NOVOSTI SA RADNICIMA NA KORIDORU 10: Klisura je bila nemilosrdna

Igor Mitić

18. 05. 2019. u 18:17

Nema prepreke na koju nismo naišli, ali je i savladali. Ovo je poduhvat koji će svima nama obeležiti karijeru

НОВОСТИ СА РАДНИЦИМА НА КОРИДОРУ 10: Клисура је била немилосрдна

Foto: I. Mitić

PRE šest godina, kada su u Grdeličku klisuru stigle prve mašine i radnici, meštanima ovog dela Srbije je projekat južnog kraka Koridora 10 izgledao potpuno neverovatno.

Oni su znali da su brda na celoj levoj obali Južne Morave rastresita i vlažna i sumnjali da je moguće izgraditi planirani auto-put. Sada meštani, ali i svi putnici koji voze kroz Grdeličku klisuru, na deonici od 26 kilometara, mogu da uživaju u prirodi, ali i modernoj saobraćajnici koja je predstavljala najteže gradilište u Evropi.

Novi auto-put je bukvalno provučen kroz usku klisuru u kojoj su svoje mesto odavno pronašli Južna Morava, postojeća magistrala, lokalni putevi, dalekovod i železnička pruga. I ova infrastruktura je, kao i tok reke, delimično morala da bude izmeštena, a poseban izazov bila je izgradnja dva tunela, čija je ukupna dužina 2,8 kilometara.

- Bio sam na mnogim gradilištima, a ovde sam proveo punih pet godina i nikad ovaj period karijere neću da zaboravim. Ljudi su ovde divni, ali klisura je prema nama bila nemilosrdna - kažu nam radnici koji su učestvovali u poduhvatu. - Primenili smo sve što se u putnoj privredi može primeniti i naišli na sve geološke pojave koje postoje. Da bi se stabilizovala pojedina klizišta, uklanjano je i po pola miliona kubika zemlje, a na desnoj obali, kod Mominog kamena, morali smo da miniramo stene i da uklonimo 645.000 kubnih metara kamena, od kojih smo dve trećine ugradili u put. Na celoj deonici postavljeno je oko 560.000 tona asfalta.

Ponosni smo što smo u tome učestvovali. Podsećaju nas i na obrušavanje dela brda na "kosini 2", gde je zbog bezbednosti putnika izgrađena galerija sa čak 110 ogromnih betonskih stubova, a samo na tom mestu ugrađeno je 7.000 tona armature.

Kada se saberu dužine 33 mosta na ovoj deonici, ispostavlja se da je gotovo četvrtina puta na armiranobetonskim stubovima. U vazduhu "visi" i petlja kod Predejana. Ona je, prema tvrdnjama stručnjaka, jedinstvena u Srbiji i na Balkanu, jer se cela nalazi na mostovskim konstrukcijama iznad reke.

Veliki deo auto-puta okružuju zaštitne kosine koje kod laika izazivaju podozrenje, ali stručnjaci kažu da su one većim delom zaštićene najsavremenijim rešenjima koja su prvi put primenjena u našoj zemlji.

Ukupna dužina svih kosina je 7,5 kilometara, a površina blizu 200.000 metara kvadratnih. Tu je još i 100 potpornih zidova i njima se štiti gotovo polovina ove trase. Postavljeno je i više od 4.000 šipova, od kojih neki imaju prečnik od oko pola metra, čija je ukupna dužina veća od 45 kilometara.

- Najduži most Vrla dugačak je 645 metara, a njegov najviši stub ima 62 metra. Za ovom građevinskom lepoticom ne zaostaje ni 150 metara kraći most Džemen do. U temelje svakog od stubova ova dva mosta je ugrađeno 200 tona betona. Na celoj deonici uporebljeno je čak 1.400 nosača za mostove, od kojih je svaki težak između 95 i 110 tona - ponosan je na ove brojeve jedan od inženjera iz španskog konzorcijuma "Azvi-Rubao".

Pored Španaca, novi auto-put podigle su građevinske firme iz Srbije, Republike Srpske i Bugarske, ali su one angažovale radnike iz svih balkanskih zemalja. U vreme najintenzivnijeg posla među brdima Grdeličke klusure svakodnevno je bilo angažovano više od 1.000 radnika, kao i nekoliko stotina građevinskih mašina i kamiona. n


MOMIN KAMEN
Momin kamen je najveličanstveniji deo Grdeličke klisure. Na toj lokaciji bilo je mnogo posla za minere i alpiniste koji su na velikim visinama postavljali zaštitnu mrežu.

- Zovu ga Balkanska lepotica, ali i Dolina zla. Ovde je utrošeno 100 tona eksploziva. I ovde se radilo i dan i noć. Kamen sa ove lokacije se nalazi na Zejtinliku, pa je Momin kamen važan za istoriju, ali i za budućnost. I odavde šaljemo poruku da Srbija želi da se povezuje i da se razvija - rekla je Zorana Mihajlović, ministarka infrastrukture i saobraćaja.

JOŠ ĆE SE RADITI
Otvaranjem puta za saobraćaj ne prestaje posao za radnike. Oni u klisuri imaju posla još najmanje nekoliko meseci, ali to neće ugrožavati odvijanje saobraćaja. Biće dodatno ojačana "kosina 3", a prioritet će biti odvoz materijala deponovog kod "kosine 2", jer bi u slučaju velikih voda nagomilana zemlja mogla da dovede do izlivanja reke.

Meštani očekuju da im "Koridori Srbije" poprave magistralu kao i lokalne puteve i mostove koje su koristili u vreme izgradnje. Selo Graovo je sada odsečeno od Predejana, pa se tamo nadaju da će se i za njih pronaći neko rešenje.

SINHUA: PARTNERSTVO SA KINOM

Kineska agencija Sinhua izvestila je o početku izgradnje još jedne vitalne deonice novog auto-puta E763 na Koridoru 11 u Srbiji, koji izvodi kineska kompanija "Čajna komjunikejšn konstrakšn korporejšn" kod Čačka.

Agencija prenosi da je predsednik Vučić u obraćanju rekao da na novom auto-putu E763 već radi nekoliko kineskih kompanija, kao i da će nova deonica biti najteža jer obuhvata 12 kilometara tunela i više od 30 mostova.

Najavio je da Srbija planira u partnerstvu sa kineskim kompanijama da završi i preostali krak auto-puta od Požege do Crne Gore u dužini od 107 kilometara. Kineska agencija prenosi i izjavu ministarke saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović koja je naglasila da je ova nova deonica među najvažnijima duž čitavog koridora te da će imati ogroman efekat na ekonomski razvoj ovog dela Srbije.

NAJDUŽI TUNEL U ZEMLjI

Svaka od dve cevi tunela "Manajle" duga je 1.808 metara. One su povezene i poprečnim prolazima za vozila i pešake, i imaju ventilatore čija je snaga jednaka snazi avio-motora. Ovaj tunel je najduži u Srbiji i biće pod neprekidnim nadzorom. Njime će se upravljati iz najmodernijeg kontrolnog centra, a ima i dvostruko napajanje strujom, u slučaju havarije. Kod Predejana je još jedan tunel dug tačno kilometar. Saznali smo i jednu zanimljivost, da kada bi se svi kamioni koji su radili na ovom putu postavili u niѕ on bi bio dug od Suboticce do Preševa.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (42)

srculence15

18.05.2019. 18:46

Auto putevi unose zivost u zivot naroda, stvaraju nove uspomene i grade bolju sigurnost i bezbednost.

Dragan

18.05.2019. 18:53

Pre 7 godina smo mogli da maštamo o povezivanju Srbije sa jugom Evrope, a danas sa ponosom gledamo kadrove ovog infrastrukturnog giganta.

Bojana

18.05.2019. 19:48

Ovo je istorijski trenutak za Srbiju i prilika da se privuče veliki broj novih investitora!

Ivana

18.05.2019. 19:53

Veliko postovanje za neimare koji su se borili i sa cudima prirode i uspeli da izgrade ovaj fascinantni auto-put.

Draško

18.05.2019. 19:57

Svaka čast graditeljima koji su u roku uspeli da savladaju i ovu najtežu deonicu auto-puta.

Darko

18.05.2019. 21:26

Tezak, ali izuzetno vazan projekat, hvala Bogu da je uspesno zavrsen, sve cestitike.

Vanja

18.05.2019. 23:16

Završetak južnog kraka Koridora 10 predstavlja najveći infrastrukturni poduhvat naše zemlje. Nikada više kilometara auto-puta nije uradjeno, i ovo sve predstavlja rezultat odgovorne i dosledne politike predsednika

Goran

19.05.2019. 06:58

Nadčovečanaki napori radnika ka koridoru. Ovakva deonica je veliki izazov za svakoga.

dzo

19.05.2019. 07:20

Nikada više kilometara auto-puta nije uradjeno.Završetak južnog kraka Koridora 10 predstavlja najveći infrastrukturni poduhvat naše zemlje.

as

19.05.2019. 08:04

Završetak južnog kraka Koridora 10 predstavlja najveći infrastrukturni poduhvat naše zemlje

Bojan77

19.05.2019. 08:11

Na Koridoru 10 su radili vredni ljudi, koji su se izborili dobro sa svim problemima.

Milan

19.05.2019. 08:35

Izgradnja koridora 10 je veliki uspeh za sve, kako za inzinjere, projektante, izvodjace radova, radnike, tako i za samu drzavu Srbiju.