Moji studenti ne čekaju na birou

Ivana Mićević

17. 07. 2016. u 14:28

Dekan Ekonomskog fakulteta u Beogradu prof. dr Branislav Boričić: U siromašnoj zemlji obrazovanje mora biti javno dobro, a ne izvor profita. Nema dovoljno zainteresovanih studenata za radnu praksu u najboljim firmama

Моји студенти не чекају на бироу

Prof. dr Branislav Boričić

PRIVATNI fakulteti u našoj državi, nažalost, doneli su više štete nego koristi. Ne volim da delim fakultete prema tipu vlasništva, ali nesporno je da mnogi privatni izdaju diplome iza kojih ne stoji znanje. Tako imamo punu javnu upravu nekompetentnih ljudi sa tim diplomama. Imaju papir, a ne znaju posao. To dodatno stvara frustraciju onih koji znaju da rade, a ne mogu da napreduju. Jer u Srbiji se uvek lakše napreduje preko partijskih ili porodičnih veza. Problem je što u ovako siromašnoj zemlji obrazovanje mora biti javno dobro, a ne nikako izvor profita i unosan posao.

Ovako priču o visokom obrazovanju za "Novosti" započinje prof. dr Branislav Boričić, dekan Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. On naglašava da o kvalitetu njihovih diplomaca najbolje govori to što oni ne čekaju dugo na evidenciji Zavoda za zapošljavanje, jer se već dve trećine zaposle u prvoj godini od diplomiranja. Neki drugi ekonomisti, dodaje, pune spiskove biroa za nezaposlene.

* Da li to znači da poslodavci uvek prednost daju vašim studentima?

- Ne uvek. Ako je reč o bankama, velikim kompanijama, stranim poslodavcima, oni po pravilu biraju naše diplomce. I u javnom sektoru, ako im treba stručnjak, opet će izabrati nekog sa diplomom Ekonomskog fakulteta UB. Ako se konkurs u javnom preduzeću i državnoj upravi organizuje pro forma, onda će prednost imati oni sa vezom i, po pravilu, diplomom privatnog univerziteta. Sve nas boli partijsko zapošljavanje i mnogo košta. Ali zato, ako se organizuje testiranje, naši kandidati se na rang-listama od njih odvoje kao ulje od vode. To se uvek pokaže na konkursima.

* Da li i dalje važi fama da je od uvođenja "Bolonje" prijemni za master studije na Ekonomskom fakultetu uspeo da položi samo jedan kandidat sa diplomom privatnog fakulteta?

- Sada ih je malo više, pa na oko 500 upisanih godišnje, dvoje ili troje budu sa privatnih univerziteta. Većina ne uspe da položi prijemni koji, recimo, sa lakoćom prevaziđu diplomci državnog pravnog, filološkog ili nekog drugog fakulteta. Još niko nije uspeo da doktorira kod nas, a da je osnovne studije završio na privatnom fakultetu. Mnogi žele da "operu diplomu" i upišu u biografiju da su master studije završili na Univerzitetu u Beogradu. Prvih godina javljalo se i po njih 200, a nije prolazio skoro niko. Sada, od pedesetak, prođe dvoje ili troje.

MINISTAR IZ AKADEMSKE ZAJEDNICE * Očekujemo u narednih mesec dana novu vladu. Kakav ministar prosvete treba srpskom školstvu?
- Obrazovanje je prostor u kojem se može, i mora, napraviti najviše unapređenja, i predstavlja najbolju dugoročnu investiciju. Problem je što plodove ove investicije dobijamo tek nakon petnaestak godina, pa političari nisu za takvu investiciju preterano zainteresovani. Novi ministar bi morao da bude ugledni član akademske zajednice, odlučan i od velikog autoriteta, sa jasnim planom temeljne reforme, ali i sa bezrezervnom podrškom vladajuće većine, kakvog, već sada vidim, nije lako pronaći.

* Zato vaše studente već sa treće i četvrte godine regrutuju kompanije...

- Imamo razvijen sistem studentskih praksi i saradnju sa mnogo kompanija. Nama je problem to što nema dovoljno zainteresovanih studenata koliko ima mesta za radne prakse u nekim od najboljih firmi. Mimo naših očekivanja, ne možemo ta mesta da popunimo. Studenti kao da nemaju dovoljno elana i ne žele da se odreknu ničega, jer su prakse stvarno radne i obično se realizuju leti, tokom raspusta. To nije ona praksa gde samo odete po potpis. Ali zato, ako se pokažu, veliki procenat baš u kompaniji gde su imali praksu kasnije počne da radi.

* Da li vam najbolji diplomci odlaze iz Srbije? Koliko često kao dekan potpisujete preporuke onima koji idu?

- Uvek mi je teško da odgovaram na pitanja studenata o tome da li je naša diploma priznata u inostranstvu. To znači da se neko već priprema da ode u inostranstvo. Ekonomija je danas kao prirodna nauka, tako da se isto uči u Beogradu, Berlinu ili Londonu, i naravno da se priznaju diplome. Svaki put kada potpisujem preporuku odličnom studentu, to radim nerado. A to se često dešava, kada je sezona upisa, od maja do septembra, pišem i po dve tri preporuke nedeljno. Najčešće su to preporuke za nastavak studija u inostranstvu, ali za većinu to znači da će tamo i ostati.

* Kada se upisuju, budući ekonomisti potpisuju izjavu kojom obećavaju pošteno studiranje. Da li je to, ali i druge slične akcije koje kao glavni "policajac" na fakultetu preduzimate, smanjilo prepisivanje i prevare na ispitima?

- Imam ogromnu podršku studenata u borbi protiv prepisivanja, bubica, puškica, plagijata... Tvrdim da je 80 do 90 odsto akademaca pošteno i da im ne pada na pamet da se bave takvim stvarima. U njihovo ime se borim protiv one manjine koja je spremna na prevare. Među prvima smo stavili ometače, koji ne dozvoljavaju rad bubicama. Zahvaljujući anti-plagijat softverima došli smo do toga da danas nijedan seminarski rad nije plagijat, a godišnje ih pristigne oko 4.000. Mi smo te firme što prodaju diplomske i seminarske radove zavili u crno.

POLITIKA NE SME NA FAKULTET * Često upozoravate svoje studente da ne smeju da mešaju studensko organizovanje i politiku. Da li vas poslušaju?
- Strašno mi smeta politizacija studentskih organizacija. To nije novost, a dešava se i u inostranstvu. Ali nije normalno da se zbog njihovih političkih razmirica cele prošle školske godine ne formira Studentski parlament UB. Poražavajuće je i to da svi njihovi zahtevi vode u snižavanje kvaliteta obrazovanja - više rokova, manje bodova za upis, više neradnih dana, manje gradiva...
Posebna je priča to što su od apsolventskih večeri i ekskurzija napravili ozbiljan biznis gde zarađuju velike sume preko leđa svojih kolega. Organizuju humanitarnu žurku, a onda cela ideja bude kompromitovana kad shvatite koliko su organizatori od toga zaradili.

* Studente ste uveli u red. Je li bilo plagijata među kolegama?

- Znam za tri slučaja kolega na našem fakultetu koji su uhvaćeni u plagiranju i nečasnim radnjama, i zbog toga su ostali bez posla. Reč je o profesorskom kadru, ali nije se sve desilo tako skoro. I mislim da je posebno važno što takva stvar nije imala medijsku pompu. Da smo čekali da zakonski dobiju otkaz, to se nikada ne bi dogodilo. Kolektiv ih je jednostavno odbacio, dajući im do znanja da takva osoba ne pripada akademskoj zajednici. Morali su, manje-više, da odu, uz sporazumni raskid radnog odnosa.

* Jedan ste od glavnih zagovornika akademske čestitosti i na Univerzitetu u Beogradu. Izgleda li vam to kao borba protiv vetrenjača?

- Nikako nije borba protiv vetrenjača, iako izgleda tako. Univerzitet je usvojio važne dokumente koji unapređuju borbu protiv plagijata i neakademskog ponašanja među studentima i profesorima. Neverovatno je bila slaba saradnja sa studentima. Oni su imali stav da treba zaštititi studente po svaku cenu. Meni je to bilo iznenađenje, da se ne bore za poštene studente, nego za prepisivače. Na kraju smo uspeli da dobijemo taj pravilnik o disciplinskoj odgovornosti, što šalje poruku studentima da nećemo dozvoliti neakademsko ponašanje na univerzitetu.

* Studenti su se opirali tom pravilniku, ali nije mnogo bolja situacija bila ni među vašim kolegama, dekanima. Zašto je usvajanje pravilnika o plagijatima odlagano pola godine?

- Skidam kapu rektorskom kolegijumu, koji je strpljivo radio na tome. Dobili smo veoma važne pravilnike koji će unaprediti kvalitet rada na fakultetima.

* Plašite li se da će ti pravilnici ostati mrtvo slovo na papiru, jer će se kolege međusobno štititi? Pravila su tako postavljena da sa plagijatorom "padaju" i mentor i članovi komisije...

- Mogu da poverujem da negde nekakav "zavet ćutanja" postoji, ali lično ne znam ni za jedan takav slučaj. Dobro je da je odgovornost predviđena za širi krug učesnika u procesu, jer će to sprečiti da neka, na primer, doktorska disertacija bude odbranjena, ako nije kvalitetna. Mentor i komisija to neće dozvoliti, jer bi i oni snosili posledice. U svakom slučaju, ipak, prvi i poslednji krivac je onaj ko je plagirao.

* Kao profesor, ne robujete formalnostima. Sa studentima često komunicirate putem društvenih mreža, prihvatate ih za prijatelje na "Fejsbuku"... Je li to prava formula da razbijete generacijski jaz?

- Nisam verovao da to može da ima toliko uticaja na kvalitet saradnje i komunikacije. Iz razgovora sa studentima shvatio sam da im je, pored bioloških roditelja, potreban i nekakav "akademski roditelj", učitelj kome će moći da se obrate. Odgovaram im na svaku poruku, nisam formalan, ne zameram ako mi se ne obrate sa "poštovani profesore"...

* Je li to jedan od razloga što ste u studentskim anketama uvek među omiljenim profesorima na univerzitetu?

- Moguće je da to doprinosi. Ali paradoks je što ja predajem jedan neomiljen predmet na prvoj godini - Matematiku. Prolaznost na mom predmetu nije sjajna, zato se trudim da svaki student koji nije položio zna zašto se to desilo. Ne želim da ode sa ispita, a da mu nije jasno zašto je pao i gde je pogrešio. Na časovima se trudim da nikad ne zakasnim, nikad ne izađem ranije i uvek ispredajem celo gradivo. Verujem da studenti to cene.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (21)

boba

17.07.2016. 14:51

Drago mi je da jos uvek postoje takvi profesori,odnosno,ljudi.Zelim da istrajete u svojim casnim namerama.

Insajder

17.07.2016. 15:03

Radio sam u srpskom predstavnistvu druge ili trece najjace firme sveta , i od 15-ak upravnika i menadžera, njih 70% je bilo sa privatnih fakulteta. Svako svog konja hvali ali u praksi sve je stvar talenta i truda. Od fakulteta bi najveci doprinos bio kada bi svoje studente naučili poštenju da nam se ne ponove gospodari privatizacije ( baš sa Ekonomskog u Beogradu ) koji su uništili ovaj narod zbog svoje provizije

Sajder

18.07.2016. 10:31

@Insajder - Kada kazes "70% je bilo sa privatnih fakulteta", jesu li to privatni fakulteti iz Srbije ili iz drugih zemalja? Jer to nisu iste stvari. Privatne fakultete u bogatim zemljama osnivaju fondacije, a u siromasnim, pa i u Srbiji, pojedinci. Srbija je siromasna zemlja koja ne moze sebi dozvoliti luksuz privatnog obrazovanja. Privatno obrazovanje je kompromitovano u svim zemljama u tranziciji. Znam za jedan privatni univerzitet koji je OK u Pragu, i jedan u Budimpesti; i to je to! Nema vise.

Minja

17.07.2016. 15:38

Sve bi to bilo lepo kada ne bi bilo nekoliko profesora koji generacijama studenata zagorčavaju život (npr. na predmetu upravljačko računovodstvo). Dekan, uglavnom, ne želi da se zamera kolegama, pa ispaštaju studenti. Kada bi se 5-6 profesora nateralo da poštuje studente, ne bi se dešavalo da prilikom upisa ima više slobodnih mesta od broja kandidata, što je do pre nekoliko godina bilo nezamislivo!

Miki

17.07.2016. 17:54

@Minja - Izvini, ali ja sam upravljacko iz prve polozila. Kao i finansijsko racunovodstvo, kao i teoriju bilansa. Sve sto treba jesu redovno na predavanja i vezbe i u junskom ispitu iz prve mozes da polozis. A sto se tice obrazovanja, ja sam sa diplomom dipl.ecc u inostranstvu nasla posao. Bez da su mi trebali kursevi nostrifikacija i ostalo. Cilj je znati ono sto ucis i upotrebiti znanje.

Minja

18.07.2016. 09:24

@Minja - Niko nije ni rekao da nije moguće položiti iz prvog - niste pažljivo čitali. Ima takvih, ali neuporedivo manje nego što je to realno. Nije istina da je dovoljno ići na predavanja i vežbe, pošto znam mnogo studenata koji su to činili, a položili su tek iz desetog ili petnaestog puta, dok su neki zbog jednog ili dva ispita odustali od fakulteta. Mnogi od njih su, pritom, položili brojne ispite (neki i sve ostale), a da nikada nisu pali. Dobronamernome dosta (a i dekanu, ako ga sve ovo interesuje)!

Student

17.07.2016. 17:49

A koliko je dekan dobio da cuti o migrantima koji osim sto uriniraju po parku to isto rade i na platou faakulteta.Bitno je da su oni sebi obezbedili ilegalni parking u parku i imaju cuvara.

Jovana

17.07.2016. 21:04

@Student - Ivane, pa ne moze istovremeno i o uriniranju u parku, i o lopovluku studentskih organizacija.

Deki

17.07.2016. 19:33

Profesore od priče nema vajde nego se zauzmite da se poniste diplome privatnih fakulteta .Manite se palamude uradite nesto korisno!

Vasa

17.07.2016. 21:00

Hvala bogu da neko otvoreno progovori o studentskim organizacijama koje su stranacke ekspoziture, a u njima se okupljaju studenti bez mrve morala i integriteta.

Шабан Краснићи

17.07.2016. 21:49

Организација неких државних факултета је застарела већ 30 година. Ти факултети гуше своје студенте. Упишу насмејана деца, заврше испијени старци. Знам неке приватне факултете који су сјајно организовани.Не причам о квалитету науке.

student

18.07.2016. 09:04

Na Ekonomskom fakultetu UB predavanja i vežbe drže kvalitetni profesori i asistenti,a kao što znate,postoje i kosultacije.Za vašu lenjost vam nisu krivi ni profesori na upravljačkom računovodstvu,niti bilo ko drugi.Što se tiče privatnih fakulteta,postoje i oni na kojima se ispiti polažu bez indeksa i bilo kakve provere identiteta,a ispite studenti polažu uz upotrebu telefona,jer zadatke im rešavaju studenti sa državnih fakulteta. Slažem se,možda postoje i još bolje organizovani.

Lela

18.07.2016. 18:55

Stvarno se pitam zašto se studenti sa Ekonomskog fakulteta ne odazivaju pozivima za prakse, i to u nekim od najboljih kompanija.... Ako su takvi stručnjaci kako ih vi nazivate, pa prvi bi trebalo da se grabe za njih. A što se tiče znanja sa privatnim diplomama, slobodno organizujte testiranje, studenti sa privatnog će se rado odazvati!

strucni saradnik

18.07.2016. 21:31

Dovoljno je profesore da pogledate Univerzitet u Beogradu, koji je takođe državni. I ove godine se pokazalo na prijemnom ispitu na Tehnolosko-metalurskom fakultetu da su deca profesora bila najpametnija i najsposobnija, u sta su se licno uverili i njihovi roditelji, koji su, verovali ili ne, ocenjivali njihove testove. Dolazi treca generacija koja ce naslediti stolicu oca ili majke na fakultetu. Da li ce biti i poslednja?

Oliver

18.07.2016. 23:02

Svaka čast profesoru, izuzetan predavač i što se tiče načina njegovog rada, sve je kao što je izjavio (kao bivši student, pišem iz iskustva).Međutim, smeta mi ovaj, od strane urednika odabran, naslov.Ekof je dosta zahtevan fakultet i gotovo je nemoguće tokom studija obavljati praksu ili raditi, ljudi koji se opredele za to, obično zamrznu studije ili diplomiraju sa zakašnjenjem.Na birou sam od 2013., u međuvremenu radim, ali situaciju na tržištu je: za javni sektor nepotizam, za privatni sreća.

Praktičar

19.07.2016. 23:37

Nije Vam jasno zašto se studenti državnog Ekonomskog fakulteta ne prijavljuju na prakse?! Odgovorite onda na pitanja KAKO i KADA, pored nerealnih zahteva koje im ovaj fakultet nameće. Ne mislite li da je za jednog studenta ekonomije korisnije da pored teorijskog znanja na fakultetu ima prostora da se tokom školovanja obučava na nekom volontiranju, praksi, privremenom poslu? Zbog toga svoj glas dajem privatnim ekonomskim fakultetima sa prilagođenijim i savremenijim programima!