Tito je koristio 85 automobila

Marko Lopušina

12. 07. 2015. u 15:37

Josip Broz, doživotni predsednik Jugoslavije, voleo da šoferira, a imao i bogat vozni park. Među četvorotočkašima: "rols rojs", 11 "mercedesa", 12 "kadilaka", džipovi, elektromobili... i "zastave"

Тито је користио 85 аутомобила

Koliko je tačno automobila i drugih vozila koristio Josip Broz?

- Koliko ih je Tito dobio na poklon, a koliko ih je darivao?

- Koliko je automobila maršal lično imao za vreme svoje vladavine?

Ovo su pitanja na koja se danas pravi odgovori mogu naći samo u detaljno ispisanoj studiji "Automobili i Josip Broz Tito". Njen autor Miroslav Milutinović, zaljubljenik u automobile, godinama je tragao za odgovorom, koji u rezimeu knjige sažima u nekoliko podataka.

- Tito je lično koristio za vožnju 85 automobila od 25 proizvođača iz osam zemalja i Jugoslavije. Među njima bilo je 13 "zastava" automobila, 12 američkih "kadilaka" i 11 nemačkih "mercedesa" - kaže Milutinović.

Doživotni predsednik Jugoslavije voleo je da šoferira, ali i da bude suvozač svog ličnog šofera. Prilikom proglašenja za počasnog člana Auto-moto saveza pohvalio se da je vozač.

- Ja sam aktivan i najstariji član saveza, jer sam vozački ispit položio još 1912. - govorio je Josip Broz, koji je te godine bio probni vozač automobila u austrijskoj firmi "Austro Daimler".

PAVELIĆEV AUTO Maršal Tito je generalisimusu Staljinu poklonio "mecedes benc 770". Auto je bio vlasništvo poglavnika Ante Pavelića, koji ga je dobio na poklon od firera i ostavio u Jugoslaviji prilikom bega iz zemlje. Automobil se nalazi u Moskvi.

Prema podacima Miroslava Milutinovića, kao funkcioner Broz je posle dolaska na mesto generalnog sekretara Komunističke partije Jugoslavije u Beogradu 1939. godine, dobio prvi službeni automobil sa vozačem. Potom je Broz 1940. u Beogradu, pred Petu zemaljsku konferenciju KPJ, kupio "ford ajfel", koji je vozio on ili njegov šofer Malešević.

- Tokom rata Tito je imao na raspolaganju nekoliko džipova i automobila. Postoji snimak kako Tito upravlja džipom "vilis" u Drvaru i u prikolici vozi članove svog štaba. Džip je dobio na poklon od Ficroja Meklina, člana Engleske vojne misije pri Štabu NOP-a. Taj "vilus" su mu ukrali Nemci prilikom desanta na Drvar - svedoči Miroslav Milutinović.

Kao vrhovni komandant, Broz već tokom rata dobija prve automobile na poklon od Koče Popovića, generala Koste Nađa i sovjetskog maršala Tolbuhina. Oslobođenje Jugoslavije 1945. maršal Tito dočekao je u blindiranom "pakardu" koji mu je poklonio lično Josif Visarjonovič Staljin. Vozio ga je do političke svađe sa Staljinom 1948. Potom su ga ukrali Slovenci i drže ga u Tehničkom muzeju Slovenije.

Tito je do 1944. koristio devet službenih i ličnih automobila. Od 1944. godine o Brozovom prevozu i njegovim automobilima brigu vodi Specijalna auto-četa, koja je kasnije postala deo Garde JNA. Zato svi Titovi automobili imaju vojne registarske tablice. Početkom pedesetih država za potrebe predsednika Tita kupuje blindirane "mercedese benc 600", "kadilake" i "rojl rojs fantom" sa karoserijom. Sovjetski predsednik Leonid Brežnjev mu poklanja "ladu nivu", britanska kraljica Elizabeta mu daje "rols rojs", a grčki kralj Konstantin skuter.

- Automobilima su upravljali službeni vozači Nikola Prlja, Ivan Kužnik i kao poslednji Marko Agbaba. Sa blindiranim "mercedesom" išao je 1962. godine u istorijsku posetu Splitu, jer je procenjeno da će mu život biti ugrožen. Sam Broz voleo je da vozi, posebno svoje goste po Brionima i Vangi. Među njegovim putnicima bili su predsednici Gamal Abdel Naser, Džavaharlal Nehru, Indira Gandi. Etiopskog cara Haile Selasija vozio je u svom automobilu marke "rols rojs" - piše Milutinović.

Postoje fotografije na kojima se vidi kako Tito vozi u elektromobilu suprugu Jovanku Broz, ali i glumice Sofiju Loren, Elizabetu Tejlor i Đinu Lolobriđidu.

Prema službenim podacima, Josip Broz Tito je u voznom parku, koji je služio za njegov prevoz, ali i za obezbeđenje i pratnju, tokom četiri decenije vladavine koristio ukupno 234 vozila. Kad je umro u Ljubljani je od Kliničkog centra do Plavog voza prevezen kombijem marke "mercedes". Na sahrani od Savezne skupštine do Kuće cveća pratila su ga dva "mercedesa" i jedan "zastava" automobil.n


BROZOVI POKLONI

Tito je poklonio sedam automobila svojim lekarima i ličnim vozačima. Jedan automobil je dao sinu Žarku. Unuku Josipu Brozu poklonio je "NSU pretis" i unuci Zlatici Broz "folksvagen". Sovjetskom lideru Leonidu Brežnjevu darovao je 1976. "zastavu 101 luks".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (21)

Шумадинац

19.07.2015. 14:49

@Akcijaš - Његови потомци су далеко одавде и поседују Хабзбуршке замкове... Ови што их представљају да су његова деца, добро знају да им је отац ликвидиран одавно пре Јосипа Амброза. Зато се много и не бусају у груди и не трче на његов гроб...А суштина и није у томе. Његова мисија је била да најмоћнију краљевину на југосистоку европе сведе у оквире који су били пре 1912. и ослобођења од Турака. И као што видимо тај задатак су он, и сви ови намесници после њега..., одлично обавили!

јовица

12.07.2015. 16:25

И он нам причао о пролетеријату и правди.А живео је као највећи боржуј и цар.Нико се тако није разбацао као он.

Željko

12.07.2015. 16:29

Stalno plasirate poluistine da ne kažem laži što se tiče imovine J.B.Tita.Nabrajate vile,jahte,automobile a ništa nije bilo u njegovom vlasništvu,sve je bilo upisano kao državno vlasništvo.Tako se sa tim postupalo i postupa.Njegovi nasljednici ne mogu da dobio stvari koje su bile nepobitno negove,kao što su odlikovanja,foto aparati,.......i sliično.

Zoran1

12.07.2015. 19:41

@Željko - Ma da Galeb je bio "narodni brod" alo ko od naroda se usudio da plovi na Galebu? Plavi voz takodje je bio "narodna imovina" ali narod ni blizu nije smeo prici. Beli dvor takodje "narodna imovina" ali samo je Tito smeo tu da zivi. Mogao bi nastaviti sa vilama, lovistima, brionima i tako dalje.

Akcijaš

13.07.2015. 12:41

@Željko - Ajde eto "demokrato" danas udji na Galeba ili plavi voz ili Beli dvor.Nemožeš jer je privatno vlasništvo! Koja je onda razlika? Ne mlati prazan novčanik.

Шумадинац

19.07.2015. 14:43

@Željko - Па нема разлике, у томе и јесте суштина!Прича да су сви једнаки никада није била истинита и никада неће ни бити. Проблем је у ономе што се крије иза те приче. Што је том причом затрпавана/опрана геноцидна Хрватска држава, што је том причом срспки народ из јединствене Југославије разбијен на шест федеративних мини држава, што је том причом затрпано и разбијање уже Србије на три дела, што је том причом Србија сведена на сировинску базу финалне привреде Словеније и Хрватске... итд итд.

Dado

12.07.2015. 17:10

To je komunisticka jednakost. 5% zivi kao bubreg u loju a od naroda se otimalo. Mojima i sa oceve i sa majkine strane je otimano sve sto proizvedu, psenica, vino, rakija, stoka i niko nam nikada to nije nadoknadio. Nemojte da pisete o ovom unistitelju Srbije, ne zasluzje nasu paznju.

Zoran1

12.07.2015. 19:37

@Dado - Komunizam kao i svaki drugi izam je sistem super elite. Elita (robovlasnici) uspostavi sitem za elitu (robovlasnike) a narod (robovi) sve to placaju u ime "jednakosti, bratstva i jedisntva". Na zalost tupe mase nisu u stanju to da shvate pa zato ostaju robovi. :(

Bravar vozi rols rojsa

12.07.2015. 17:35

To je normalno za bravare. To je standard ispod koga ne ide nijedan bravar koji drzi do sebe. Jos je on i skroman s obzirom da je bio najveci bravarski sin nasih naroda i narodnosti.

Juga

12.07.2015. 18:55

U Jugoslaviji se bolje zivelo, ne bih mogao da kazem da je bila bogata drzava, ali nije otimala od naroda preko bezbrojnih taksi, poreza i akciza... Danas, na litar od 150 dinara, drzava uzima 80 dinara, na paklu cigareta od 200 dinara, drzava uzima preko 100 dinara, na zvaku od 5 dinara, drzava uzme 2... Zapamtite, nije bilo PDV-a od 20%, nije bilo akciza od 50% i ostalih taksi... Smanjite poreze, narod ce bolje ziveti, smanjite stampanje novca, novac ce vise vredeti...

pera

12.07.2015. 23:56

@Juga - Pricas napamet i netacno. Zivelo se dobro jer se arcila oteta privatna imovina, ogromna tehnicka pomoc amerike i krediti. I naravno, nizak standard 95%ljudi. Nije se znalo za bolje i svi srecni jer se nije ginulo. E, posle kad je narod malo progledao i poceo da razume o cemu se radi, rezim se vrlo vesto i dugo branio potstrekivanjem i gusenjem nacionalizama... sto nije moglo da trjae vecno. A da je bio madjionicar, jeste bio.

Pera Detlić

23.10.2015. 21:19

@Juga - Prvo, nikome nije "oteta" imovina, nego je izvršena revolucija, stvorena nova država koja je donela zakone: Eksproprijaciji, Nacionalizaciji, Sekvestru i Agrarnoj reformi. Znači, na zakonit način je oduzeta imovina saradnicima okupatora, pripadnicima neprijateljskih formacija, posednicima većih industijski postrojenja i zemljišnim veleposednicima..Tih "95%" ljudi sa "niskim životnoim standardom", pre Tita tretirani su kao robovi, sluge i potrošni materijal od onih kojima je oduzeta imovina.

Драшко

09.11.2015. 16:52

@Juga - Није Перо тај ништа био, а најмање мађионичар. Зар су за тебе и Албанци са КиМ мађионичари кад могу да раде све ово што раде? Ако ниси слеп и глуп видећеш мађионичара иза њих, а исти такав је сво време стајао иза Тита, шаптао му шта треба да ради и трпао му новац у џеп, али не као поклон него као дуг који сада одплаћујеш. Пробуди се човече и погледај истини у очи. Лагати самог себе је бесмикслено.

Драшко

09.11.2015. 16:56

@Juga - Све што си навео да је одузето је тачно, само си заборавио да додаш да је та новостворена држава убедљиво и теби револуционарно одузела мозак.

istoričar

07.05.2017. 19:29

@Juga - nasledila su ga deca njegovih komunista,eto znači komunisti.

Zoran1

12.07.2015. 19:33

Tajkun je ziveo kao tajkun a glupi narod je sve to placao i gledao ga kao Boga. :( Zato su komunisti ucili narod da "nema Boga" Tito nije mogao podneti konkurenciju sli ipak je umro i dokazao da on nije Bog.

Realista

13.07.2015. 08:58

@Zoran1 - Не господине! "Глупи народ" данас плаћа своју глупост док се поклањају шећеране !

Branko

12.07.2015. 21:06

Faca je bio J.Broz, živelo se opušteno/noviji izraz/ i nije bilo baraba i bašibozluka /zavetni i srednjevekovni izrazi/.

Krivica

21.09.2015. 13:27

Stalno pricamo kako je Tito razbio Srbiju.Dok je on bio ziv Srbija je bila najaca.A kad je umro odmah nestasice, korupcija kradja I da se ne lazemo, Beograd je bio politicki centar I gde se sve odvijalo.Ko je bio lud da ostane u takvoj drzavi gde se lome stakla po prodavnicama od guzve za secerom I brasnom zbog manipulanata. Niko to nije zaustavio nego su svi a I Srpski politicari kao I danas krenuli na "biznise"koje I do dan danas obavljaju sa narodom.Mrtav nam kriv zivi neduzni.