Filmska kritika: Lep i nasmejan evropski Beograd

Božidar Zečević

12. 03. 2020. u 11:17

"Hotel Beograd", režija Konstantin Statski, Rusija-Srbija, 2020: Verujemo da će domaće gledalište prihvatiti i podržati iskrenu Bikovićevu želju da Beograd i Srbiju prikaže u najboljem mogućem svetlu

Филмска критика: Леп и насмејан европски Београд

ŠAMPION rusko-srpskih filmskih veza Miloš Biković, u svojstvu glavnog glumca i producenta izlazi na filmsko tržište sa novom komedijom okrenutom najširem gledalištu. To je laka razglednica današnjeg Beograda i unutrašnje Srbije, namenjena srpskom i ruskom bioskopskom tržištu, koje Biković smatra veoma sličnim, naravno ne po razmerama (ruska bioskopska populacija neuporedivo nadmašuje našu), nego po senzibilitetu i srodnim emocijama, što je bilo jasno posle ogromnog uspeha tako različitih filmova kao što su bili "Balkanska međa" i "Sluga", oba sa ikonom "novog romantizma" Bikovićem, u domaćim bioskopima.

Sa oko 70 odsto dijaloga na srpskom i ruski deo se prati bez problema, a osim toga tu je vrlo dobar ("posrbljeni") prevod i adaptacija titla naših iskusnih filmskih prevodilaca. Problemi će se možda pojaviti u razumevanju i prihvatanju naročitog "stila" savremenog ruskog urbanog sitkoma, prenesenog u našu sredinu. "Hotel Beograd" kao franšiza veoma popularnih ruskih serija "Kuhinja", odnosno "Hotel Eleon" (u toku je već četvrta sezona) pokušaj je da se ovaj hit proširi "srpskom verzijom".

Ovo se, takođe, odnosi i na ruskog gledaoca: kako će pa on razumeti jedan različit mentalitet i podneblje? Biković je tom poslu pristupio ozbiljno imajući u vidu velike Kusturičine uspehe na ekranima Rusije. "Tu su nepredvidivost, spoj apsurdnog i nemogućeg, taj suživot radosti, ludila i duhovitosti - to je njihova predrasuda o Srbiji", kaže on. "Mi se s jedne strane oslanjamo na nju, na to nešto što je prepoznatljivo, a s druge strane se trudimo da prikažemo ono što nije viđeno kod Kusturice. To je onaj deo Srbije i Beograda koji je evropski i lep, mlad i nasmejan.

Naravno, s obzirom na to da je film prevashodno namenjen ruskom i srpskom tržištu, reditelj je tražio da se naslanjamo na to što je Kusturica do sada prikazao. To će privući publiku jer je na to navikla i to i očekuje, ali biće ipak iznenađena, jer ćemo prikazati da Srbija nije samo to", ističe Biković.

Valjan pokušaj. Već u prvoj nedelji prikazivanja u Rusiji "Hotel Beograd" povratio je svoj osnovni budžet i zaradio još oko sto miliona rubalja. Sve najbolje mu želimo i na našem, daleko skromnijem tržištu, svesni da predrasude i stereotipi, poticali oni od Kusturice ili ne, ovde mogu da imaju sasvim drugačiju recepciju. Uzdamo se u dobru veru naše publike, u njenu tradicionalnu naklonost prema ruskim ljudima i životu, prema zajedničkim iskonima i vrednostima koje delimo. Verujemo da će domaće gledalište prihvatiti i podržati iskrenu Bikovićevu želju da Beograd i Srbiju prikaže u najboljem mogućem svetlu. Pritom će i zažmuriti na neke stereotipe i brzopleta rešenja (izbor zgrade Starog dvora za "Hotel Beograd" svakako nije bio najbolja ideja; zamislite "Hotel Eleon" među kremaljskim kulama!).


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije