NOVOSTI SA RADNICIMA NA KORIDORU 10: Klisura je bila nemilosrdna
18. 05. 2019. u 18:17
Nema prepreke na koju nismo naišli, ali je i savladali. Ovo je poduhvat koji će svima nama obeležiti karijeru
.jpg)
Foto: I. Mitić
Oni su znali da su brda na celoj levoj obali Južne Morave rastresita i vlažna i sumnjali da je moguće izgraditi planirani auto-put. Sada meštani, ali i svi putnici koji voze kroz Grdeličku klisuru, na deonici od 26 kilometara, mogu da uživaju u prirodi, ali i modernoj saobraćajnici koja je predstavljala najteže gradilište u Evropi.
Ponosni smo što smo u tome učestvovali. Podsećaju nas i na obrušavanje dela brda na "kosini 2", gde je zbog bezbednosti putnika izgrađena galerija sa čak 110 ogromnih betonskih stubova, a samo na tom mestu ugrađeno je 7.000 tona armature.
Kada se saberu dužine 33 mosta na ovoj deonici, ispostavlja se da je gotovo četvrtina puta na armiranobetonskim stubovima. U vazduhu "visi" i petlja kod Predejana. Ona je, prema tvrdnjama stručnjaka, jedinstvena u Srbiji i na Balkanu, jer se cela nalazi na mostovskim konstrukcijama iznad reke.
Veliki deo auto-puta okružuju zaštitne kosine koje kod laika izazivaju podozrenje, ali stručnjaci kažu da su one većim delom zaštićene najsavremenijim rešenjima koja su prvi put primenjena u našoj zemlji.
Ukupna dužina svih kosina je 7,5 kilometara, a površina blizu 200.000 metara kvadratnih. Tu je još i 100 potpornih zidova i njima se štiti gotovo polovina ove trase. Postavljeno je i više od 4.000 šipova, od kojih neki imaju prečnik od oko pola metra, čija je ukupna dužina veća od 45 kilometara.
- Najduži most Vrla dugačak je 645 metara, a njegov najviši stub ima 62 metra. Za ovom građevinskom lepoticom ne zaostaje ni 150 metara kraći most Džemen do. U temelje svakog od stubova ova dva mosta je ugrađeno 200 tona betona. Na celoj deonici uporebljeno je čak 1.400 nosača za mostove, od kojih je svaki težak između 95 i 110 tona - ponosan je na ove brojeve jedan od inženjera iz španskog konzorcijuma "Azvi-Rubao".
Pored Španaca, novi auto-put podigle su građevinske firme iz Srbije, Republike Srpske i Bugarske, ali su one angažovale radnike iz svih balkanskih zemalja. U vreme najintenzivnijeg posla među brdima Grdeličke klusure svakodnevno je bilo angažovano više od 1.000 radnika, kao i nekoliko stotina građevinskih mašina i kamiona. n
Momin kamen je najveličanstveniji deo Grdeličke klisure. Na toj lokaciji bilo je mnogo posla za minere i alpiniste koji su na velikim visinama postavljali zaštitnu mrežu.
- Zovu ga Balkanska lepotica, ali i Dolina zla. Ovde je utrošeno 100 tona eksploziva. I ovde se radilo i dan i noć. Kamen sa ove lokacije se nalazi na Zejtinliku, pa je Momin kamen važan za istoriju, ali i za budućnost. I odavde šaljemo poruku da Srbija želi da se povezuje i da se razvija - rekla je Zorana Mihajlović, ministarka infrastrukture i saobraćaja.
JOŠ ĆE SE RADITI
Otvaranjem puta za saobraćaj ne prestaje posao za radnike. Oni u klisuri imaju posla još najmanje nekoliko meseci, ali to neće ugrožavati odvijanje saobraćaja. Biće dodatno ojačana "kosina 3", a prioritet će biti odvoz materijala deponovog kod "kosine 2", jer bi u slučaju velikih voda nagomilana zemlja mogla da dovede do izlivanja reke.
NAJDUŽI TUNEL U ZEMLjI
Svaka od dve cevi tunela "Manajle" duga je 1.808 metara. One su povezene i poprečnim prolazima za vozila i pešake, i imaju ventilatore čija je snaga jednaka snazi avio-motora. Ovaj tunel je najduži u Srbiji i biće pod neprekidnim nadzorom. Njime će se upravljati iz najmodernijeg kontrolnog centra, a ima i dvostruko napajanje strujom, u slučaju havarije. Kod Predejana je još jedan tunel dug tačno kilometar. Saznali smo i jednu zanimljivost, da kada bi se svi kamioni koji su radili na ovom putu postavili u niѕ on bi bio dug od Suboticce do Preševa.
srculence15
18.05.2019. 18:46
Auto putevi unose zivost u zivot naroda, stvaraju nove uspomene i grade bolju sigurnost i bezbednost.
Najveci projekat ikada.
Pre 7 godina smo mogli da maštamo o povezivanju Srbije sa jugom Evrope, a danas sa ponosom gledamo kadrove ovog infrastrukturnog giganta.
Svaka cast radnicima neka znaju vredelo je.
Poduhvat za udjbenike
Komentari (42)