УБРЗАНО ПРОПАДАЊЕ УЛИЦА И ТРОТОАРА ДОВОДИ У СУМЊУ ПОШТОВАЊЕ СТАНДАРДА И ПРОЦЕДУРЕ РАДОВА: Најважнији материјал и временски услови

Ш.Маровић

20. 02. 2024. у 16:45

НЕДАВНО препакивање коцака у Васиној улици испред Народног позоришта, кад су због пропадања замењене асфалтом, поново је довело у питање исплативост, квалитет уградње и дуготрајност радова на престоничким улицама. Брзо пропадање градских саобраћајница и тротоара приметно је на такозваном зеленом булевару, Палмотићевој, Савском кеју код Бетон хале, а нараво и у Кнез Михаиловој улици. Како за "Новости" објашњава шеф Катедре за путеве, железнице и аеродроме на Грађевинском факултету у Београду професор др Горан Младеновић, примарни разлог овако наглог пропадања јесте неадекватна контрола квалитета уграђених материјала, као и изведених слојева подлоге.

УБРЗАНО ПРОПАДАЊЕ УЛИЦА И ТРОТОАРА ДОВОДИ У СУМЊУ ПОШТОВАЊЕ СТАНДАРДА И ПРОЦЕДУРЕ РАДОВА: Најважнији материјал и временски услови

Foto: Zoran Jovanovic

Коцке на Тргу републике, које су уграђене 2019. године нису дуго издржале терет аутомобила и возила јавног превоза. Памти се њихово обртање одмах после постављања, када је храпави слој по коме је одвијан саобраћај претумбан да би гуме прелазиле по равнијем. Коцке су, међутим, брзо почеле да се климају, па је ситуација постајала све гора, што је довело до тога да се пре неколико дана из дела Васине потпуно уклоне и врати се асфалт.

- Генерално, улице у градовима су много сложенији објекти у односу на међуградске деонице путева, јер се испод коловоза најчешће воде друге комуналне инсталације - каже професор Младеновић. - Са друге стране, оптерећење од возила јавног превоза је врло значајно и у погледу оптерећења, али и каналисаности, тако да је пракса у свету да се у градским условима иде и са јачим коловозним конструкцијама и да се хабајући/завршни слој обнавља сваких десетак година. Ради упоређења, пројектни период за ванградске путеве је 20 година.

Према речима нашег саговорника, непоштовање технолошке дисциплине приликом извођења радова, како у погледу прописаних технолошких поступака извођења, тако и временских услова приликом уређења, доводи до убрзаног пропадања реконструисаних делова.

Професор Младеновић истиче да Грађевински факултет није био укључен ни у један од пројеката који су се реализовали последњих година. Својевремено су били укључени као текућа контрола извођења асфалтних радова на Булевару краља Александра у првој половини 2010. године и као контролна лабораторија на пројекту реконструкције ауто-пута кроз престоницу од 2010. до 2012. године.

- Значајна карактеристика је да су асфалтни радови овде рађени доминантно током летњих месеци и да је посебна пажња била посвећена контроли квалитета. Као резултат имамо да је стање коловоза и после 14 година изузетно добро - истиче наш саговорник. - Извођењем радова по правилу руководе лиценцирани инжењери, који су након завршених студија и одређеног радног искуства положили стручни испит и квалификовали се да добију одговарајућу лиценцу. Тако да стручност не треба да се доводи у питање, више је у питању одговорност и технолошка дисциплина. Студенти Модула за путеве, железнице и аеродроме Грађевинског факултета у току својих студија обрађују карактеристике материјала, технолошке поступке извођења, као и поступке контроле квалитета изведених радова, управо са циљем да овладају знањима неопходним за праксу.

Стандарди и пракса

РАДОВИ на путној инфраструктури се по правилу обављају у складу са Техничким условима за извођење радова који су део пројектне и уговорне документације.

- Они се позивају на стандарде за чије је издавање задужен Институт за стандардизацију, а код нас се осим старих југословенских стандарда, који су доминантно повучени, али се још примењују на неким пројектима, од 2011/2012. године примењују европски стандарди - каже професор Младеновић. - Законом о грађевинским производима из 2018. године је у национално законодавство инкорпорирана и Европска директива о грађевинским производима. Инфраструктура квалитета у складу са овом директивом није у потпуности заокружена, али су суштински методе пројектовања и технички услови за извођење радова у складу са праксом која се примењује у другим земљама у свету.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve
ВАЛЕРИЈ ЗАЛУЖНИ ДАО ПРОГНОЗУ: Ево када ће руска војска да пробије украјински фронт

ВАЛЕРИЈ ЗАЛУЖНИ ДАО ПРОГНОЗУ: Ево када ће руска војска да пробије украјински фронт

НОВИ технолошки напредак током ратног времена спречиће озбиљније пробијање фронта дуж украјинско-руске границе до око 2027. године, изјавио је Валериј Залужни, бивши врховни командант Украјине и садашњи амбасадор у Уједињеном Краљевству, за „Украјинску правду“ у интервјуу објављеном 23. новембра.

23. 11. 2024. у 18:55

Коментари (0)

СРАМНО ПИСАЊЕ БРИТАНАЦА: Ударили на Мареја због Ђоковића