Predlozi za smanjenje zagađenja vazduha: I par-nepar čuva prirodu

P. Ž.

21. 12. 2019. u 11:33

Zastareli vozni park jedan je od glavnih uzročnika zagađenja vazduha. Redukovanjem preko tablica, duplo manje saobraćaja

Предлози за смањење загађења ваздуха: И пар-непар чува природу

Foto Z. Jovanović

ČINI se da niko nije ozbiljno shvatao upozorenje Svetske zdravstvene organizacije da u Srbiji godišnje od posledica zagađenja vazduha, odnosno oboljenja koja ono izaziva, prevremeno umre više od 6.000 naših sugrađana, sve dok vazduh nije postao "vidljiv" u većini gradova.

Kao jedan od glavnih uzročnika zagađenja vazduha, bar u Srbiji, naveden je stari vozni park, s motorima koji su u Evropi odavno proterani sa ulica.

Šta je rešenje? Predloga je mnogo - od zabrane ulaska u centar grada starijim vozilima, ili plaćanja posebne takse (po ugledu na evropske gradove) do uvođenja sistema "par-nepar", s kojim bi se tokom najalarmantnijih dana redukovao saobraćaj.



Povodom ovog gorućeg problema, u Privrednoj komori Srbije je nedavno održan stručni, okrugli sto na temu "Uticaj saobraćaja na životnu sredinu u Republici Srbiji, problemi i moguća rešenja". Na inicijativu Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova, a u organizaciji PKS, pozvani su i učestvovali su u razgovoru predstavnici četiri ministarstva: zaštite životne sredine (uz prisustvo resornog ministra Gorana Trivana), finansija, policije i saobraćaja.

- Mi smo definisali nekoliko predloga državnim organima - kaže, za "Novosti", Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila. - Jednostavno, mi više nemamo vremena da čekamo.

Prvi predlog je zabrana uvoza polovnih vozila s motorima evro 3 i evro 4, kao i početak primene kontrole štetnih izduvnih gasova i uvođenja principa "zagađivač plaća", zatim uvođenje subvencija za kupovinu električnih i hibridnih vozila, kao i električnih motocikala i skutera u iznosu PDV-a.



Ključni su takozvano plaćanje naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada, poznatije kao eko-taksa, i njena obaveznost plaćanja za sva uvezena vozila - bilo da su nova ili polovna, odnosno da li su ih uvezla fizička ili pravna lica. Ta taksa bi se plaćala pri prvoj registraciji vozila.

Po završetku okruglog stola, ministar Goran Trivan je rekao da ovakve razgovore u PKS treba intenzivirati i u njih uključiti sve relevantne privredne subjekte, kako bi se došlo do što boljih rešenja u vezi sa ovom temom. Takođe je pozvao predstavnike delegacije EU u Srbiji da pomognu svojim iskustvom u ovoj oblasti.



KAKO SUBVENCIONISATI EKO-VOZILA?

Srbija nije bogata zemlja, poput Norveške koja je, kao i mnoge druge zemlje, daje subvencije za kupovinu eko-vozila i do 12.000 evra.

Ipak, kako je ocenjeno na skupu u PKS, Srbija može da uvede neke subvencije i da kroz poresku politiku omogući građanima da lakše dođu do eko-vozila. To su subvencije pri kupovini, razne poreske olakšice i ukidanje taksa, kao što su smanjenje poreza za fizička ili pravna lica, podrška pri finansiranju i izgradnji infrastrukture za punjenje vozila - mreže punjača, ali i kućnih punjača, besplatan parking u svim ili određenim zonama, vožnja žutom trakom, besplatna putarina, neplaćanje naknade za korišćenje tunela i mostova, popust na potrošnju električne energije za punjenje ili njeno besplatno korišćenje, dozvoljen ulazak u strogi centar grada...


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Aleksandar Rakić

21.12.2019. 11:47

A što sve roštiljdžije i mesare sa uslugom pečenja ne bi ugradile filtere.... Nisu najveći ali su konstantni zagadjivači... Npr. Sistem mesara Biftek na 103 lokacije u Srbiji bljuje masni kancerogeni dim po centrima gradova bahato zagadjujući vazduh i masteći fasade okolnih objekata...

Todorovic Danko

21.12.2019. 12:24

AKO SE UVEDE PAR-NEPAR REGISTRACIJA MORA DA SE PREPOLOVI A TO DRZAVI NEODGOVARA!

Dobrivoje

21.12.2019. 13:22

kod nas vlast na sve načine otežava građanima život, i hoće da uvodi nove restrikcije kao da nismo dovoljno kažnjeni samim tim što su nam takvi ljudi na vlasti

pera

21.12.2019. 19:49

@Dobrivoje - to ne rade vlast vec mafijasi koji uvoze nova vozila pa nemogu da ih prodaju i onda pokusavaju da na ovkav nacin nateraju gradane na jos vece dugove

gorthe..

21.12.2019. 14:16

SRBIJA NIJE BOGATA ZEMLJA, TO JE TAČNO ali bilo ko da je na vlasti može preko banaka da sklopi ugovo sa bankama da se daju povoljni krediti na 5-10 godina, plus zabrana uvoza Euro 3 i 4 . To za početak, gde bi nam bio kraj o velikim firmama zagadjivačima ne bi trošio reči...

Jelena

21.12.2019. 16:13

Јел' још некоме упада у очи чија је иницијатива?

f

22.12.2019. 00:05

@Jelena - " Mi smo definisali nekoliko predloga državnim organima - kaže, za "Novosti", Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila. - Jednostavno, mi više nemamo vremena da čekamo." ha ha ha ha ha ha, zanimanje "uvoznik", osobina "poslusan", mozak "ne treba"

Србин

21.12.2019. 18:42

У Крушевцу понекад боли кад удахнеш "ваздух" напољу.

r

21.12.2019. 18:48

a toplane i termoelektrane su preciscivaci vazduha ? a da umesto par nepar bude dan deljiv sa 9 i dan deljiv sa 9 i 11, pa neka tada voze (naravno, ako su clanovi stranke onda to za njih ne vazi)

Hmmm

21.12.2019. 22:30

Niko se od gore navedenih STRUČNJAKA nije dosetio da subvencioniše ugradnju auto gasa i metana u vozila.2/3 stanovnika NEMA uslova za kupovinu novih auta. Ako nismo Norveška da država daje 12000€,onda da ukinite plaćanje atesta,menjanje saobraćajne dozvole nakon ugradnje,i vratite 50% ulaganja u ugradnju i rešeno..pobediće nažalost taktika ZAGAĐIVAČ PLAĆA. Zagadjivaće se i dalje a taj novac će ulagati u šta?