Електрични тротинети – код нас и у Европи

В. Б.

30. 09. 2019. у 18:50

Неоспоран хит ове сезоне представљају електрични тротинети, који су постали омиљено превозно средство многих корисника широм света, а ево и које су разлике у коришћењу тротинета код нас у односу на европске метрополе

Електрични тротинети – код нас и у Европи

Фото З.Јовановић

УКОЛИКО сте у предходних неколико месеци имали прилику да посетите неку од европских метропола сигурно сте приметили и промену на улицама у виду великог броја електричних тротинета и електричних бицикала. Ту ситуацију смо видели у Паризу, у Бечу, у Солуну, а нарочито у Берлину, за кога се сматра да је тренутно један од нај „е-мобилнијих“ градова на свету. Становници Берлина кажу да је употребом ових нових превозних средстава саобраћај у граду толико растерећен, а да су гужве на улицама смањене чак и током „шпица“. Смањење саобраћаја утицало је позитивно и на смањење загађења ваздуха, што је наравно још једна од позитивних страна.



И лично смо се уверили да је број ових нових, електричних превозних средстава у Берлину стварно енорман (свакодневно ћете наићи на њих хиљаде и хиљаде), а функционисање целог система је више него једноставно. Наиме, најчешћи случај је да се ова превозна средства краткорочно изнајмљују путем активирања апликације на мобилном телефону.

У Берлину је активно низ таквих агенција за дигитално изњамљивање, а укључене су и светски познате компаније попут Убера и сл. Чак и сам Гоогле Мапс има у себи интегрисан систем за изнајмљивање електричних тротинета и бицикала, а чињеница је да је овај вид превоза често и бржи и јефтинији од стандардног градског превоза, односно метроа (У-бахн и С-Бахн), аутобуса и трамваја, а поготово од таксија. Конкретно то изгледа овако – Телефон ће на мапи приказати вашу тренутну локацију, а приказаће додатно и најближи електрични бицикл или тротинет који је доступан за изнајмљивање (у пракси то никада није било даље од 50-так метара).

Возило вас обично чека прислоњено на неку бандеру, дрво или зграду и углавном је потребно да сликате QР код на возилу и/или да кликнете на одређено место у апликацији како би га откључали. Тада започињете вожњу и уживате колико дуго желите, односно колико дуго вам је потребно да се превезете од тачке А до тачке Б, а када завршите вожњу једноставно оставите бицикл, закључате га новим кликом у апликацији, чиме сте аутоматски и платили изнајмљивање. Примера ради, вожња од око 20 так минута колико је реално довољно да дођете где год желите кошта око 3 евра. То је укратко прича о Берлину који се ето врло брзо трансформисао и прилагодио новом технолошком тренду. А врло вероватно је то будућност која чека и друге „паметне“ градове по целом свету.

АП фото



Што се тиче регулативе, а везано за електричне тротинете у Берлину, строго је забрањено возити по тротоарима због безбедности пешака, а дозвољена је вожња по бициклистичким стазама и по улици. Могуће да је управо то регулатива која чека и остале градове. Код нас се у последње време много прича о томе, јер недавно је изнет податак да је само у Београду продато више од 35.000 комада електричних тротинета, а без обзира што је крај лета, тај број из дана у дан расте.

Уколико сте потенцијални корисник електричних тротинета водите рачуна да и на нашем тржишту постоји широк спектар различитих модела, од оних најјефтинијих и најједноставнијих, па до оних прилично скупих. Од недавно су и код нас доступни нови модели XWАВЕ електричних тротинета, који су занимљиви због тога спадају у средњи ценовни ранг, али по својим карактеристикама прилично залазе у вишу класу. Декларисана носивост је до 120 кг, што их већ сврстава у моделе који су способни да носе и мало корпулентније особе. Друга практична ствар је информациони дисплеј на волану тротинета - уместо ЛЕД диода у облику тачкица које приказују само стање напуњености батерије, постоји прави дисплеј на коме се приказује тренутна брзина тротинета, али и неки други параметри потребни током вожње.

АП фото


Интегрисана батерија је капацитета 7.4 Ах и може да обезбеди аутономију, односно максималан домет до 25 км по једном пуњењу батерије. Пуњење батерије траје 4-5 сати, а максимална декларисана брзина износи 25 км/х, што се у пракси показало више него довољно. Конкретно, овај модел тротинета поседује и два светла, предњи фар који је ноћу јасно видљив и са неких педесетак метара, а ту је и задње црвено светло, које је истовремено и Стоп светло, које блинка приликом кочења. Оба светла су у ЛЕД варијанти, тако да не оптерећују додатно батерију током употребе.

А када је потрошња енергије у питању израчунали смо да већина ових тротинета уколико се батерија пуни током ноћи (када је струја јефтинија) утроше само око 3 динара на пређених 100 км, што је свакако још једна од великих предности ове врсте превоза.

Навели смо већину предности електричних тротинета, али наравно да постоје и мане. Једна од основних мана је то што се не могу возити по киши или по снегу. Такође, не могу се возити по брдовитом или нер

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Nenad_P

01.10.2019. 10:26

Niste pomenuli u tekstu koja je cena tog xvave trotineta? Kako ja da znam sta znaci "srednji cenovni rang"