REMEK-DELO NAD DUNAVOM: “Žeželj” obara svetske rekorde

Z. Grumić

17. 07. 2018. u 15:15

Projektant novog mosta u Novom Sadu Aleksandar Bojović govori o svojevrsnom poduhvatu. Raspon lukova od čak 219 metara zadivio i svetske projektante i građevinare

РЕМЕК-ДЕЛО НАД ДУНАВОМ: “Жежељ” обара светске рекорде

Foto Azvi Snimak iz vazduha

NOVI železničko-drumski most izgrađen preko Dunava u Novom Sadu, na mestu nekadašnjeg Žeželjevog mosta porušenog pre 19 godina u NATO agresiji na našu zemlju, izuzetno je značajan za Srbiju jer se nalazi na Koridoru 10, i prema svim međunarodnim merilima, veliko je dostignuće naše tehnike - kaže, za "Novosti", diplomirani inženjer Aleksandar Bojović (69), odgovorni projektant konstrukcije mosta i tehnički direktor beogradske firme "DEL ING".

U iščekivanju skorog završetka izgradnje prilaznih puteva i svečanog otvaranja mosta, najavljenog za ovu godinu, iskusni građevinac, sa skoro četiri i po decenije prakse u projektovanju i nadzoru izgradnje čeličnih mostova, sportskih i industrijskih hala i drugih objekata širom sveta, kaže da je veoma zadovoljan obavljenim poslom.

Bojović napominje da se o novom grandioznom objektu u široj javnosti malo zna, jer se tokom njegove poprilično duge gradnje uglavnom govorilo o problemima koji su bili prevashodno netehničke prirode.

- Železničko-drumski most je čelični, lučni, s dijagonalnim "vešaljkama", i svetski je rekorder u toj vrsti mostova. Ima dva železnička koloseka s najvećim rasponom luka u svetu, od 219 metara, kao i najveće saobraćajno opterećenje u Srbiji, tri puta veće od onog na beogradskoj Gazeli - kaže Bojović.

Prema urbanističkim uslovima iz 2009. godine, most je lučni i čelični, a to je najbolje rešenje, što dokazuje i svetska praksa.

- Tim urbanističkim uslovima nijednom rečju nije tražena bilo kakva vizuelna sličnost sa starim Žeželjevim mostom - dodaje Bojović.

Pročitajte još: "Žeželj" - most nade

- U svetu nije uobičajeno da se mostovi nazivaju po njihovim graditeljima, pa se tako, na primer, onaj najčuveniji u San Francisku zove Golden gejt, a ne po projektantu Džozefu Štrausu. Ja sam nedavno predložio da naš novi most dobije naziv po Milutinu Milankoviću, a ima i drugih predloga.

Foto D. Dozet Železnički saobraćaj na mostu

Reč je o prvom mostu u Srbiji projektovanom potpuno prema evropskim tehničkim standardima, što ga čini poslednjom rečju tehnike.

- Prvi je most u Srbiji gde je primenjeno sklapanje na obalama, transport lukova preko reke i spajanje na srednjem stubu.

Bojović ističe i da se učešće srpskih firmi koje su podizvođači špansko-italijanskog konzorcijuma "Azvi - Tadei - Horta Koslada" uglavnom prećutkuje u medijima. Među mnogobrojnima su beogradske "DEL ING", "ENKODE", "Mostogradnja", IMD, PIM i "Antikor", zatim "Aksa inženjering" i "Karin komerc" iz Novog Sada, "Letač" iz Inđije, a monitoring je predvodio novosadski Fakultet tehničkih nauka. Potpuni spisak učesnika gradnje biće objavljen u monografiji koja se privodi kraju.

Foto Lična arhiva Aleksandar Bojović

DIMENZIJE

NOVI most, preko kojeg je nedavno pušten železnički saobraćaj, dug je 474 metra, a u okviru njegove širine od 31,5 metara smeštene su još dve drumske trake i dve pešačko-biciklističke staze. Rasponi lučnih delova su 219 i 177 metara.

REKORDNA NOSIVOST

NA probnom opterećenju izvedenom 3. i 4. aprila, na novom mostu se našlo ukupno 7.050 tona vagona i kamiona. Poređenja radi, masa Brankovog mosta u Beogradu je 3.500 tona, a Gazele 6.000 tona.

CENA 55 MILIONA EVRA

PREMA poslednjim podacima, most košta 55 miliona evra, od čega EU plaća 25 miliona, a Srbija 30 miliona evra, što po kvadratnom metru iznosi 3.700 evra.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (28)

nikola vlahović

17.07.2018. 15:55

Most košta 55 miliona evra, od čega EU plaća 25 miliona, a Srbija 30 miliona evra, što po kvadratnom metru iznosi 3.700 evra. Svih 55 miliona evra bi morala da plati EU. Nije stari most srušen sam od sebe, nego su ga NATO fašisti srušili. Koliko su Srpskom narodu naneli štete, Država Srbija bi morala da napravi komplet bilans i da traži odštetu.

Маја М.

17.07.2018. 16:12

Изјаловило се обећање да ћемо га добити бесплатно.

Бајо Пивљанин

17.07.2018. 16:34

Колико плаћају ,,пријатељи из Нато држава'' који су га срушили?

ZeljkoLK

17.07.2018. 16:43

све је ово требала европа дебело да плати..али власт није хтела да се замера зарад ,,инвестиција,, и ,,европског пута,,....

john

17.07.2018. 16:49

Ne mogu da verujem da se pise pozitivno o toj konstrukciji.Stari Zezeljev betonski most je trebao biti ponovo izgradjen od prenapregnutog betona. Po istoj tehnologiji kao sto ga je dizajnirao pokojni prof. Zezelj. Prvo most je srusen od strane NATO-a, pa ga je trebalo vratiti u isto predjasnje stanje. Drugo originalni Zezeljev most je tokoliko kvalitetno bio uradjen da ga je NATO srusio tek posle nekoliko bombardovanja. Trece troskovi odrzavanja betonskog mosta su visestruko nizi.

Zurkolomac

17.07.2018. 16:53

Trebaju Nato fasisti da grade bez naplate sve objekte iducih hiljadu godina. Besomucno su bombardovali Srbiju 3 meseca zbog siptarskih terorista, ubijali ljude nemilice i zagadili citavu Srbinu uranijumom. Treba da ih tuzimo i da nam placaju odstetu iducih 100 godine, svake godine po 100 milijardi evra...

др

17.07.2018. 17:23

Толико добар нови мост да је сва "срећа" да су га шпрушили наши западни "пријатељи".

zaliv.net

22.08.2018. 15:54

@др - Ajde malo pameti, nov je most pa svakako da ce biti i bolji...

Анти Антифа

17.07.2018. 17:26

Гдин.пројектант је свестан да он није величина као покојни Жежељ и да мост не може да буде као Жежељев. Иначе,Жежељ је мост изградио о у потпуности од пренапрегнутог бетона и био је и остао врх инжењерског умећа.Овај сад је као што и сам Проктант каже,склопљен као лего коцкица.Монтажно-демонтажни,који служи већ 19 година од како је срушио НАТО кога листом чине ЕУ државе,је за овај мост појам квалитета и наши стручњаци су га монтирали за две недеље

Dragan

18.07.2018. 19:35

@Анти Антифа - Zezeljev most nije bio u od prenapregnutog betona. Samo poprecni nosaci, a to je negde par procenata. Novi most ima pet puta vecu nosivost od Zezeljevog.

NovosadjaninTajSam

17.07.2018. 17:32

Sta ovaj prica? Pa tu je vec bio isti takav most ali su ga vasi prijatelji srusili. Razlika ima, ali ne toliko da bi ga velicali kao svetsko cudo. Inace, svaka cast za novi most koji fali Novom Sadu

Ljubisa Culum

17.07.2018. 17:38

nikola vlahovic info ti nije tacna, pr eko 40 miliona je dala evropska unija a oko 10 miliona je dao grad novi sad.

zaliv.net

17.07.2018. 20:09

@Ljubisa Culum - EU bi trebalo da plati ceo iznos ali placeno je ovako: 54,74 miliona evra kosta most , od cega je 25,37 miliona donacija EU, 25 platila Srbija....odakle ti te proizvoljne informacije kad je ova info javno dostupna svima!?

nikola vlahović

17.07.2018. 20:25

@Ljubisa Culum - Ljubisa Culum, Kažeš da mi info nije tačna. Te podatke je autor naveo u zadnjoj rečenici.

др

22.07.2018. 09:41

@Ljubisa Culum - Објасни народу шта ти је донација ЕУ, па онда коментариши. Доста је вас прозападњака и вашег кривљења Српског језика.

Hercegov Grad

17.07.2018. 18:09

Niko jos ne moze potuci rekord u kvalitwtu i sistemu gradnje Zezeljov most,koji ratni zlocinci zapada,posle duzeg jeuspesnog bonbardovanja,nauzad uspese srusiti.Ovo moze biti samo imitacija istog!

Sone

17.07.2018. 18:17

@Hercegov Grad - Ne lupetaj! Ajde napisi nesto pozitivno posto je most napravljen i koji ce rasteretiti Novi Sad i pojednostaviti zivot gradjana.

Sone

17.07.2018. 18:19

Koliko vidim iz komentara most izgleda nije trebalo ne popravljati odnosno novi nismo trebali graditi.

darko

17.07.2018. 18:29

Ništa ne razumem,pre 20-tak godina nam sruše privredu i infrastrukturu.Nakon toga isti ti pokupuju za male pare sve što je prostalo da bi zatim o trošku ove bombardovane države na poreskim olakšicama i subvencijama napravili svoje fabrike u kojima zapoošljavaju naše roblje.Profit iznose napolje a mi ih na sva usta hvalimo kako smo im neizmerno zahvalni što nam dozvoljavaju da im robujemo.Čist mazohizam!

Žare

17.07.2018. 18:37

Žeželj je svoj most od prenapregnutog betona sagradio za 4 godine. Ovi danas ovu metalnu šklopociju grade već 9. Da su pravili ponovo betonski most ne bi ga sagradili ni za 30.

Petar

17.07.2018. 21:12

Jeste svetsko čudo grde ga 20 godinica za to vreme ljudi izgradiše most do Krima, Šangaj, Peking ....kakva budalaština od teksta...

milan lala

21.08.2018. 09:40

Most je napravljen... u redu , no most ne placa EU sa 25 miliona Eura a Srbija 30 miliona, komplatnu izgradnju mosta placa Srbija . EU je dala kredit od 25 milona. Od kad se kaze da neko nesto "placa " ako ti je taj dao kredit , valjda je ispravno reci EU dala kredit 25 milona Eu. . Siktre more . Most je dugo radjen nas tradicionalni nacin gradnje , pola pokrasti ako moze i sto duze raditi da se svi rokovi probiju da bi se sve lopuze u izgradnji dobro nakrale .

Zoran Jelkic

04.09.2018. 06:37

Remek delo, "Novi Zezelj" nocu izgleda stravicno jer nema ko da upali na njemu rasvetu koja postoji ali ne radi.