ФЕЉТОН - ИЗДАВАЧИ ОБЛИКУЈУ КЊИЖЕВНУ СУДБИНУ: "Ти си моја ћерка" значило је "ти то можеш"

Пише: Ана Ћосић ВУКИЋ

05. 06. 2023. у 18:00

СА ПРОТИЦАЊЕМ времена мењао се и наш однос оца и ћерке, обогаћивала се и разуђивала и наша сарадња.

ФЕЉТОН - ИЗДАВАЧИ ОБЛИКУЈУ  КЊИЖЕВНУ СУДБИНУ: Ти си моја ћерка значило је ти то можеш

Фото: Породични арахив Ане Ћосић Вукић

Познавајући оца умела сам да га подстакнем на књижевни рад онда када би завршио неки посао. Нерад је тешко подносио и ја сам му предлагала како да испуни ту за њега мучну животну празнину. Наговорила сам га да допуњава записе о пријатељима и пише нове портрете и, што је мени било најзначајније, да напише другу књигу романа „Време власти“ и оконча сагу породице Катић на крају 20. века. Тако се Ћосићево време романа и Личне историје једног доба окончало и романима и дневницима. Последњи стваралачки период великог романсијера доминантно су испуниле краће књижевне форме – записи и портрети.

Та чињеница поставила ми је питање да ли је таква књижевна еволуција Добрице Ћосића порекла истинитост наслова замишљене књиге наших разговора? Одговор није једноставан. Све књиге које је објавио у у 21. веку – оне које нису имале форму романа, потврђују уверење да јe ДобрицаЋосић у књигама личне историје његовог доба исписивао и роман о свом добу, а у портретима својих пријатеља, на својеврстан и јединствен начин приповедао властиту биографију. У контексту таквог увида, он је аутентичним поступком својственом романсијеру у тим „нероманима“ размицао границе малих прозних форми –  записа и потрета.

Данас би се обрадовао оваквом мом размишљању и рекао да је наслов „Живот за роман" оправдан. Ипак, одлуку о наслову донећу на крају, на основу утиска целине у њеном коначном облику и значењу.
***
САДА када без оца читам текстове наших разговора схватам да им недостаје много шта, а можда и неки садржај тзв. накнадне свести. Немам с ким да се консултујем.
Имам дилему да ли да уопште исказујем накнадну свест или да неутрално следим неки формални принцип сређивања грађе. Наравно, покушала сам да прибегнем „формалном“ поступку и распоредим грађу разговора по темама. Међутим, целина значења није се успостављала –  како је мој отац волео да каже. Моја питања оцу постајала су ми све мање аутентична и убедљива. У коначном смислу – губила су боју. [...] У досадашњим „интервјуима“ њиховим ауторима је од самог дела била важнија личност писца. И ја сам од првог питања знала да ће у будућем тексту бити значајнији одговор и нисам имала задатак да питање буде „ексклузивно“. [...] Време – више од две деценије које ме дели од времена нашег „разговора“ поставља ми и нове задатке, пре свега указује на „темпоралност“ сваког нашег исказа о којој ми је мој отац често говорио.

Књига у „У туђем веку II“ није била Ћосићева литерарна амбиција, био је то његов радни задатак и поклон српској књижевности, јер је имао свест о јединствености таквог бележења

Немогуће је да избегнем себи тешко питање да ли да се уопште вратим том тексту, дам му неки облик и објавим? Наравно, могу да одустанем. Склоним фасцикле, средим фајлове у компјутеру, ставим ознаку „недовршен рукопис“. То Добрицу Ћосића не би љутило. Међутим, да ли њему, ипак, није жао због мог одустајања, иако знам да би разумео, одобрио? И опростио ми, ако ту има шта да се опрости.

[...] Да сам објавила књигу „Живот за роман“ у време док је мој отац-писац био жив, у њему би, сигурна сам, било мање мене.

Не би било ни његове смрти.
***
Тачно после шест месеци од када је умро, једне новембарске вечери 2014, док сам седела и нешто читала, као да ме је он дотакао по рамену и рекао: „Доста си се одмарала“. Устала сам и отишла у фотокопирницу, снимила рукопис на коме је радио последње ноћи свог живота, 18. маја 2014. године. Учинила сам то као ћерка која испуњава захтев оца. Фотокопију рукописа сам прочитала под новим светлом и сместила на полицу поред свог писаћег стола. [...] Тако је почео мој „рад“ у данима у којима није више било мог оца.
Наредних дана почела сам да сређујем, „архивирам“ текстове и рукописе које је писао последњих четрнаест година у њему туђем 21. веку. Сви ти рукописи и куцане верзије били су на полицама око његовог стола, неразбацани и у фасциклама, са насловима текстова у њима. Мој отац није био неуредан. Писаћи сто био му је привидно „раскупусан“, по њему су биле разбацане само ненумерисане странице текста на којем је у том тренутку радио. Док је била жива, рукописе је по годинама и темама архивирала моја мама Божица. Она је у сваком послу била савршена и нисам морала да је проверавам.

ВАЖНЕ ИДЕЈЕ

МОЈ отац за мене данас не може да буде само писац романа, не зато што се бавио политиком и у великом броју својих текстова формулисао идеје важне за југословенско и српско питање, већ пре свега зато што сам с њим активно сарађивала у писању и издавању књига које нису биле романи, него записи и портрети.

[...] Лето сам провела у раду који је био напоран и при којем ме је све време „грицкала“ мисао: не радиш, завараваш саму себе. Јер, као да су ме гледале фасцикле записа „2001–2010“, сређене четири године пре његове смрти. На тим записима је радио без мене, сам, одлазећи код дактилографкиње. Осећао је и разумео мој отпор да заједнички, као што смо до тада радили – „уђемо у рукопис“, разговарамо о њему, „редигујемо“, како је он називао сваки рад на тексту, пре свега на уклањању „вишкова“. Отпор према том припремљеном рукопису је изазивала моја немоћ да се преко текста вратим у године боловања маме, напоре и туговања који су ме у тим годинама сламали. А после његове смрти, месецима сам се приближавала фасциклама са оригиналним рукописом и одустајала све док нисам чула у себи јасне, често понављене речи: „Ти си моја ћерка“.

У нашој комуникацији „ти си моја ћерка“ значило је „ти то можеш“. И чим сам средила архиву, отишла сам у „Лагуну“ и објавила прву књигу из његове књижевне заоставштине којој је он већ био дао и наслов –  „У туђем веку II“.

Одахнула сам. Са том књигом помогла сам му да оствари амбицију објављивања временски најобухватнијег бележења писца о свом добу, чији је временски распон обухватао целих шест деценија. Није то била његова литерарна амбиција, био је то његов радни задатак и поклон српској књижевности, јер је имао свест о јединствености таквог бележења. Била сам задовољна.

Последњи период великог романсијера су испуниле краће
форме – записи и портрети

У месецима који су пролазили радила сам на издавању његових романа које је две деценије потискивало бележење о његовом добу. Читаоци Добрице Ћосића не знају да три деценије, осим Корена који су остали у лектири, све до 2014, која је и година његове смрти, није било реиздања његових романа. Поштоваоци Добрице Ћосића не могу да замисле да је било тешко издати његов роман и да је за његову присутност у књижарама данас заслужан један издавач – Дејан Папић. Та чињеница потврђује да су и издавачи, а не само његов рад и политичке прилике, обликовали (обликују и данас) његову књижевничку и књижевну судбину. Била је, по мом мишљењу, велика грешка романописца да се прерано преда и уступи место својим дневничким белешкама и њиховом приређивању.

[...] Враћам се овом тексту 2022. године са осећањем обавезе према незавршеном послу, подстакнута сећањем да су наши дани у мојој младости и касније, у мојим зрелим годинама, када су моја деца одрасла, мама умрла и нас двоје живели заједно, увек почињали разговором: шта ћеш данас да радиш? Рад је и раније у нашој кући, у којој су се савесно обављали дневни послови, значио учење, читање, размишљање о писању и писање. А у мом детњству мој рад је био само играње коме сам, како ми је причао, била изузетно предана. Пролазећи поред мене, помиловао би ме и рекао: „Радиш, радиш“. У раду је видео и напор и задовољство и успео је да и у мене угради то осећање на најадекватнији начин – поштујући моју игру као рад. Дакле, и данас чујем његово „омиљено“ – мотивационо питање – и са напором покушавам да га испуним. 

СУТРА: СЛУЧАЈ ПОНЕКАД  БИВА ТВОРАЦ ЉУДСКЕ СУДБИНЕ

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

ПОСЛЕДЊА ЖЕЉА БЕКИМА ФЕХМИУА: Само најужа породица је знала за њу - прекршили су закон да би је испунили