ZAPAD JE PROGUTAO DRUGE KULTURE ALI IH NIJE SVARIO Šantal Delsol za "Novosti": Hrišćanstvo je u svojevrsnoj agoniji

Jovanka SIMIĆ

02. 04. 2023. u 17:28

ZAPAD je želeo da emancipuje celu planetu uspostavljanjem individualizma koji se suprotstavljao svim vrstama pripadnosti.To je pokušano silom u vreme kolonizacije, a u 20. veku ironijom i prezirom.

ЗАПАД ЈЕ ПРОГУТАО ДРУГЕ КУЛТУРЕ АЛИ ИХ НИЈЕ СВАРИО Шантал Делсол за Новости: Хришћанство је у својеврсној агонији

Branko LUČIĆ

Progutali smo druge kulture, ali ih nismo svarili. U stvari,one su nas ispljunule.Ovakav kolaps zapadnjačke snage ili taštine još je gori zbog toga što je i vekovno hrišćanstvo, koje je činilo njen prvobitni stub, takođe u svojevrsnoj agoniji.

Ovaj gorko - slikovit rezime propasti globalističkog projekta zapadnih sila, Šantal Delsol(Chantal Delsol), veoma ozbiljno ime savremene francuske misli, izrekla je minule sedmice u Matici srpskoj u Novom Sadu na predavanju o mondijalizaciji, metamorfozi humanizma i kraju dominacije hrišćanstva.U posetu Srbiji madam Delsol došla je u organizaciji Miše Đurkovića,naučnog saradnika beogradskog Instituta za evropske studije, koji ineguje dugogodišnju saradnju sa Maticom srpskom.

* Može li se zaključiti da je sasvim na izdisaju plan Zapada o stvaranju globalne civilizacije?

- Glavni trend koji danas možemo zapaziti, sa kulturološke tačke gledišta, jeste propast zapadnjačke vizije sveta, zbog pretenzija ka univerzalizmu koje su i u osnovi prosvetiteljstva i koje su poslužile kao izgovor za kolonizaciju.Nema sumnje da će od sada ideje prosvetiteljstva, koje očigledno ne želimo da napustimo, sijati samo za nas.

* Kakvu izvesnost vidite za nacije i kulture koje nisu prigrlile zapadnjačku viziju sveta ?

- Sasvim je izvesno da će svaka kultura na svetu povratiti svoju nezavisnost, mada će svakako zadržati i ponešto što je poprimila od Zapada tokom perioda njegove dominacije. Bilo da se radi o islamskom tradicionalizmu, kineskoj kontroli nasleđenoj od kineske filozofije legalizma, ili o ruskom i panslovenskom preispitivanju ljudskih prava, sve je to trijumf kulturnih posebnosti.

MAKRON JE INTELIGANTAN,ALI…

* U intervjuu jednom francuskom listu prošlogodišnju izbornu pobedu predsednika Makrona propratili ste ne baš ugodnim rečima…

- Rekla sam da je on tipičan predstavnik elita koje viđamo u otmenim kvartovima Pariza.On je tipičan liberal, želi istovremeno da bude i levo i desno krilo.Nesumnjivo,on ima inteligenciju, ali to samo po sebi, savremenom političaru nije dovoljno da bi bio zaista uspešan.

* I suprotno vrednostima poraženog Zapada?

- S druge strane je poraženi Zapad koji je sveden na sebe. Sada obezglavljen, bez hrišćanskog humanizma koji mu je služio kao kostur, Zapad koristi ljudska prava da bi propagirao svoj osvetnički i agresivni humanitarizam. Onog trenutka kada je univerzalizam ljudskih prava prestao da gleda sebe kao obećanje i video sebe kao program, počelo je njegovo odbacivanje.

* Da li razlog odbacivanja leži u agresivnom nametanju zapadne vizije univerzalizma?

-Zapadni univerzalizam je veoma star, verovatno počinje još sa starim Grcima. On nije samo znak dominantne kulture, već i kulture koja napušta modus mitova da bi ušla u modus istine ,a istina je univerzalna. Tako su sva naša osvajanja zaličila na misije.Nakon što je Petar Veliki na silu pozapadnjačio Rusiju, i Japan i Turska su učinili isto. Čitava dva veka, ne samo da su se sve kulture manje-više dobrovoljno pozapadnjavale, već su vrlo često i afirmisale naša načela i našu terminologiju. Konačno, svi režimi, uključujući i one najautokratskije, izjasnili su se kao „demokratski“. Tako je bilo sve do kraja prošlog veka.

* Šta se konkretno promenilo poslednjih decenija?

-Za jedva dvadeset godina način na koji se dočekuje zapadna poruka se promenio. I to na svim kontinentima: u Kini i među nekoliko njenih suseda, u velikom delu muslimanskih zemalja, u Rusiji. Novina je u sledećem: pred nama su po prvi put kulture koje se otvoreno suprotstavljaju našem modelu, argumentovano ga osporavaju i opravdavaju drugačiji tip društva od našeg. Drugim rečima, oni poriču univerzalni karakter principa koje smo želeli da donesemo svetu i možda ih smatraju opravdanjima jedne ideologije. Ovaj suprotni stav poljuljao je naše shvatanje univerzalizma, čijim se nosiocima smatramo. On menja i geopolitičku situaciju.

* Reč je ,zapravo, o rivalstvu između dve paradigme?

- Zapadni individualizam, liberalni i globalistički, suočava se sa nekoliko različitih kultura koje se svaki put bore protiv njega u ime jednog oblika holizma i ukorenjenih vrednosti. Danas se neoliberali voljno udružuju sa spoljnim protivnicima, na primer savezi izvesne francuske desnice sa Putinovom Rusijom, ili izvesnih srednjoevropskih zemalja sa Kinom. Drugim rečima, zapadni univerzalizam nalazi svoje protivnike ne samo u drugim kulturama, već i unutar sebe.

* Dolazimo li do zaključka da nijedna vrednost ne može da bude korisna za sve narode?

-Za Si Đinpinga, takozvani zapadni univerzalni principi su samo izgovor kojim se opravdavaju imperijalistički ratovi, poput onih u Iraku ili Libiji, sa katastrofalnim posledicama. Jer nijedna vrednost ne može biti korisna za sve narode.Slične, ako ne i analogne diskurse našli bismo i kod Erdogana, i kod određenog broja muslimanskih vladara.Ove kulture ne samo da ističu različite suštinske vrednosti kod njih i kod nas -duhovnost za Ruse, domovina za Ruse i Kineze - porodična solidarnost za Kineze - već poriču da se može definisati skup suštinskih vrednosti zajedničkih za sve ljude, kojima bi svi težili istim elanom.

BIOGRAFIJA

ŠANTAL Delsol (Pariz,1947) je francuski filozof, istoričar političkih ideja i romanopisac. Osnovala je Istraživački institut „Hana Arent“(1993) i predaje filozofiju na Univerzitetu Pariz-Est.Učenica je čuvenog francuskog mislioca Žilijena Frojnda i autorka brojnih monografija i radova, prevedenih na niz svetskih jezika.

*Kako gledate na slabosti zapadne demokratije koje se manifestuju i u zloupotrebi medija u kreiranju slike o određenim ljudima a,pritom, politička korektnost sve više nalikuje diktaturi?

- Ako govorimo o američkim izborima na kojima je pobedio predsednik Tramp,izborna procedura nije bila dovoljno transparentna.To su nesumnjive slabosti.To su prvi izbori čiji je legitimitet osporen.A politička korektnost? Sve više se smanjuju slobode.Erik Zemur,političar,pokušao je da brani legitimnost ruske intervencije u Ukrajini,zaradio je nadimak „francuski Tramp“ i odmah je „kanselovan“ i sklonjen iz javnosti.

* Nije li Balkan dobra ilustracija za razloge propasti modela globalizacije?

- Balkan je deo Evrope. Postoje nijanse kao što su razlike između Španije i Francuske ili Berlina i Balkana ali to je ista evropska kultura.

* Kako iz francuskog rakursa vidite Srbiju danas?

- Francuzi,na žalost, ne poznaju dovoljno Srbiju .Francusko-srpske veze , osnažene u Prvom svetskom ratu, vremenom su izbledele. Nove generacije Francuza malo znaju o tim događajima sa početka prošlog veka.

* Pre pet godina objavili ste knjigu „Pariska deklaracija,Evropa kakvu želimo“.Koliko je veru u Evropu poljuljao rat u Ukrajini i da li je on posledica opravdane ruske ljutnje na Zapad?

-Ako je Rusija danas ljuta na Zapad to je zbog zapadnjačkih preterivanja i pritiska i nadiranja na Istok,a to je prostor koji Rusija smatra svojim.To dovodi do viđenja da Rusija nije bez razloga intervenisala u Ukrajini već je to posledica zapadnog nadiranja na Istok. Znam da i vi u Srbiji mislite tako.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

PREMINULA ČUVENA SPISATELJICA: NJene knjige su prodate u više od 91 milion primeraka