СРПСКИ ОКЛОП ДОБИО НОВО БОРБЕНО ВОЗИЛО ПЕШАДИЈЕ: Наследник чувеног југословенског БВП М-80 (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

24. 11. 2023. у 08:15

БОРБЕНО возило пешадије М-80 (М-80А) је једно од најпознатијих оклопних возила дизајнирано и произвођено у СФРЈ, које се и даље налази у оперативној употреби Војске Републике Србије.

СРПСКИ ОКЛОП ДОБИО НОВО БОРБЕНО ВОЗИЛО ПЕШАДИЈЕ: Наследник чувеног југословенског БВП М-80 (ВИДЕО)

Фото: Министарство одбране

Реч је о платформи представљеној 1975. године, чији су први примерци уведени у јединице тадашње ЈНА почетком осамдесетих година. До данас БВП М-80, са свим варијантама и модификацијама међу којима доминира М80А, остало је најзаступљеније возило ове врсте у српској војсци, те је и данас у активној употреби преко 300, док је у резерви око 200 комада.

Будући да се ради о гусеничару старом скоро 50 година, било је неизбежно покренути процес модернизације како би се ови оклопњаци оспособили за услове и потенцијалне изазове савременог ратовања. То је довело до најновијих варијанти под ознакама М-80АБ1 и М-80АБ2, са којима је јавност први пут имала прилику да се упозна на прослави Дана ослобођења Новог Сада 2016. године, односно за време међунардног сајма наоружања и војне опреме "Партнер 2023" када је у питању потоња верзија.

Важно је напоменути да идеја о модернизовању ових оклопњака није нова, већ датира из деведесетих, као и да је до 2004. године направљено неколико модификација са повећаном ватреном моћи попут М-80А1, М-80А/М-98 и М-80АК/М-98А. Интересантно је да су тада примењена решења у домену наоружања, у доброј мери присутна и код најновијих варијанти АБ1 и АБ2.

Примарни циљ модернизације БВП јесте унапређење способности механизованих јединица да прате тенкове М-84 у наступању, притом уништавајући лака оклопна возила, борбена возила пешадије, оклопне транспортере и друга средства ратне технике непријатеља, дању и ноћу, по најсуровијем терену. Једна од битних новина код нових М-80 је могућност дејства по споролетећим циљевима у ваздуху на малим висинама.

СТАРИ ДИЗАЈН И ПОБОЉШАНА ЕРГОНОМИЈА

Спољашњи изглед возила остао је готово непромењен (уколико не рачунамо нову куполу и даљински управљану борбену станицу (ДУБС) о којима ће бити више речи касније), а слична је и ситуација са унутрашњим распоредом. Тако се возач налази у предњем делу трупа са леве, а мотор са десне стране, командир је смештен иза возача, купола са нишанџијом или ДУБС су у средини, док је одељак за транспорт трупа у задњем делу возила.

Поред стандардне трочлане посаде, као и код претходних верзија у М-80АБ1/АБ2 могуће је сместити још седморо оперативаца, а једна од разлика између ове две варијанте огледа се у задњим вратима за искрцавање и укрцавање. Наиме, верзија АБ2 приказана током овогодишњег "Партнера" добила је нова врата са хидрауличном рампом за спуштање и подизање, док су примерци АБ1 задржали двоје механичких врата.

Фото: Министарство одбране

Иако се у савремено доба преферира хидраулична рампа због бржег уласка и изласка из возила, искуства западних оклопњака из СВО са сличним механизмом су показала да услед оштећења електронске опреме врло лако долази до њиховог заглављивања. Стога посада може остати заробљена или бити принуђена да напушта возило кроз кровне отворе, што захтева много више времена и доводи до потенцијалних губитака у људству узрокованих противничком ватром.

Велика пажња посвећена је комфору посаде, због чега нове варијанте БВП карактерише побољшана ергономија и удобност приликом обављања задатака, а уграђена су и нова седишта. Димензије су такође остале готово непромењене па је тако дужина 6,42 м, ширина 2,90 м, висина 2,20 м, али је тежина због додатне опреме, оклопа и наоружања са 13,8 повећана на 17,5 тона.

 

УНАПРЕЂЕН ПОГОН, ПИТАЊЕ МОБИЛНОСТИ И ПЛОВНОСТИ

Повећање тежине возила довело је и до измена у сегменту погона, а резултат тога је уградња новог мотора јачине 370 кс са аутоматским мењачем, за разлику од старијих модела јачине 315-320 кс са мануелним мењачем. Тренутно нема довољно информација да ли су одређене промене учињене и на ходном делу, тј. гусеницама и систему вешања, али се без дилеме може рећи да ће такве модификације бити неопходне какао би се задржала покретљивост и способност маневрсиања по суровом терену.

Услед уградње јачег мотора, делује да је упркос већој тежини задржана максимална брзина од око 60 км/х као и мобилност, па се нове варијанте М-80 могу кретати по нагибу од 66%, бочном нагибу од 55% и савлађивати вертикалне препреке висине до 0,8 м, као и ровове ширине до 2,4 м. Што се тиче водених препрека, БВП М-80 је добро познат као возило са амфибијским способностима, а кретање под водом вршило се уз помоћ лопатица на гусеницама које су у доњој трајекторији захватале воду и правиле потисак.

Како не би дошло до контраефекта узрокованог захватањем воде лопатицама у горњој трајекторији, старије верзије М-80 опремљене су браником који би спречавао потисак у супротном смеру. Међутим, уградња додатног оклопа на М-80АБ1/АБ2 довела је до уклањања тих браника, тачније на приказаним примерцима ове компоненте нису биле присутне. Потенцијални недостатак пловности могао би се превазићи и уградњом турбине за подводно кретање, односно пловидбу, како нови М-80 не би изгубио старе квалитете.

Фото Војска Србије

ЈАЧИ ОКЛОП И ВЕЋИ НИВО ЗАШТИТЕ

Главна слабост борбеног возила пешадије М-80 јесте релативно низак ниво заштите, будући да је основни оклоп био отпоран на дејство пешадијског наоружања, тј. муницију у калибру 7,62 мм. Стога је једна од кључних модификација на модернизованим верзијама уградња додатног оклопа у виду плоча од композитних материјала, чиме је према декларативним подацима обезбеђен висок степен балистичке заштите и то ниво 6 у чеоном делу, ниво 4 на боковима и ниво 3 на задњој страни, по стандарду СТАНАГ 4569.

То би значило да је оклоп у предњем делу М-80АБ1/АБ2 отпоран на дејство топова у калибру 30 мм, док у бочном и задњем делу може издржати поготке из оружја у калибру 14,5 мм, односно 7,62х51 мм.

Фото Војска Србије

Наравно, остаје да се прокламоване карактеристике провере у испитивањима, како би се са сигурношћу потврдили наведени подаци. Процењује се да би чеони део оклопа могао издржати и први удар из нешто мањих ручних ракетних бацача попут зоље и осе, као и из ручних бацача граната.

Још једна новина у овом сегменту огледа се у уклањању шест бочних пушкарница (по три са сваке стране) за дејство личним наоружањем из трупног одељка. Додатно, постоји опција прекривања возила мултиспектралним камфулажним прекривачем М-21А за смањивање радарског и термалног одраза возила, а ради повећања ситуационе свести чланова посаде нове варијанте возила опремљене су осматрачким камерама и справама за командира и возача које покривају видокруг од 360 степени.

Фото Војска Србије

Као и старије верзије, и М-80АБ1/АБ2 имају комплет АБХО (атомско-хемијско-биолошка одбрана). Једини недостатак у домену заштите јесте непостојање система активне заштите, тачније уређаја за ометање ласера нишанских справа непријатељских возила, детекцију ласерског зрачења, окретање куполе у правцу из ког сноп долази и сигнализирање да је возило обележено ласером; као и посебних система за физичко пресретање надолазећих пројектила, тачније „hard-kill“ система активне заштите. Искорак у овом смеру направљен је уградњом бацача димних граната у калибру 82 мм, које служе за стварање завесе и сакривање возила.

 

НОВА КУПОЛА И ДАЉИНСКИ УПРАВЉАНА БОРБЕНА СТАНИЦА

Поред значајног унапређења степена заштите, на новим верзијама БВП повећана је и ватрена моћ уградњом нове куполе, односно ДУБС. Наиме, посетиоци овогодишњег сајма "Партнер" имали су прилику да виде два примерка модернизованих М-80, од којих је један имао класичну куполу, а други даљински управљану борбену станицу.

Оба оклопњака су знатно боље наоружана него раније верзије, па се тако у њиховим арсеналима могу пронаћи: "Заставин" аутоматски топ калибра 30 мм са двоструким храњењем, затим лансери модернизованих противоклопних вођених ракета "маљутка" са тандем-кумулативном и термобаричном бојевом главом домета до пет километара, спрегнути митраљез М-86 у калибру 7,62х54 мм са регулатором паљбе и аутоматски бацач граната у калибру 30 мм.

Разлика у избору наоружања, између класичне куполе и ДУБС лежи у томе што је на потоњој задржан стари аутоматски топ М-55 у калибру 20 мм, односно примарно наоружање основне и појединих старијих верзија М-80(А). Такође, у обе варијанте уграђен је јачи електромотор за окретање куполе и ДУБС, као и покретање топа и митраљеза по елевацији, како би се испратило повећање количине и тежине наоружања.

Фото: mod.gov.rs

Осим наведеног, нови БВП М-80АБ1/АБ2 је за разлику од својих претходника опремљен системом управљања ватром (СУВ) са интегрисаним вишеканалним дневним и ноћним (термовизијским) нишанско-осматрачким справама које покривају крајње домете свог расположивог наоружања. Захваљујући савременом СУВ, модернизовани оклопњаци оспособљени су за обављање борбених задатака у свим временским и условима смањене видљивости, дању и ноћу, као и за дејство у покрету.

Фото Танјуг/ВС

Процес модернизације борбених возила пешадије није био лак задатак, али се на основу изнетих података може закључити да су стручњаци са ВТИ успели да пронађу и више него добра решења, у складу са околностима и могућностима које имају. Стога упркос појединим недостацима, односно недовољно разрађеним сегментима, модернизација најзаступљенијег оклопног возила у Војсци Србије представља задовољавајућу, а свакако и економичнију, алтернативу куповини нових платформи стране производње, ради оспособљавања механизованих јединица за услове савременог ратовања.

(рт.рс)

БОНУС ВИДЕО - РУСКА ПАЦИФИЧКА ФЛОТА: Извођење вежбе одбране Северног морског пута

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

РУСИЈА СЛАВИ: Укидају се санкције које су Русе посебно болеле!