ШТРАУС ЗА ОБРЕНОВИЋА НАПИСАО КАДРИЛ: Ово дело, по наруџбини кнеза Милоша, изведено на Светосавском балу
ПОВРШНИ познаваоци наше музичке традиције са дозом скепсе лане су пропратили вест да су за новоизграђену Музичко-балетску школу "Исидор Бајић", под чијим кровом је Нови Сад добио и прву концертну дворану, купљена 44 нова најсавременија клавира.
А, Српска Атина је и у прошлим вековима, на симболичан начин, била престоница овог инструмента.
Потврђује то и Дејан Томић, некадашњи музички уредник Радио Новог Сада и писац више од 20 књига о нашем музичком благу. У најновијој књизи "Војводина стара и композиције за клавир европских композитора" (у едицији ИК "Прометеј") истраживачким радом први пут сабран је нотни материјал 16 дела дела која су европски аутори - Штраус Млађи, Морфидис Нисис, Бајер, Толингер, Дубек и други, компоновали инспирисани традицијом наших предака - за клавир. Занимљиво је да је Јан Кадави 1844. за клавир компоновао једно старо српско коло.
Српски народ у Великој сеоби 1690. године у Панонску низију донео је и своју музичку заоставштину извођену на гуслама, гајдама, фрулама, тамбурама, зурлама и даирама.
Доцније, током 19. века, у европској музици усавршавани су инструменти са диркама и они су својом атрактивношћу очарали и Србе у Панонској равници. Тада се одомаћује и нова реч "клавир".
Прве композиције из Томићевог "албума" настале су у време великих револуција и националних препорода који су 1830. и 1848. потресали европски континент. Цела Европа учествовала је и у покушајима разрешења "источног питања", а у тој европској заједници народа дизали су главу и Срби из Хабзбуршке империје осокољени извојеваним успехом сународника са друге стране Саве и Дунава, који су остваривали национално ослобођење од Отоманске империје, на шта се са симпатијама гледало у целој Европи.
- Александар Морфидис Нисис (1803-1878), наставник клавира, хоровођа, композитор и покретач музичког живота у Новом Саду први је 1841. године љубитељима музике из редова српског грађанства пружио прилику да кућну музичку библиотеку обогате валцерима под насловом "Поздрави сербским девама", првим клавирским делом насталим у њиховој средини - открива Томић.
У нотном облику, то музичко дело могло се набавити у новосадској књигопродавници Петра И. Стојановића, у Бечу код Хаслингера, у Београду код Григорија Возаревића, у Лајпцигу код Рудолфа Хартмана, у Пешти код Карла Гајбела, у Прагу код Кромбергера, у Загребу код "Супана и сина", a у Темишвару код Јосифа Вајхсла.
Ни Јохан Штраус Млађи (1825 - 1899) није одолео мотивима српских песама, игара, поскочица, а о томе сведочи запис Ане Добрић Поповић, објављен 1910. у Српском великом илустрованом календару у Новом Саду. Штраус је користио записе песама: "Седи Мара крај бунара", "На левој страни крај срца", "Шет`о сам се горе доле", "Сећаш ли се оног сата", "Лепа Маца цвеће брала" и "Мајка Мару оп, оп, оп". Подстакнут овим Штраусовим обрадама, кнез Милош Обреновић наручио је од овог бечког композитора кадрил који је изведен на Светосавском балу.
У предговору Томићевој књизи, Душан Михалек, врсни музиколог пореклом из Новог Сада, који последњих деценија живи у Јерусалиму, истиче да у време кад је тонско записивање музике било још научна фантазија и далека будућност, европски композитори су долазили до српских народних песама искључиво усменим путем.
- Записивали су их музичари који су долазили међу Србе и подучавали их европској музичкој пракси. Међу Србима и другим народима Панонске низије појављују се клавирски педагози, пијанисти, продавнице инструмената, продавци нота, домаћи издавачи, албуми нота, повези, дистрибутери, клавирштимери, дирке од слоноваче и ебоновине - наводи Михалек.
Било је то време кућног салонског музицирања, балова и прослава које су убрзо изнедриле и јавне концерте и изградњу првих концертних дворана у којима је клавир постао статусни симбол грађанске класе. Срби Војводине старе уткали су део свог музичког блага у миље европске музичке културе.
ОПЕВАНЕ ДАМЕ ИЗ СОМБОРА
НЕ САМО музика, већ и лепота Српкиња очаравала је европске композиторе. Композиције су посветили четирима Сомборкама "србским лепотицама от млади Србаљ" - Јелени Дадић, Антонели Ружић, као и кћеркама чувеног просветитеља Николе Вукићевоћа - Вери и Сиди. Вера је доцније постала мајка славног сликара Милана Коњовића.
Препоручујемо
ТРАМП ЗАПАЛИО СВЕТ ИЗЈАВОМ: Не могу да искључим могућност употребе војне силе!
НОВОИЗАБРАНИ председник САД Доналд Трамп изјавио је данас да не може да искључи могућност употребе војне силе или економске принуде, укључујући повећање царина, када је у питању преузимање контроле над Гренландом и Панамским каналом.
07. 01. 2025. у 18:50
"ОСВЕТА МАЂАРСКОЈ ЗБОГ ПОДРШКЕ ДОНАЛДУ ТРАМПУ" Сијарто оштро о санкцијама САД-а Орбановом шефу кабинета
МИНИСТАР спољних послова Мађарске Петер Сијарто данас је критиковао одлуку Вашингтона да уведе санкције шефу кабинета мађарског премијера Виктора Орбана, Анталу Рогану, због сумње да је умешан у корупцију у Мађарској.
07. 01. 2025. у 18:12
НИЈЕ НИ СЛУТИО ТРАГИЧНУ ВЕСТ: Мемедовић поделио слику са Милорадом дан пре његове смрти (ФОТО)
МИЛИНКОВИЋ је отишао у цркву на литургију где му је изненада позлило.
07. 01. 2025. у 13:21
Коментари (0)