ НА НАЈМАСНИЈЕ ЋЕВАПЕ, ТЕЖЕ ЋЕ ТРЧАТИ: Шоштарић дао занимљиву изјаву пред меч са Мађарима