ФЕЉТОН - ТКАЊЕ МРЕЖЕ СТРАДАЊА БРОЗОВОГ ЛИЧНОГ ВОЗАЧА: Адвокат Љуба Крстајић први је указао на нестајања неких људи из Титовог окружења

КOME је из најужег круга људи око Тита сметао Никица Прља и "наместио целу игру" због које је Ранковић одлучио да га "склони" из Возног парка на Белом двору и зашто маршал, када су кренуле разноразне интриге једноставно није рекао: "Ја свог возача и ратног друга не дам да оде од мене" - питања су на која ни прва Брозова домаћица, Мила Крстајић - Прља, никако није могла да пронађе одговор.

ФЕЉТОН - ТКАЊЕ МРЕЖЕ СТРАДАЊА БРОЗОВОГ ЛИЧНОГ ВОЗАЧА: Адвокат Љуба Крстајић први је указао на нестајања неких људи из Титовог окружења

Генерал Милан Жежељ, командант Гарде, Фото Википедија

"Стари је ћутао и то ме је највише изненадило. Уосталом, Тито више није ни имао разлога да реагује друкчије јер му је Никица у међувремену већ обезбедио двојицу добрих шофера - Марка Агбабу и Ивана Кужника. Стари је сада могао и без Никице. А док није могао, мој Никица никада није имао ни сат времена за одмор. Дође кући да се окупа и, још док такорећи није ни ушао у купатило, а они га већ зову... Одмах скида сапуницу са лица, па трчи, горе на двор..."

Двојица нових Брозових возача - Кужник и Агбаба - "били су дечкићи" када су дошли у војску.

"Никица их је на Белом двору издвојио од других њихових вршњака који су били у Гарди, учио их послу, помагао их, баш као што је то чинио и са својом рођеном децом. Кужник је долазио код нас више него било где, а волео га је баш као и двојицу наших синова. Али, ето шта су људи. Забораве... Никада ми се није јавио, нити дошао да ме посети. То страшно боли, поготово кад се човек разочара..."

ИСТИНУ о догађајима који су претходили суициду Брозовог ратног и послератног личног возача, као и њено саопштавање јавности, затражио је од "свих државних и правосудних органа", најпре Милин рођени брат, земунски адвокат Љуба Крстајић, који у подужем писму смело и аргументовано указује на "савршену организацију нестајања појединих људи из Титовог окружења".

"Утврђивање и објављивање истине о смрти Титовог возача има општи значај јер на еклатантан начин указује на наказност владавине засноване на једноумљу и то - полицијски строго контролисаном. Овај случај указује да је у тој власти било могуће убити активног борца за њено стварање и њој најоданијег међу оданим грађанима а да његове убице могу бити сигурне да им се ништа непријатно, односно, непријатније од евентуалног прекора, не може десити иако је целокупна јавност, од обичног радозналца до шефа државе и владајуће партије, знала за подмуклост извршеног злочина..."

"Мрежа страдања" Никице Прље, према Крстајићевим "писменим сазнањима" почела је да се плете 1950. године, одмах по "маршаловом повратку са одмора на Брионима", када је Прља установио да је за време његовог одсуства потрошено 2,5 тоне бензина, а од тога за "потребе друга маршала" свега 750 литара. О овоме је одмах разговарао са својим главним старешином, генералом Миланом Жежељом, командантом свих гардијских јединица.

Обојица су се тада сложили о неопходности "увођења више реда о употреби моторних возила, посебно возила специјалне намене", заправо, о "сређивању стања у возном парку."

У супротном, уколико би стање остало непромењено, Прља не би могао да сноси одговорност за сигурност и безбедност маршала у возилима у којима га буде возио.

"Међутим, уместо обећане помоћи" - каже адвокат Крстајић у писму "државним и правосудним органима" - Прља добија акт следеће садржине:

"Команданту возног парка и радионице - У вези Вашег више пута траженог превођења у резерву поднесите молбу за превођење у резерву и таксирајте прописно и то одмах."

НАЈВАЖНИЈЕ делове писма адвоката Љубе Крстајића аутор фељтона прочитао је команданту Брозове Гарде, а на магнетофонској траци забележен је, поред осталог, и овај коментар генерала Жежеља:

"...Возни парк је потпадао под Команду објеката чији је командант био Раде Ристановић.

Никица је руководио моторизацијом и механизацијом Возног парка, а нарочито је био задужен за возила која припадају Маршалату. Што се тиче оних 2,5 тоне бензина, вероватно је трошен ко је и како хтео. Више пута сам позивао Прљу и команданта Ристановића указујући им на ту појаву и сугерисао да се не сме расипнички трошити и одступати од уобичајених норми које су важиле за читаву ЈНА. А што се тиче сигурности и безбедности друга Тита, то није долазило у питање. Безбедност у возилима била је техничке природе и постепеним замењивањем старих и набављања нових возила. Тада су углавном набављана америчка возила - `шевролети', 'бјуици'... - а набављао их је Никица Прља. Пошто је он био некако интимнији са Титом него Раде Ристановић, његова жеља је била да он буде директно одговоран Титу или мени, а не Ристановићу..."

НЕРАСПОЛОЖЕЊЕ Никице Прље било је толико видљиво и упечатљиво да је генерал Жежељ, забринут за углед и морал својих јединица под чију команду је потпадао и Возни парк којим је руководио Прља, позвао на разговор овог Брозовог возача.

- Рекао сам му да исприча све шта има у вези његовог нерасположења које је и те како утицало на понашање и морал осталих људи на Белом двору.

- Желим да будем премештен из ове средине, да будем демобилисан, јер ми је свега доста! - одмах је плануо Прља.

- Пре свега, друг Бранко Вученић (један од секретара у Брозовом цивилном кабинету) има према мени неправилан однос јер без мога знања наређује употребу аутомобила из Возног парка за који сам и морално и материјално одговоран.

- Да ли је то једини разлог због којег тражиш премештај? - уследило је ново питање.

- Некада сам много боље живео него сада, али за мене ће, где год дођем, увек имати хлеба - одговорио је Прља и наставио: - У Титовом кабинету и у кухињи - сви су подлаци. Доктор Ђани и Вученић предњаче у неправилностима, а и Јованка (Будисављевић, Броз) је почела да се меша у распоређивање возила. Каже: "За мене мораш увек имати аутомобил на располагању, а за друге не треба да тражиш". Бранко Вученић пак бесправно узима "форд" и од стана довози жену у канцеларију и обратно. Осим тога, Вученић без мог знања именује шофере и упућује их за Љубљану и друга места у Словенији да раз(возе) госте иако не познају путеве. Тамо лутају и беспотребно троше бензин па се маршал и због тога љути.

НИКИЦА Прља се затим пожалио Титовом команданту Гарде да "особље чамца 'Звјезда', којим се често вози Јованка Будисављевић, добија храну из маршалове кухиње а да његови шофери не добијају ништа".

- Ово је Јованка уредила, то поуздано знам. Изгубио сам сваку перспективу на садашњој дужности и нико ме не може убедити да се садашња ситуација може поправити. Да нисам где јесам, овде уз маршала, нико не би могао да ме обавеже да овде останем!

Наредног дана, 19. августа 1950, Жежељ је заказао састанак са двојицом блиских Брозових "службеника" - Вученићем и Прљом - по питању "неправилних односа између њих двојице." Разговор у "шест очију", међутим, није никоме донео бољитак јер је свако остао при свом ставу:

Прља је и даље инсистирао да буде демобилисан пошто никако није могао да нађе заједнички језик са Вученићем, а Брозов секретар је чак инсистирао да "читав случај испита партијска комисија!"

РАСИПНИЧКО ПОНАШАЊЕ

ПРЕМА белешкама Титовог команданта Гарде од 18. и 19. августа 1950. године, Прља је био веома разочаран и забринут што сада, после ослобођења земље, "поједини другови и другарице својим недоличним и расипничким понашањем руше идеале за које су се борили у рату и за које су многи млади другови и другарице положили своје животе на олтар отаџбине".

СУТРА: НЕРАЗЈАШЊЕН ПУЦАЊ У САМОЈ ЗГРАДИ УДБЕ

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

ДА СЕ ЗНА КО ЈЕ ШАМПИОН: Ново злато за Дамира Микеца