"НОВОСТИ" ИСТРАЖУЈУ: Бахатим возачима се одузимају позила после два прекршаја
У ПРВЕ две седмице, од када су ступили на снагу строжи прописи, намењени бахатим возачима који годинама представљају велику опасност и "темпирану бомбу" на српским путевима, није било случајева примене најдрастичније мере - привременог одузимања возила.
Идеја привременог одузимања возила, како истиче за "Новости" начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић, јесте генерална превенција. Сама мера неће погађати просечног учесника у саобраћају, већ само оне најбезобзирније и најопасније. На удару су сви који су у претходне две године најмање два пута правоснажно осуђени за теже прекршаје из области безбедности саобраћаја.
- Овакав учесник показује да је склон рецидивизму извршења најтежег деликта, односно показао је безобзирност према својој, али и према безбедности осталих учесника у саобраћају. Тежи прекршаји су они из казнених одредаба у члановима 329. и 330. Закона о безбедности саобраћаја на путевима (насилничка вожња, најмање тешка алкохолисаност од преко 1,2 промила, одбијање алкотестирања или утврђивања присуства психоактивних супстанци, управљање без возачке дозволе за иједну категорију, прекорачење брзине у насељу за више од 70 километара од дозвољене, прекорачење брзине ван насеља за више од 80 км/ч од дозвољене). Дакле, ова мера се примењује у циљу неопходности заштите опште безбедности у саобраћају - истиче Лакићевић.
Начелник Управе саобраћајне полиције појашњава процедуру:
- Одузимање возила неће бити по првом таквом прекршају. Наиме, процедура је таква да када полицијски службеник заустави возача који је починио неки од тежих прекршаја, прво проверава у евиденцији да ли је раније кажњаван за њих. Чињеница да је неопходан услов да возач има најмање две пресуде за најтеже саобраћајне прекршаје и да се поново јавља као извршилац таквог прекршаја, указује да ће се у највећем броју случајева радити о возачу који је у тренутку контроле већ у статусу несавесног возача, односно тек се тада спроводи поступак привременог одузимања возила, а сама мера је на снази до окончања поступка пред надлежним судом.
У судском поступку ће, када се он оконча, бити одлучено да ли се возило враћа власнику или ће оно бити трајно одузето. Из Управе полиције сматрају да се не очекује велики број случајева примене ове мере. Осим ових најрепресивнијих мера, често се организују и оне превентивне.
- Перманентно предузимамо превентивне мере и активности, јер ми превенцију доживљавамо као основни циљ стратегије МУП, боље је спречити једну саобраћајну незгоду него санкционисати хиљаде возача - напомиње начелник Управе полиције.
- Свакодневно апелујемо у медијима на возаче не би ли их подсетили на важност безбедног понашања. Последња превентивна акција "Вози одморан" је завршена 15. септембра, у оквиру које смо заједно са нашим партнерима на најтранзитнијим тачкама упозоравали возаче на утицај умора на њихову безбедност. С обзиром на то да је септембар месец када су деца циљна група у зонама школа, у току је акција усмерена на најмлађе "Заједно и безбедно кроз детињство", у оквиру које едукујемо децу и настојимо да подигнемо свест код најмлађих.
Електрични тротинети већ деценију "тутње" широм наше земље, али их тек нови закон дефинише и препознаје. У овим последњим изменама од 15. септембра, они се воде као лака електрична возила. Делује да су постали неминовни учесници саобраћаја, посебно у највећим градовима у Србији.
- По питању лаких електричних возила, сагледали смо чињеницу да је њихова употреба у порасту - истиче Лакићевић.
- Изменама смо одговорили на потребе корисника ових возила како би, најпре, побољшали њихову, али и безбедност осталих учесника у саобраћају. Лако електрично возило је оно са најмање два точка, механичким управљачем, без места за седење, чија трајна номинална снага електромотора није већа од 0,6 kW, а конструктивна брзина не прелази 25 километара на час и чија маса не прелази 35 килограма. Такође, прописане су и површине по којима им је кретање дозвољено. Возач тротинета обавезан је да користи бициклистичку стазу, пешачко-бициклистичку стазу или бициклистичку траку.
Уколико не постоји могућност кретања том инфраструктуром, може се кретати коловозом на путу на коме је брзина кретања ограничена на највише 30 км/ч, а старији од 18 година могу се кретати путем где је ограничење највише 50 км/ч. Сви морају носити светлоодбојни прслук без обзира на доба дана, када се крећу коловозом и бициклистичком траком.
Изменама Закона о саобраћају спуштена је и старосна граница за добијање веома важних дозвола за камионе и аутобусе. Према "новопеченим" прописима, за волан камиона већ се може сести са 18 година, а аутобуса са 21, што је условљено потребама нашег друштва и привреде.
- Законски услов за стицање Ц и ЦЕ категорије је 21 година - напомиње начелник.
- Постоји изузетак, односно пропис по коме је тај старосни услов ублажен за ученике који се школују за возаче возила на 18 година, односно за оне који то планирају као будућу професију.
Међутим, у пракси то није било до краја изводљиво. На овим одредбама закона дозвољено је свршеним ученицима средње стручне школе да категорију ЦЕ стекну са 18 година, након што су завршили стручну школу.
Ублажен је старосни услов за управљање комерцијалним возилима (Ц, ЦЕ, Д1, Д, Д1Е и ДЕ). Старосни услов није мењан, па ће и даље бити 21 година за категорије Ц, ЦЕ, Д1 и Д1Е, односно 24 за категорије Д и ДЕ. Међутим, због све веће потражње за возачима теретњака, дат је изузетак на основу кога би старосни услов био ублажен. Према Изменама он се за категорије Ц, ЦЕ, Д1 и Д1Е може спустити на 18 година, а за категорије Д и ДЕ на 21 годину, уз услов претходног стицања сертификата о професионалној компетенцији.
Важећим законом је прописано издавање пробне возачке дозволе возачу који први пут положи возачки испит за управљање моторним возилима категорија А1, А2, А, Б1 и Б. То је практично значило да неко ко је положио рецимо за Б категорију и у складу са тим прошао такозвани пробни возачки стаж, у случају да положи за А категорију морао је поново да пролази пробни возачки стаж. Предлогом се ова аномалија исправља на начин да ће возачима који први пут положе испит за управљање возилом категорије А1, А2 или А бити издата тзв. пуна возачка дозвола (односно, неће им поново бити издата пробна возачка дозвола), уколико већ поседују возачку дозволу категорије АМ и Б.
Још једна примена, односно новина јесте да саобраћајни полицајци и пресретачи на униформама имају камере. Тиме се обезбеђује правичност поступања припадника МУП, односно заштитаправа грађана над којима се спроводи интервенција.
- Камере снимају све интервенције полицијских службеника, а они су дужни да укључе камеру приликом сваке примене полицијског овлашћења или примене мере и радње - каже за наш лист Лакићевић.
- Грађани не могу да захтевају да не буду снимани, али, са друге стране, њихова документа не смеју да буду снимана. Камере у првој фази пројекта користе припадници Управе саобраћајне полиције, односно и пресретачи као и полицијски службеници који са њима раде на целој територији државе. Користиће их и полицијски службеници који раде у Саобраћајној полицијској испостави Београд ауто-пут за државне путеве првог А реда, који покривају прилазне правце ка Београду. Оно што је такође јако битно је да је полицијски службеник дужан да упозори грађанина, односно учесника у контроли, да се интервенција снима.
Не треба регистровати тротинет
ВОЗАЧИ тротинета, поред прслука, на глави морају имати закопчану заштитну кацигу.
Карактеристике те кациге ће бити прописане подзаконским актом. Такође, није прописано да се обавља регистрација тротинета, већ обавеза возача да у саобраћају на путу сме да управља лаким електричним возилом уколико је на њему постављена налепница коју издаје Агенција за безбедност саобраћаја. Из садржаја налепнице ће моћи да се утврди да ли конкретно возило спада у лако, односно она којима је дозвољено учешће у саобраћају.
Картонска возила као "страшила"
УПРАВА полиције у наредном периоду планира постављање картонских возила, односно реплика на најкритичнијим путним правцима, како би возачи успорили.
- Овај пројекат је у плану реализације, само присуство полиције на путу утиче на смиривање саобраћаја - рекао је Лакићевић.
- Наравно, ми не можемо бити на свим местима где бисмо хтели, али идеја је да постављањем ових макета, на местима за која проценимо да су сврсисходна, утичемо на возаче, подсетимо их да је поштовање прописа.
Макете полицијских возила су се показале као ефикасно средство у многим земљама у региону.
Чак 800.000 разних прекршаја
ОД почетка године, припадници Управе саобраћајне полиције су процесуирали преко 800.000 учесника у саобраћају за разне прекршаје! Низ превентивних, али и репресивних акција, знатно је утицао да стање безбедности буде на завидном нивоу тако да је до 27. септембра било 69 погинулих мање него у истом периоду прошле године што је смањење за 17 одсто. Када је у питању број повређених, од почетка године у незгодама је озлеђено скоро 2.300 лица мање него у истом периоду прошле године.
(МАПА) ОВОГ ДАТУМА СТИЖЕ ПРАВА ЗИМА И НАЈХЛАДНИЈИ ПЕРИОД! Иван Ристић за "Новости" открива: Биће још снега, долази хладан арктички ваздух
ЦЕЛА Србија окована је снегом, а метеоролог Иван Ристић за "Новости" каже да нас тек очекује права зима.
24. 12. 2024. у 14:46
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
СТИЖЕ ПОЛИТИЧКИ ПОТРЕС? Ево ко води у анкетама за новог немачког канцелара
АЛИС Вајдел, лидерка десничарске странке Алтернатива за Немачку (АфД), према последњим анкетама, преузела је вођство испред Фридриха Мерца, лидера Хришћанско-демократске уније (ЦДУ).
24. 12. 2024. у 12:17
Коментари (0)